Voor de TS niet langer relevant. Maar mocht men geïnteresseerd zijn voor de toekomst. Ik heb 2 weken geleden een groot deel van deze reis zelf afgelegd. In mijn geval vanaf Kolding, dus het traject Kopenhagen - Kolding geen ervaring.
Kolding - Flensburg per trein kent geen gereserveerde fietsplaatsen. Het was tijdens mijn reis op dat traject ook niet echt druk met fietsen. Er stond eigenlijk alleen een enkele andere fiets van een fietsreiziger (tandem). Maar het was dan ook vroeg, de eerste trein op een zaterdag.
Flensburg - Hamburg. Wederom een trein zonder gereserveerde fietsplaatsen. Ook een traject waarop zitplaatsreservering niet mogelijk was. Erg druk, er had geen andere fiets meer bijgepast. Ik weet niet goed hoe DB eventueel omspringt met internationale reizigers met reservering voor aansluitende treinen. Maar gelukkig was het nog net niet nodig om dat uit te vinden.
Hamburg - Osnabrück. Trein met gereserveerde fietsplaatsen. En maar goed ook. Alles zat vol. Waarschijnlijk zul je altijd wel op een dag een gaatje kunnen vinden dat het lukt, maar met dit aantal keer overstappen komt het je reisduur niet ten goeden denk ik :p.
Osnabrück - Nederland. Ook deze trein wederom met gereserveerde fietsplaatsen, ook deze trein vrijwel vol. Ik meen mij te herinneren dat er nog 1 plaatsje voor een fiets beschikbaar was. In 2014 heb ik ook in deze verbinding vanuit Berlijn gezeten, en destijds had ik in Berlijn de tickets gekocht. Op zijn vroegst kon dit toen tijdens de zomermaanden voor 2 fietsen 3 dagen tevoren, daarvoor was er op enkele treinen nog slechts plaats voor een enkele fiets.
Zeker voor de trajecten Berlijn - Amsterdam en Hamburg via Osnabrück naar ??? zou ik dan ook gewoon altijd vooraf reserveren. Hoewel mijn ervaring beperkt is, is het allebei de keren wel erg druk geweest. En zijn er in totaal ook gewoon niet heel veel plaatsen.
0 x