Reserveren voor de fiets in de intercity naar Brussel in juli en Augustus

bert sitters schreef:
wo 06 nov, 2019 07:51
Probleem is het beperkt aantal fietsplaatsen in de Beneluxtrein van Amsterdam naar Antwerpen. Slechts vier fietsplaatsen, terwijl de EU-norm acht fietsplaatsen is. De Beneluxtreinen kunnen gemakkelijk worden ingericht voor deze acht fietsen en zelfs nog meer. Even een kwestie van een paar eenvoudige aanpassingen.
Het lijkt erop dat de NS en de NMBS die EU-norm bewust aan hun laars lappen. Is er al een organisatie naar de rechter gestapt om die norm juridisch kracht bij te zetten?
keesswart schreef:
wo 06 nov, 2019 10:48
bert sitters schreef:
wo 06 nov, 2019 07:51
Probleem is het beperkt aantal fietsplaatsen in de Beneluxtrein van Amsterdam naar Antwerpen. Slechts vier fietsplaatsen, terwijl de EU-norm acht fietsplaatsen is. De Beneluxtreinen kunnen gemakkelijk worden ingericht voor deze acht fietsen en zelfs nog meer. Even een kwestie van een paar eenvoudige aanpassingen.
Het lijkt erop dat de NS en de NMBS die EU-norm bewust aan hun laars lappen. Is er al een organisatie naar de rechter gestapt om die norm juridisch kracht bij te zetten?
Een norm van acht fietsen per trein kan ik in de huidige verordening (artikel 5) niet vinden. Het Europees parlement heeft vorig jaar met grote meerderheid voor ruimere fietsvervoermogelijkheden in alle treinen gestemd, de uitwerking van deze verordening ligt nu bij de Europese Raad.Implementatie gaat nog wel even duren.
De huidige verordening dateert zo te zien uit 2007 (zie ook dit draadje).
De alinea die over fietsen gaat, is niet erg dwingend: Alle spoorwegondernemingen geven reizigers de mogelijkheid om, in voorkomend geval tegen betaling fietsen in de trein mee te nemen, voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat.
Spoorwegmaatschappijen die weinig op hebben met fietsen, komen nu makkelijk weg met het argument dat fietsen in de trein een 'nadelige invloed op de spoorwegdienst' hebben.
De EU norm die Bert noemt, moet blijkbaar nog door wat ambtelijke molens heen.
Ik ga de komende jaren vast nog veel aan mijn S&S-koppelingen hebben, misschien ook wel in Nederlandse treinen (zie dit topic, even scrollen naar smurfblauwe fiets).