Thailand

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
bert sitters
Forum Lid
x 103

Thailand

Berichtdoor bert sitters » zo 11 feb, 2007 13:28

Thailand.
Het kopen van een treinkaartje en het maken van een reservering in Thailand gaat gemakkelijk in veel stations met een computer, reisbureaus en hotels/guesthouses. Vaak gaat er iemand vanuit een piepklein reisbureautje ( soms niet meer dan een balie onder een afdakje) even op de brommer op weg om je kaartjes op te halen, nadat men achter de balie alles telefonisch geregeld heeft.
Het fietskaartje kun je echter alleen regelen op het station van vertrek. Zorg dat je tijdig aanwezig bent. Dit kaartje wordt in meervoud uitgeschreven met een carbonnetje er tussen. Bewaar alle bonnetjes zorgvuldig, want je kunt het bij aankomst nodig hebben om je fiets in ontvangst te nemen. In het Bangkok Hualamphong (het centraal station) koop je je fietskaartje op de bagageafdeling aan de linkerkant, vlakbij de opstelrij van de taxi's. Op kleinere stations is dat gewoon bij het loket.
Laatste keer betaalde ik 80 baht extra mijn fiets voor een lange rit met de nachttrein.
De Fiets kan niet mee in alle treinen, zo kan dit niet in de DRC-treinen. Geef duidelijk bij reserveren aan, dat je een trein wilt waarin je fiets meekan.
Thailand kent grofweg vier belangrijke spoorlijnen vanuit Bangkok:
naar Chiang Mai in het noorden;
naar Nong Khai in het noordoosten:
naar Ubon Ratchathani in het oosten;
naar Maleisie in het zuiden ( per dag gaat er een trein de grens over naar Butterworth).
Vanwege het smalspoor rijden de Thaise treinen maximaal 80 kilometer per uur op egale en rechte stukken, maar vaak is dat aanzienlijk langzamer.
Het bagagerijtuig is het eerste rijtuig achter de locomotief. Houdt hier met boeken van een zitplaats of bed in de nachttrein rekening mee.
Ideaal zijn de nachttreinen. Je kunt kiezen uit bedden in de tweede klasse zonder airco of met airco. Een onderbed is ruimer dan een bovenbed. Benedenbedden zijn ook als eerste volgeboekt. In deze nachttreinen is een restauratierijtuig, maar het personeel loopt ook door de trein met drankjes. Eten kun je ook bestellen vanaf je eigen zitplaats. Er wordt een speciale tafel gepaatst. De rijtuigen worden vrij vroeg al omgebouwd tot slaapwagen.
In de eerste klasse heb je een eigen cabine.
Het vervoer van mijn fiets is bij mij altijd goed gegaan.
Zie voor de dienstregelingen: http://www.railway.co.th/english/index.asp
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Terug naar “Fiets & Trein”