NMBS weert fietsen tijdens spits

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
bdr
Forum Lid
Berichten: 305
Lid geworden op: 22 september 2016
x 32
Spijtig genoeg is het artikel helemaal niet zo goed als de titel, maar toch, de Raaskalderij is er snel bij: Reizigers niet meer welkom op spitstreinen
0 x

Gebruikersavatar
CarlW
Forum Lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 augustus 2010
Locatie: Brussel
x 18
http://www.europarl.europa.eu/news/nl/p ... nreizigers

Treinreizigers hebben het recht om hun fiets mee aan boord te nemen. Dit zou gelden voor elke trein, inclusief hogesnelheidstreinen en langeafstandstreinen (nationaal of internationaal). In nieuwe treinen moet de ruimte om deze fietsen te stockeren duidelijk worden aangegeven.
1 x

Bridgestone SM
Forum Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 02 november 2018
x 11
Matthieee schreef:
vr 19 okt, 2018 14:02
Ik ben het er eigenlijk volledig mee eens dat fietsen in de spits geweerd worden; de treinen zijn in de spits (op veel trajecten) nu al belachelijk vol en je neemt al snel 3 (4e rangs) zitplekken in beslag; ik zeg dit overigens als Nederlandse vouwfiets forens, lange leve brompton ;-).
Tja, lang niet iedereen is blij met de Brompton (ik wel hoor, maar daardoor weet ik ook dat niet iedereen even blij is).

En dan die fietsen en de spits: In Nederland is het al langer zo dat fietsen (officieel) in de spits geweerd worden. Echter, met een internationaal vervoerbewijs mag je weer wel in de spits met de fiets in de trein.

En verder zijn het óók de spits-reizigers die zich zo gedragen dat de fiets veel ruimte inneemt, het komt niet zelden voor dat iemand geen streep wil inschikken, zelfs al zijn er fietsplaatsen gemarkeerd "voorrang voor fietsen".
 
Amersfoort-Utrecht - 2014-06-21 P1110992.jpg
En het zijn ook de spoorwegen zelf die zich er makkelijk van afmaken, of gewoon lak hebben aan fietsende reizigers (of soms zelfs gewoon lak hebben aan reizigers).

In verschillende ons omringende buitenlanden (en ook in sommige Belgische treinen) is er een ruime en flexibele oplossing voor het fietsvervoer. Als je makkelijk - ± op perron-hoogte - zelf kan instappen, en als er dan goede oplossingen zijn voor het "stallen" van de fietsen dan zijn fietsen een stuk minder een probleem in de trein, bij het instappen of op het perron, misschien zelfs wel minder als een voorraad koffers+kinderwagen.
 
F-SNCF 50 87 80 97 121-6 - 2013-08-19 Luxembourg (L) P1110450.JPG.jpg
SNCF 27810 - 2016-07-06 St.Dié (F-88) P1010344.JPG.jpg
Als de trein te vol is voor de fiets, of de fiets onhandig veel plek inneemt in de trein, dan is dat niet de schuld van de fietser. Het is eigenlijk steeds de spoorweg-vervoerder die gewoon niet wil nadenken over hoe het allemaal handiger en beter kan.
Sommige vervoerders lijken echt een hekel te hebben aan passagiers, dat zijn de vervoerders die het liefst een model-spoor-baan hebben, die managen het liefst een perron met vast geplakte plastic poppetjes, dat is dus het type baan (in de betekenis van "job", betrekking), een model spoor-baan, waarbij een ongestoorde treinenloop belangrijker is als het meest wezenlijke van Openbaar Vervoer (= Transport en Public) namelijk het vervoeren van eenieder.

BSM

PS   Misschien wel het toppunt van fiets-haat bij de spoorwegen was indertijd in het laatste jaar van de oude Etoile du Nord, de trein naar Parijs (dus vóór de Thalys), toen de SNCF een "fourgon" stelde in deze trein.   Er kwam een persbericht dat je die Etoile du Nord kon gebruiken om het de fiets naar Parijs te gaan. De NS wilde hier niets van weten, en dus werd bij hoog en laag (aan het loket) ontkend dat je met deze trein met de fiets naar Parijs kon. Veel later bleek dat 1º het "verbod" uit de koker van een Haagse stationsmanager kwam, deze manager vreesde perrons vol met fietsen in zijn ochtendspits, en 2º dat als je het maar wist je gewoon met die fiets kon instappen, voor de SNCF was de fiets zelfs gratis (er zijn toen enkele Fransen geweest die met deze trein uit Parijs naar Amsterdam reisden en die dus ook retour wilden en dat ook gedaan kregen.   Ik had die trein graag genomen, maar was toentertijd te braaf, dwz ik durfde de strijd niet aan, vooral omdat mijn wederhelft het fietsen al genoeg hectiek vindt. Was deze trein een succes geweest dan was er waarschijnlijk nu ook een Thalys met fiestvervoer !!
PS2 Als je nu echt meent dat de fiets niet in de trein hoort, of in ieder geval meent dat de fietser maar buiten de spits als tweede-keus reiziger moet reizen ... toon dan ballen en doe Groningen-Den Haag op de Bormpton.
0 x


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast