"Fiets en Trein, helse zomer in Frankrijk"

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
Georg
Forum Lid
x 59
Als er al iets een raadsel is, dan is het waarom de trein in het algemeen, uitzonderingen daargelaten, zo matig is voorbereid op het vervoer van fietsen. Zoiets kun je als overheid gewoon voorschrijven, aangezien veel spoorwegmaatschappijen schijn-zelfstandige constructies zijn en in feite staatsbedrijven. En dan nog, ook private ondernemingen kun je regels opleggen.
Zeker in deze tijd is het raadselachtig waarom reizen per trein, zeker internationaal, eerder moeilijker dan makkelijker is geworden de laatste 30 jaar. (uitgezonderd de Thalys, waar je echter weer geen fiets in kunt meenemen anders dan in pakket vorm)
Vroeger (rond 1992) nam ik nog wel eens de nachttrein van Brussel naar Chur (CH), die bestaat niet meer, ik moet nu heel ingewikkeld via Duitsland reizen, als ik die route nu nog per OV zou willen afleggen.
Fietsen, in al zijn (haar?) sportieve hoedanigheden zit behoorlijk 'in de lift', de vervoersmogelijkheden die de spoorwegen daarvoor aanbieden houden geen gelijke tred, en dat is een understatement.
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 109
derdekeer schreef:
do 05 sep, 2019 22:29
Ivo Miesen schreef:
do 05 sep, 2019 21:22

Na de Franse grens is deze trein een TER. In Franse TER's heb je geen fietskaartje nodig.
Dat is niet mijn ervaring. In 2017 heb ik de trein van Lille naar Kortrijk genomen, kaartje gekocht in Lille Flandres. Ik meen me te herinneren dat ik toen een toeslag voor de fiets betaald heb. Tot aan de Belgische grens toch, daarna moest ik het maar regelen met de Belgische spoorwegen.

Misschien vergis ik me, en heb ik niets betaald voor dat Franse traject. Maar ook dan blijft mijn punt overeind. Waarom kun je in Lille geen fietskaart kopen voor het Belgische traject? Ik moest een fietskaart kopen op de trein, vertelde de loketbediende me in Lille. In principe moet je dan bovenop het bedrag voor de fietskaart een toeslag betalen. Gelukkig was de conducteur niet principieel van aard, maar het blijft een absurde situatie.
Frankrijk kent geen fietskaartjes voor de TER: regionale trein. Fietsen mogen in de TER gratis en zonder reservering mee. De treinen van Rijsel (in het Frans Lille) via Kortrijk naar Antwerpen hebben tot de Franse grens de status van TER-trein. Dit geldt ook voor de treinen naar Doornik (in het Frans Tournai).
Om deze redenen verkoopt men in Rijsel geen fietskaartjes.
Maar eenmaal de grens gepasseerd heb je in Belgie wel een fietskaartje nodig in deze zelfde trein.
Je stapt voor het instappen naar de Belgische treinbegeleider (conducteur) op het perron en legt het uit. De treinbegeleiders zijn op de hoogte van het probleem. De treinbegeleiders op de trein naar Antwerpen zijn Vlamingen, dus kun je het gemakkelijk uitleggen. De treinbegeleider moet sowieso het fietshok voor je openen.
In Rijsel vertrekken alle gewone treinen naar Belgie vanaf station Lille-Flandres: het oude station, dat wel is opgeknapt. Dit is slechts 450 meter van station Lille-Europe, waar veel TGV's vanuit Parijs stoppen.Lille-Europe heeft liften en Lille-Flandres is een kopstation.
Wellicht zou het idee van van Yvo handig zijn. Net als in sommige Nederlandse grensstations in Rijsel gewoon een kaartjesautomaat met ook fietskaartjes van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS/SNCB. Lijkt mij vrij simpel. Dit is de EU!
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Terug naar “Fiets & Trein”