ÖBB / DB van Bad Gastein naar Groningen

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
Gebruikersavatar
Martin E. van Doornik
Forum Lid
Berichten: 3768
Lid geworden op: 08 augustus 2007
Locatie: Westernieland (Gr.)
x 141
Spoorwegmaatschappij: DB (Deutsche Bahn)
Traject: Bad Gastein-Groningen (enkele reis)
Datum: 27-28 juni 2016, ticket geldig tot 11 juli 2016
Prijs: € 193,–
Vervoerstarief fiets: € 12,–
Toegepaste verpakkingswijze fiets: niet nodig, de fietsen worden in de trein met het voorwiel iets boven de vloer aan een haak vastgezet, dus staan de fietsen wel bijna horizontaal
Fiets tevoren aangemeld?: ja, aan het ÖBB-loket in station Bad Gastein
Ervaringen: in het Oostenrijkse Bad Gastein kreeg ik op 27 juni 2016 hevige pijn in mijn rechterheup. Een arts constateerde slijmbeursontsteking. Rust nemen en niet meer fietsen. Dat is voor een fietsliefhebber als vloeken in de kerk. Mijn droom om over de Vršič-pas te fietsen en de eindbestemming Ljubljana, beide in Slovenië, te bereiken was in rook opgegaan.
Na wat nadenken besloot ik om terug naar huis te gaan. Maar hoe? Het adres van een reisbureau was in Hofgastein, 5 kilometer verderop en een paar honderd meter lager in het dal gelegen. Geprobeerd bij het ÖBB-station van Bad Gastein, dat vlakbij de jeugdherberg is gelegen. En ja hoor, de erg behulpzame meneer achter het loket van de ÖBB ging direct aan de slag en in vijf minuten was het ticket gereed. Ik schrok wel van het enkele reis bedrag: € 193,– voor de trein en € 12,– voor de fiets, tezamen € 205,–! Dit betaalde ik met de Visa-pas. Maar thuis komen vind ik belangrijker dan ergens in een ver land stranden. Er ging dagelijks een rechtstreekse internationale trein van Klagenfurt naar Düsseldorf, die tot mijn geluk amper een kwartier na aankoop van het ticket in Bad Gastein aankwam! In wagon nr. 265, die op de middelste foto hieronder helemaal vooraan stond, konden veel fietsen mee met vlak ernaast, slechts gescheiden door een glazen tussenwand, comfortabele vliegtuigstoelen voor de fietseigenaren.
Kijk maar op (vrijwel lege trein, omdat ik Düsseldorf al naderde): https://www.youtube.com/watch?v=FfQNN8k-N3U
Het is een zogenaamde stuurstandrijtuig, waarbij de wagon aan één kant van een lange trein van een bestuurderscabine (stuurstand) is voorzien. Vanuit deze stuurstand kan de machinist de locomotief aan de andere kant van deze trein op afstand bedienen. Het is een EC-trein, maar geen ICE. Ook geen nachttrein, zoals de CNL. De EC reed wel sneller, tot 160-180 km/u. Er is een ruime restauratiewagon aanwezig, maar dichtbij de locomotief, dus een flink eind door de lange trein lopen! Bij het teruglopen was m'n eten al koud.... Misschien een alternatief voor de CNL, die in december 2016 opgeheven zal worden?
In München en in Stuttgart ging de trein kop maken, dus met de locomotief vooruit. Door onder andere spoorwerkzaamheden bij Mainz liep de trein vertraging op, zodat ik ’s avonds de aansluiting naar Nederland heb gemist. Daarom heb ik noodgedwongen overnacht in Oberhausen en aangezien het gele Abfahrten-bord op Bahnhof Oberhausen helemaal niets vermeldde over Arnhem (schande), fietste ik verder via Kleve naar Nijmegen. Het was toch vlak terrein en geen pijn gevoeld. In Nijmegen de trein naar huis genomen, want mijn ÖBB-ticket was nog geldig tot 11 juli. Man, wat was ik blij om thuis mijn vrouw weer in mijn armen te sluiten!

Op de bovenste foto: Bahnhof Bad Gastein
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Frank
Forum Lid
Berichten: 1546
Lid geworden op: 21 juli 2002
Locatie: Amstelveen
x 12
Contacteer:
Hi Martin, vervelend dat je wegens een ontsteking moest opgeven.

Ik ben ook tot Bad Gastein gekomen en heb op hetzelfde station dezelfde trein terug naar Salzburg gepakt, omdat de weersvooruitzichten niet al te best waren. Ik had al twee dagen regen gehad.
0 x
The Bicycle, Mankind's Noblest invention - William Saroyan


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron