Geen fietsen meer tussen Maubeuge en Parijs

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7676
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 105
Ik heb de verbinding zojuist in de praktijk getest.
De trein van Parijs naar Maubeuge heeft nu de status van TER, maar er wordt nog steeds gereden met de oude Corail-rijtuigen uit 1979, die ook de Intercités-dienst uitvoerden. Het rijtuig met de speciale fietsplaatsen zat er echter niet mee bij. Wel was er in een paar rijtuigen bij de deuren een onaangemerkte ruimte waar fietsen krap kunnen staan. In andere Intercités-treinen zijn daar twee haken voor fietsen.
Toch we een tijdrovende terugreis vanuit Lyon. Ooit waren er een paar TGV's met fietsplaatsen.
Met een regionale TER-trein van Lyon naar Parijs.
Vertrek zondag 21 juli 7:16 aankomst 12.45. Station Lyon Part-Dieu heeft liften en hellingbanen en Parijs-Bercy is een kopstation. De TER op dit traject heeft wel zes fietsenhaken, maar geen lage instap. Er gingen wel 14 fietsen in de trein: een aantal op invalideplaatsen naast de fietsenhaken en een paar racefietsen op een ander balkon.
Aansluitend Paris-Nord naar Maubeuge. Vertrek 17:19. aankomst 19:15.
Station Maubeuge heeft geen liften, maar ik ging via een dienstoversteek over de sporen. Een boze employé. Mijn reactie was.`Had je moeten zorgen voor een lift.´
De camping van Maubeuge is opgeheven. Er worden bungalow´s gebouwd. Dan maar naar Hotel campanile, stijl motel, dus ik rolde mijn fiets zo de kamer in .
Van Maubeuge naar Quevy gefietst. 13 km over de kortste weg via het smokkelpad. Slechte stukken. Voordeel is dat ik klein ben en onder alle begroeiing over het pad door kon.
Quevy heeft maar een spoor in gebruik: dus geen probleem. Oude boemel naar Bergen. Het nieuwe station van Calatrava is er alleennog maar in ruwbouw, maar er zijn tijdelijke hellingbanen. Van Bergen naar Brussel-Zuid met een dubbeldekker met grote ruime voor fietsen en gelijkvloerse deur, die de conducteur wel moet openen. Uiteindelijk op maandag 22 juli om 14:30 op Amsterdam-Centraal
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

ericplan
Forum Lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 mei 2016
x 20
Quevy heeft maar één spoor in gebruik. Dat, maar ook een flink hoge instap. Of is het perron sinds kort opgehoogd?
0 x

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7676
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 105
ericplan schreef:
ma 22 jul, 2019 18:40
Quevy heeft maar één spoor in gebruik. Dat, maar ook een flink hoge instap. Of is het perron sinds kort opgehoogd?
Neen, alles is nog in de vervallen staat. De conducteur hielp mij bij het inladen in het bagagehok.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 2046
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 76
Contacteer:
Dank voor dit nuttige verslag, Bert. Is er dan helemaal geen sneller fietstransport vanuit Lyon naar de lage landen? Want dit is wel een beetje mijl op zeven...
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Georg
Forum Lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 22 juni 2011
x 56
Er gaat gewoon een reguliere TGV van Gare du Nord naar Lille, reistijd een uur. Dan verder vanaf Kortrijk als ik het goed heb.
0 x

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7676
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 105
Georg schreef:
ma 22 jul, 2019 23:58
Er gaat gewoon een reguliere TGV van Gare du Nord naar Lille, reistijd een uur. Dan verder vanaf Kortrijk als ik het goed heb.
Die gaan er inderdaad tussen Parijs en Rijsel , maar er zijn dit jaar veel minder TGV's met fietsplaatsen. Deze zijn vaak al ruim van te voren volgeboekt. Ik zou nog voor een TGV 's morgens vroeg vanuit Parijs naar Rijsel voor mijn fiets kunnen reserveren. Dit sloot echter weer niet aan op mijn trein vanuit Lyon. Ik zou dan in Parijs moeten overnachten en dat is een stuk duurder dan in Maubeuge.
In Rijsel heb je ansluiting op een Belgische Intercity naar Antwerpen.

Een dan te bedenken dat er vijf keer per dag een TGV van Lyon naar Brussel-Zuid gaat. Reistijd is 4 uur, maar helaas geen fietsplaatsen.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1839
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 381
Contacteer:
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Toch wel een tijdrovende terugreis vanuit Lyon. Ooit waren er een paar TGV's met fietsplaatsen.
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Vertrek zondag 21 juli 7:16 aankomst 12.45. Station Lyon Part-Dieu heeft liften en hellingbanen en Parijs-Bercy is een kopstation. De TER op dit traject heeft wel zes fietsenhaken, maar geen lage instap. Er gingen wel 14 fietsen in de trein: een aantal op invalideplaatsen naast de fietsenhaken en een paar racefietsen op een ander balkon
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Station Maubeuge heeft geen liften, maar ik ging via een dienstoversteek over de sporen. Een boze employé. Mijn reactie was.`Had je moeten zorgen voor een lift.´
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
De camping van Maubeuge is opgeheven. Er worden bungalow´s gebouwd.
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Georg schreef:
ma 22 jul, 2019 23:58
Er gaat gewoon een reguliere TGV van Gare du Nord naar Lille, reistijd een uur. Dan verder vanaf Kortrijk als ik het goed heb.
Die gaan er inderdaad tussen Parijs en Rijsel , maar er zijn dit jaar veel minder TGV's met fietsplaatsen. Deze zijn vaak al ruim van te voren volgeboekt.
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Een dan te bedenken dat er vijf keer per dag een TGV van Lyon naar Brussel-Zuid gaat. Reistijd is 4 uur, maar helaas geen fietsplaatsen.
Het verdriet van Frankrijk is zo mooi samengevat. Toch schijnt Frankrijk de ambitie te hebben om binnen 5 jaar Duitsland te verslaan als meest bezochte land door toeristische fietsers (zie hier: La France est la 2ème destination mondiale pour le tourisme à vélo derrière l'Allemagne avec ambition de devenir la première destination mondiale d'ici 5 ans
Om dat te bereiken wordt het Franse fietsroutenetwerk flink uitgebreid. Maar hoe die groeiende stroom toeristische fietsers dat fietsroutenetwerk moet gaan bereiken, is niet erg duidelijk. In de file staan op de autoroute, net als al die andere toeristen? Als het aan de SNCF ligt, moeten ze alles maar gaan fietsen, ook de heen- en terugreis...
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron