Spoorwegen in Groot-Britannië

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
Gebruikersavatar
HansvanderVeeke
Forum Lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: 28 oktober 2007
Locatie: Baflo (Groningen)
x 98
Contacteer:
Over mijn ervaringen met de trein in Engeland heb ik ene blogje geschreven.
Deze kun je hier vinden.

Conclusie:
Al met al is het reizen met de trein in Engeland ons meegevallen. Het is prijzig, maar comfortabel. En als je een beetje buiten de drukte bent, dan is het goed te doen. En onderweg heb je altijd wat te doen; je kunt kwartetten met je stapel kaartjes.

En als laatste een tip voor de mensen die de 'hart van Engeland route' gaan doen en terugreizen met de trein naar Harwich: één uur is te kort voor de overstap in Londen. Neem er minimaal twee voor.
0 x
Hans - Blog en website.

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 335
Contacteer:
Traject: Seaford - Portsmouth
Datum: augustus 2014
Vervoerstarief: ₤ 15,30 (standaard tarief op deze lijn, ook vlak voor vertrek)
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: reserveren is op dit traject niet mogelijk
Ervaringen: weer zo'n onvergetelijk Engels treinreisje

Na wat veldwerk voor een fietsgids gedaan te hebben, beland ik in Seaford. Per trein wil ik verder reizen naar Portsmouth, om de ochtendboot naar Cherbourg te halen, die ik voor de volgende dag heb geboekt. Op het enige perron van Seaford (dat overigens 'platform 2' heet) kondigt een display de eerstvolgende trein aan met de toevoeging 'This train has no toilet facilities'. Dat is vervelend, omdat ik een uur geleden een pot thee heb gedronken in de Litlington Tea Gardens (een bijna 150 jaar oud prachtstaaltje van vergane glorie met scheefgezakte theehuisjes, krakkemikkige picknickbanken en lekkende theepotten).

Afbeelding

Die thee begint nu enig fysiek ongemak te veroorzaken. Als ik niet kan plassen in de trein, zal ik het hier op het station moeten doen. (Overigens ben ik allang blij, dat het ontbreken van een treintoilet hier wordt aangekondigd: de NS doet dat echt niet voor de vele wc-loze sprinters!)
Helaas is de deur van het stationstoilet op slot. Voor de sleutel verwijst een bordje naar het stationspersoneel. Ik loop een rondje om het station, maar kom hier geen levende ziel tegen. Het station is minstens zo oud als de Litlington Tea Gardens en wekt de indruk dat het personeel hier al tijdens het regime van Margaret Thatcher is wegbezuinigd. Blijkbaar is zij er niet meer aan toegekomen om de spoorlijn met een laag asfalt te bedekken.
Bij gebrek aan betere opties loop ik nu maar naar het eind van het lange perron, waar ik met een intens gevoel van opluchting mijn blaas leeg boven de struiken naast het spoor.

Rond 17 uur arriveer ik in Brighton, het eindpunt van deze boemeltrein. Tegen de tijd dat ik het perron heb gevonden waar de eerstvolgende trein naar Portsmouth vertrekt, kan ik deze nog net weg zien rijden. Dan word ik voor de tweede keer herinnerd aan mijn verblijf in de Litlington Tea Gardens en ga ik wederom op zoek naar een toilet. Dat bevindt zich hier in de stationshal aan de andere kant van de incheckpoortjes. Dus check ik even uit en voltooi ik zo snel mogelijk de volgende handelingen: fiets op slot - stuurtas pakken - sprintje naar de wc - plassen - sprintje terug naar de fiets.
Terug bij de incheckpoortjes word ik tegengehouden met de norse mededeling dat fietsen hier pas na de avondspits weer in de trein mogen. Ook andere fietsers worden resoluut geweerd. Regel is regel! Kinderwagens en vouwfietsen worden doorgelaten, maar een bepakte fiets is hier kansloos. Dat betekent dat ik hier pas na 19 uur weer een trein kan nemen en in het donker door Portsmouth zal moeten fietsen. Dat is balen, want de trein uit Portsmouth is net binnengekomen om over een kwartier weer terug te rijden naar die stad. Als het stationspersoneel in Brighton net zo was uitgerangeerd als in Seaford, had ik zo in de trein kunnen stappen, die ik nu leeg zie stromen.

Ik geef het niet meteen op en besluit om naar het station van Hove te fietsen, enkele kilometers hiervandaan, in de hoop dat daar geen bewaakte incheckpoortjes zijn. Die blijken er wel degelijk te zijn. Met de moed der wanhoop loop ik er heen, verwachtend dat mijn fiets ook hier niet doorgelaten zal worden. Een vriendelijke dame in uniform ziet me aankomen en zet tot mijn grote verbazing een van de poortjes glimlachend voor me open. Na een paar minuten komt de trein naar Portsmouth er al aan: dezelfde trein die ik in Brighton niet kon bereiken. Helaas is die nu bomvol. Zodra de deuren opengaan, geef ik mezelf geen schijn van kans om daar met mijn fiets in te komen.
De conducteur van deze trein denkt daar echter anders over. Hij wenkt me om in te stappen en maant andere treinreizigers een stukje opzij te gaan. "Zet je fiets maar tegen de rechterdeur, want die blijft de hele rit toch dicht; op alle stations wordt hier links uitgestapt", zegt hij. Zelden ben ik zo blij geweest met een staplaats!

Ik sta slechts enkele meters van de officiële fietsplek. Daar zit nu een man op een klapstoeltje, tegenover een vrouw in een rolstoel, die bij hem lijkt te horen. Daarnaast is de wc, maar die heb ik niet meer nodig: het Litlington-Tea-Gardens-effect is uitgewerkt.
Ik overweeg geen moment om de plek bij het klapstoeltje te claimen. De man die daar nu zit, lijkt me sowieso moeilijk verplaatsbaar. Ik schat zijn gewicht hoger dan dat van mijzelf plus fiets plus bepakking en zijn lichaamstaal is overduidelijk: "I am here to stay". Ik tel mijn zegeningen en bereik nog voor donker station Portsmouth Harbour.
1 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

Gebruikersavatar
HansvanderVeeke
Forum Lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: 28 oktober 2007
Locatie: Baflo (Groningen)
x 98
Contacteer:
Mooi verhaal Kees. En typisch Engels.
0 x
Hans - Blog en website.

Gebruikersavatar
arnob
Forum Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 juni 2006
Locatie: Rosmalen
x 40
Contacteer:
Een aangename, mooie verhaalde vertelling en voor mij een fijne afwisseling in deze soms wat technische omgeving. Dank, het smaakt naar meer.
0 x
Ave, Arno (Bekers)

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 335
Contacteer:
keesswart schreef:
di 19 mar, 2013 15:50
Station Harwich International ligt aan dezelfde kade waar de boot aankomt. Voetpassagiers komen er via een brug. Ook wij wilden via de kortste route naar het station fietsen, wat me vroeger nog wel eens gelukt is, maar tussen droom en daad stond ditmaal een onverbiddelijk uniform. Pascontrole is hier nog een verplicht ritueel. Daarvoor moet je achter de auto's aanrijden, een kilometer omfietsen en uiteindelijk weer een andere weg terug naar het station nemen.

Afbeelding

In het station is inderdaad geen self service ticket machine. In plaats daarvan is er een vriendelijke lokettist die op vertoon van onze internetcode keurig de bestelde kaartjes tevoorschijn tovert.
Even een update voor wie in Harwich de trein wil pakken. De site van Stena Line meldt: Our railway ticket office in Harwich International pare available at port will close at the end of January 2018. Automated ticket machines taking cash and credit cards are available at the port for all customer ticket purchases.
Er is nu dus geen loket meer waar je op vertoon van de juiste creditkaart de bestelde tickets af kunt halen. De vriendelijke lokettist die zelfs op maandagochtend om half acht een goed humeur had, zal er dus ook niet meer zijn. Vaak checkte hij nog even of ik inderdaad een enkeltje naar Newton Abbot had besteld, gevolgd door een compliment voor het feit dat ik blijkbaar begrepen had dat ik in de ochtendspits alleen met een gereserveerde fietsplek in de intercity van Manningtree naar London Liverpool Street kon reizen (al kon dat in de praktijk ook zonder reservering met een rechtstreekse trein vanuit Harwich, maar niet vanuit Londen, waar fietsen zonder reservering tijdens de drukke uren bij de toegangspoortjes werden tegengehouden). Deze man is nu blijkbaar vervangen door een automaat, zoals op de meeste Britse stations. Ergens vind ik dat jammer, want hij had wel wat van John Bercow. Al is het wel handig dat je nu ook op zondagochtend al vroeg aan je tickets kunt komen.

Op het kaartje van de aanfietsroute van de boot naar het station heb ik nu ook (in groen) de gelijkvloerse route via de spoorwegovergang aan het eind van de perrons ingetekend. Voor het loket moest je dan uiteindelijk toch nog naar boven. Of dat nu ook nog het geval is, hangt ervan af waar men de automaten heeft neergezet waar je met de juiste creditkaart de bestelde tickets uit kunt halen.

Afbeelding
keesswart schreef:
di 19 mar, 2013 15:50
Station Harwich International ligt aan dezelfde kade waar de boot aankomt. Voetpassagiers komen er via een brug.
Die voetbrug werkte enkele jaren terug niet meer, wellicht afgekeurd wegens acuut instortingsgevaar. Voetpassagiers moesten zich voortaan verzamelen op het autodek, waar ze met een bus werden opgehaald.
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron