mogelijk FlixTrain met fietsruimte naar en in Frankrijk

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7775
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 124
In Duitsland rijdt de FlixTrain al. Dit is het zusje van de FlixBus. Deze trein rijdt bijvoorbeeld tussen Keulen en Hamburg.
FlixTrain heeft nu ook een licentie aangevraagd om vanaf 2021 treinen te laten rijden naar en in Frankrijk.
Het gaat om de volgende verbindingen
1) Brussel-Zuid - Parijs, zeven keer per dag;
2) Parijs - Bordeaux;
3) Parijs - Lyon - Nice;
Deze treinen zijn vergelijkbaar met Intercity en zullen rijden op traditioneel spoor: géén HSL. Dus langzamer dan Thalys en TGV, maar sneller dan de regionale TER-treinen.
Er komt ruimte voor fietsen. Voor fietsen moet worden gereserveerd. Voordeel is dat je zeker bent van een plek voor je fiets.
Vooral Parijs - Lyon - Nice lijkt aantrekelijk, omdat er op deze verbinding géén fietsen mee kunnen in de TGV.
Je kunt wel met TER-treinen, maar je hebt daar veel tijd voor nodig, er gaan er niet veel, er zijn niet altijd goed aansluitende overstaps en je kunt niet reserveren. Afgelopen zomer heeft dat geleid tot grote problemen met fietsen die de trein uitpuilden en reizigers die met hun fiets de trein niet inkonden. Het is geen Nederland met minimaal een half uur voor de volgende trein. De volgende trein kan vele uren later gaan of de volgende dag met altijd nog de vraag of de fiets dan wel meekan.

Ik heb binnenkort een gesprek met een PR-manager van FlixBus. Heeft iemand punten die ik mee kan nemen?
1 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1881
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 401
Contacteer:
Als voorbeeld zouden ze de intercity Amsterdam-Berlijn kunnen nemen. Dit jaar heb ik al een paar keer gebruik van die trein gemaakt en het blijft een van mijn favorieten. Door het gebruik van goed zichtbare fietshaken wordt het zelfs voor Chinese toeristen met hutkoffers snel duidelijk dat de ruimte waar die haken hangen bedoeld is voor fietsen. Wat wel beter kan, is de inpasbaarheid van fietsen met dikke banden en brede sturen. Nu passen wielen met banden die dikker zijn dan 5 cm vaak al niet in een fietshaak.
Laat ze niet te zuinig zijn met fietsplekken, want deze Flixtreinen gaan naar gebieden die zeer geliefd zijn bij vakantiefietsers. In de intercity uit Berlijn zag ik dat zelfs eind oktober nog minstens de helft van de circa 20 fietsplekken gebruikt werd. Rond Nice en Bordeaux duurt het fietsseizoen nog een stuk langer (maart-juni en september-november zijn daar prima fietsmaanden; in de zomer is het mij er te heet en te druk).

Nu maar hopen dat de Flixtrein in Frankrijk met meer enthousiasme wordt binnengehaald dan Arriva in Wallonië; en dat die PR-manager niet alleen goed is in het promoten van treinen, maar ook kan luisteren, oog heeft voor groepen reizigers die door de SNCF niet serieus genomen worden en nog enige invloed uit kan oefenen op zijn/haar managers. ;-)
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

Gebruikersavatar
CarlW
Forum Lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 17 augustus 2010
Locatie: Brussel
x 63
Heeft iemand al eens een Flixtrein genomen? Naar Berlijn bvb, wou dat een paar weken geleden doen maar is uiteindelijk niet doorgegaan. Goeie ervaring? Kan moeilijk even random zijn als de buslijnen, waar je vaak niet weet waar je aan toe bent.
0 x

Gebruikersavatar
Polling
Forum Lid
Berichten: 1364
Lid geworden op: 18 maart 2011
Locatie: Heusden
x 100
Contacteer:
Bert,
Neem in ieder geval mee dat ze de reservering van de fietsplaatsen op orde hebben, zodat je niet (wat blijkbaar bij de bussen wel voorkomt) toch je fiets niet kan meenemen.
0 x
Gaastra Fyts 4.14 voor dagtochten en kampeervakantie. en Bulls Lacuba Evo E45 voor Woon-Werk-verkeer

ericplan
Forum Lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 mei 2016
x 28
@Bert
Omdat ze maar een beperkt aantal trajecten bieden is het wel handig als het ook via de treinreiswinkel te boeken is en niet alleen online.
0 x

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 4239
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 466
ericplan schreef:
vr 08 nov, 2019 23:40
@Bert
Omdat ze maar een beperkt aantal trajecten bieden is het wel handig als het ook via de treinreiswinkel te boeken is en niet alleen online.
Wat is dan de meerwaarde t.o.v. zelf online boeken?

Eens met de input van Kees. Die trein beviel me goed toen ik afgelopen augustus naar Osnabrück ging. (Hoe ze zo"n fietscoupé rendabel kunnen krijgen begrijp ik overigens niet, maar dat terzijde.)

Had iemand al gezegd dat een lage en niet te smalle instap prettig is?

Succes met je gesprek Bert!
0 x

DaVinci
Forum Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 19 februari 2017
Locatie: Peel en Maas
x 20
Zoals Kees Swart ook aangeeft, in de trein moet duidelijk op vloer en wand aangegeven zijn dat de ruimte gereserveerd is voor fietsen, om te voorkomen dat dit volgegooid wordt met koffers.
En verder een beetje bredere deuren als normaal, maar dat zal afhankelijk zijn van wat Flixtrain gaat huren.
0 x

Ivo Miesen
Forum Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 17 oktober 2005
Locatie: Maastricht
x 42
Contacteer:
Goed initiatief, met name Brussel-Parijs.
Dit is nu al een heel populaire Thalys verbinding, er is zeker markt voor een iets langzamere maar goedkopere verbinding. Onderweg zijn een aantal steden langs het gewone spoor die voor fietsers ook interesant zijn maar nu slecht te bereiken zijn. (Amiens, St Quentin). Dat scheelt weer het je weg uit Parijs vinden als je ten noorden van Parijs gaat fietsen.
Belangrijk om in te brengen is dat de fietsplek ook via de app te reserveren moet zijn (is nu bijv. bij Oui.sncf niet zo) zodat je ook vanaf onderweg nog je terugreis kunt regelen.
Daarnaast is het handig als deze ook op zondagavond gaat rijden. Met name de SNCF stopt in deze regio op zondag erg vroeg met reizen zodat je nu erg vroeg je rit moet stoppen om nog thuis te kunnen komen.
0 x

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7775
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 124
Ivo Miesen schreef:
za 09 nov, 2019 10:37
Goed initiatief, met name Brussel-Parijs.
Dit is nu al een heel populaire Thalys verbinding, er is zeker markt voor een iets langzamere maar goedkopere verbinding. Onderweg zijn een aantal steden langs het gewone spoor die voor fietsers ook interesant zijn maar nu slecht te bereiken zijn. (Amiens, St Quentin). Dat scheelt weer het je weg uit Parijs vinden als je ten noorden van Parijs gaat fietsen.
Belangrijk om in te brengen is dat de fietsplek ook via de app te reserveren moet zijn (is nu bijv. bij Oui.sncf niet zo) zodat je ook vanaf onderweg nog je terugreis kunt regelen.
Daarnaast is het handig als deze ook op zondagavond gaat rijden. Met name de SNCF stopt in deze regio op zondag erg vroeg met reizen zodat je nu erg vroeg je rit moet stoppen om nog thuis te kunnen komen.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
CarlW
Forum Lid
Berichten: 567
Lid geworden op: 17 augustus 2010
Locatie: Brussel
x 63
Snel even op zoek gegaan naar een paar Duitse ervaringen met de flixtrein:

Das Wagenmaterial erinnerte an den seligen Interregio mit genau den gleichen engen Türen an den Wagenenden wie seinerzeit. Allerdings sind die Rad-/ Gepäckabteile wesentlich größer, man hat also mehr Sitze geopfert.
Begint dus goed, maar oops:
Als ich am Samstag im HBf in Berlin stand, war der Flix-Zug auch gerade angekündigt, mit dem Hinweis: Heute keine Radmitnahme möglich.
En dit verhaal klinkt dan weer zeer vertrouwd Flixbusachtig, je houdt het eigenlijk niet voor mogelijk:
Wir hatten im Mai gebucht, mit Fahrradkarte. Ein paar Tage vor Abfahrt kam jeweils eine SMS, derzufolge es kein Fahrradabteil gebe, Beförderung sei "nicht möglich", bitte umbuchen. Wir haben das ignoriert, eine Stornierung per Mail kam nicht.

Am Bahnsteig - der Zug hat jetzt 7 oder 8 Wagen - gab es keine Info. Die Schaffner (es gibt mehr, als bei der DB) winkten uns aber zum letzten Wagen (in Berlin). Dort war ein Abteil für unsere Räder freigehalten, in das auch der Kinderanhänger noch passte. Es handelte sich im um einen alten IR-Wagen, das Einladen war sehr mühsam, der Anhänger musste entladen und zusammengeklappt werden und die Räder durch eine Enge Tür mit Stufen um zwei Ecken und hochkant durch die zu Enge Abteiltür bugsiert werden. Der Schaffner packte dabei aber kräftig mit an. Insgesamt: Super stressig (Sprint am Bahnsteig - Ausladen - akrobatisches Reinwuchten), aber im Ergebnis hat alles geklappt.
Samengevat:
Live von der Rückfahrt B-FFM: Kein Gepäckwagen, Räder in ein dafür leergehaltenes 6er-Abteil bugsiert. Zug ist krachvoll. Kein Wlan, kein Klima bei 30 Grad draussen. Original IR-Wagen in bonbonfarbenem Design.

Das Personal gibt alles. Aber die Organisation seitens Flixtrain hat Luft nach oben.

You get what you pay for.



edit: nog een Engelse link, https://www.trustpilot.com/review/flixtrain.com ("worst train ever!")

Samengevat samengevat:

Enige behoedzaamheid zal wel geboden zijn :roll:
Laatst gewijzigd door CarlW op za 09 nov, 2019 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Ivo Miesen
Forum Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 17 oktober 2005
Locatie: Maastricht
x 42
Contacteer:
Ik kwam nog wat meer details over de verbindingen tegen:

De vijf routes waarvoor FlixTrain een aanvraag voor capaciteit heeft ingediend, zijn:

Paris Austerlitz–Bordeaux Saint Jean. Het gaat om getrokken materieel met een elektrische locomotief. Twee treinstellen per dag stoppen op vijf tussengelegen stations.
Paris Bercy–Toulouse Matabiau. Twee treinstellen per dag verbinden beide steden. Ze halteren op zeven stations.
Paris Bercy–Nice. Een nachttrein. Eén treinstel per dag. De trein stopt op negen tussengelegen stations.
Paris Bercy–Lyon Perrache. De treindienst telt vijf treinstellen per dag met stops op drie tussengelegen stations.
Paris Gare du Nord–Brussel Noord. Deze internationale trein rijdt via de klassieke lijn met grenspassage via Maubeuge–Quevy (België), waarover alle verkeer tussen Brussel en Parijs verliep voordat Thalys van start ging. De aangemelde frequentie is zeven treinstellen per dag met een regelmatige 2-uur-interval. Met stop in Saint- Quentin.


(Bron: https://ovmagazine.nl/2019/06/flixtrain ... 1573293441)

Een nachttrein naar Nice, dat zou helemaal mooi zijn in combinatie met een trein van Brussel naar Parijs. Extra puntje voor je Bert, de aansluiting zodanig dat een fietser het ook makkelijk kan halen inclusief fietsen van Gare du Nord naar Bercy
Voor parijs-Toulouse zie ik weinig meerwaarde, daar rijdt de SNCF al op dezelfde manier.
0 x

Poppink
Forum Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 augustus 2019
x 16
Ik heb onlangs in Berlijn de Flixtrain zien vertrekken.
Oude wagons, helemaal volgeboekt.
Een kwartier later vertrok de reguliere trein naar Amsterdam.
Schoon, netjes.
Een aantal stations verder reden we de Flixtrain voorbij. Die was buiten het station op een zijspoor gezet om het gewone verkeer te laten passeren.
Wat was ik blij met mijn gewone trein naar Amsterdam.
1 x


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron