dagtreinen Praag en Oost Europa 2016

Een beetje goed nieuws na alle Nachttreinellende:

Er zijn weer een paar dagtreinen die fatsoenlijk fietsen meenemen naar Praag vanuit Berlijn. Deze hebben een capaciteit van 12-16 fietsen.
je hebt de volgende verbindingen met één overstap in Berlijn:
v5.01 Amst- a11.22 berlijn v13.00 a 17.28 Praag. a 21.50 Bratislava.
v9.01 Amst- a15.22 berlijn v17.00 a 21.28 Praag.
Omgekeerd vertrek Praag 6.27, 10.27

In Praag zijn er diverse mogelijkheden om met fietsvervoer door te reizen naar Slowakije, Hongarije, Polen en Wenen-Oostenrijk. (Oostenrijk in railjet met fietsplaatsen)

Dan is er nog een nieuwe link met Slovenie en Kroatie via München met 2 x overstap..
V 20.31 Adam CNL a7.10 Mün v 8.18 EC111 a 12.43 Villach v 12.53 D211 a14.31 Ljubljana a17.12 Zagreb, a 21.00 Vinkovci

De laatste trein D211 vervoert vanaf 30 april tot 30 september fietsen (12 st)

Bronnen: Bahn.de en vagonweb.cz

grt Hans
Hans, het laatste stuk van Villach naar Zagreb en verder heeft niet altijd een fietswagen, ook al zeggen ze in de dienstregeling van wel. Wat je dan krijgt ook al weten ze van je fietsreservering dat je je fiets in een van de andere rijtuigen moet zien te krijgen, lastig want dit zijn vaak nog rijtuigen met een smalle deur en lage instap, het bochtje naar waar je mogelijk je fiets kwijt kan (in het treinstel zelf) is bijna niet te nemen. Heb dit nu al 2 keer meegemaakt.
Hallo Peter,

Ik volg de informatie op de site van de tsjechische site vagonweb. Deze is meestal wel betrouwbaar, maar niet officieel. Verschil met vorig jaar is dat de trein D211 vorig jaar geen fietswagon had en er nu in het zomerseizoen één gaat krijgen:

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... a&rok=2016

volgens de site kunnen er 10 fietsen mee, er staat helaas geen foto bij.

Vorig jaar reed alleen trein EC213 met een oostenrijkse fietswagen. Hier kunnen inderdaad maar twee fietsen in. Overigens rijd deze trein in 2016 ook.

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... a&rok=2016

grt Hans
Hans, bedankt. Vagonweb is inderdaad een prima site om uit te zoeken hoe het treinstel er uit ziet op de door jou gekozen route.
Wat ik met mijn bericht wilde aangeven is dat je je als fietsreiziger niet moet blindstaren op wat er in de dienstregeling staat. De conducteur wist me toen ook al te vertellen dat het wel vaker voorkomt dat de wagon met extra plaats voor fietsen is achtergebleven.
De wagon lijkt dezelfde als op het traject Amsterdam-Berlijn alleen in andere kleuren, dat betekend dus tassen eraf, optillen fiets naar binnen en een krappe draai naar links of rechts. (tassen niet vergeten natuurlijk)
Ik ben natuurlijk ook een beetje treinengek, maar als er wat te melden valt geef ik het door.

Tsjechie is trouwens goed bezig wat dat betreft.

hier de nieuwe railjets met 6 fietsplaatsen, droombeeld voor de thalys en ICE....Deze treinen rijden nu tussen Praag en Graz, maar wellicht in de toekomst ook elders:

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bmpz893.php

Dit is de nieuwe fietswagen die onder andere ook van Praag naar naar Berlijn gaat:

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bbdgmee236.php

grt Hans
Als alle treinstellen u eens zo'n grote deur hadden, en op gelijke hoogte met het perron, dan komt het allemaal wel goed.
Afbeelding
Het plaatje zelf was te groot om te plaatsen. Ook spreekt me persoonlijk de manier wel aan hoe de fietsen worden vervoerd. (ander plaatje)
yeshouse schreef:Dan is er nog een nieuwe link met Slovenie en Kroatie via München met 2 x overstap..
V 20.31 Adam CNL a7.10 Mün v 8.18 EC111 a 12.43 Villach v 12.53 D211 a14.31 Ljubljana a17.12 Zagreb, a 21.00 Vinkovci

De laatste trein D211 vervoert vanaf 30 april tot 30 september fietsen (12 st)
Het is (of i.e.g. was afgelopen juni) nog mooier: de D211 (volgens mij) reed al vanuit München naar Zagreb. De hele ochtend in München wachten, maar wel een overstap uitgespaard. Ik kan hier op mijn werk niet in de DB-planner niet checken of dat nu nog steeds het geval is... *

V.w.b. het al dan niet aanwezig zijn van een fietswagon: ik heb in het verleden wel in de DB-planner gezien dat je in de D-trein van Zagreb/Ljubljana tot Faak am See kon en daar dan nog over moest stappen op een lokale trein naar Villach. Daaraan lag dan ten grondslag dat er inderdaad geen fietsplaatsen waren. In Kroatië/Slovenië mocht de fiets op het balkon staan, in Oostenrijk niet.

Een en ander werd duidelijk toen ik een keer met die trein terugreisde. In Jesenice stapte een Oostenrijkse conducteur op en midden in de Karawankentunnel maakte hij mij duidelijk dat het levensgevaarlijk was dat mijn fiets daar zo op het balkon stond en dat ik er bij het eerstvolgende station uit moest.

Ordnung muss sein...

* Edit: dat kan in de dienstregeling 2016 nog steeds.
Dank yeshouse, dit is voor mij zeer nuttige informatie.
@Casartelli:

Als ik bahn.de check dan heeft de verbinding om 8.18 uit München vertrekt (met D211) één overstap in Villach, maar wel 10 fietsplaatsen en aansluiting op de nachttrein.

De verbinding die om 12.18 uit München vertrekt (met EC213) gaat rechtstreeks, maar heeft slechts twee fietsplaatsen.

Overigens is er om 14.18 nog een verbinding met één overstap in Villach en 10 fietsplaatsen, maar deze trein gaat tot Ljubljana, Slovenie. (D315)

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... =&rok=2016

De nachttrein vanuit München naar Zagreb neemt helaas geen fietsen mee.

grt Hans
Correctie Tijden eerste trein Praag!!

Let op: de eerste treinverbinding naar praag vertrekt niet om 7 uur vanuit Amsterdam, maar om 5 uur. De trein naar Praag rijdt volgens Vagonweb na een pauze van een half uur in zijn geheel door naar Bratislava.

De verbinding van 7 uur heeft geen fietswagen vanuit Berlijn!

(je kunt dit zelf checken op bahn.de)

Excuus, beetje vroeger op dus.
yeshouse schreef:@Casartelli:



De verbinding die om 12.18 uit München vertrekt (met EC213) gaat rechtstreeks, maar heeft slechts twee fietsplaatsen.

Hans
Wil je met deze trein, dan zul je snel moeten boeken en reserveren voor je fiets :wink:
yeshouse schreef:Correctie Tijden eerste trein Praag!!

Let op: de eerste treinverbinding naar praag vertrekt niet om 7 uur vanuit Amsterdam, maar om 5 uur. De trein naar Praag rijdt volgens Vagonweb na een pauze van een half uur in zijn geheel door naar Bratislava.

De verbinding van 7 uur heeft geen fietswagen vanuit Berlijn!

(je kunt dit zelf checken op bahn.de)

Excuus, beetje vroeger op dus.
Of uit Apeldoorn, Deventer of Enschede vertrekken, dat scheelt tot bijna 2 uur.

Voor wat betreft de treinen vanaf München en verder richting voormalig Joegoslavië. De nachttrein kan wel eens vertraging hebben, in de regionale treinen kan je fiets (bijna altijd) mee, je hebt tenslotte een internationaal fietskaartje en voor de regionale treinen hoef je niet te reserveren. Nog een voordeel (bij het nadeel) is dat de meeste regionale treinen een lage instap hebben. Op deze manier is het soms toch mogelijk om in ieder geval dezelfde dag Ljubljana te halen, wat een prima stad is om een dag in rond te brengen.
yeshouse schreef:Correctie Tijden eerste trein Praag!!

Let op: de eerste treinverbinding naar praag vertrekt niet om 7 uur vanuit Amsterdam, maar om 5 uur..
Deze 5:02 uur trein naar Berlijn is nieuw. Voor het middaguur al in de Duitse hoofdstad!
Vroeg opstaan, maar deze trein biedt goede aansluitingen om nog redelijk op tijd diep in Duitsland te zijn. Ontbijtje kun je in de trein doen: een tukkie ook :wink:
Stopt in Nederland ook in:
5:25 Hilversum
5:37 Amersfoort
6:02 Apeldoorn
6:14 Deventer
6:40 Almelo
6:52 Hengelo.

Goede aansluitingen vind je in:
Osnabrueck, aankomst 8:03
en Hannover, aankomst 9:18

Voor boekingen en reserveringen voor de fiets: http://www.treinreiswinkel.nl

Kijk voor de dienstregeling in Duitsland en véél andere landen in Europa op:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn
Je kunt "fiets meenemen aanvinken " en het systeem zoekt voor jou treinen op waarin de fiets meekan. Let op! Dit werkt op die site niet goed voor Belgie en Spanje! In Frankrijk geeft deze site alleen treinen aan met fietsplaatsen waarin niet te worden gereserveerd voor de fiets.
bert sitters schreef:
yeshouse schreef:@Casartelli:

De verbinding die om 12.18 uit München vertrekt (met EC213) gaat rechtstreeks, maar heeft slechts twee fietsplaatsen.

Hans
Wil je met deze trein, dan zul je snel moeten boeken en reserveren voor je fiets :wink:
Ja, drie maanden van tevoren (rond het beschikbaar komen van de tickets) even langs de Treinreiswinkel is hier tamelijk routine :)

Die 5-uurtrein naar Berlijn biedt ook wel mogelijkheden.
bert sitters schreef:Kijk voor de dienstregeling in Duitsland en véél andere landen in Europa op:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn
Je kunt "fiets meenemen aanvinken " en het systeem zoekt voor jou treinen op waarin de fiets meekan. Let op! Dit werkt op die site niet goed voor Belgie en Spanje! In Frankrijk geeft deze site alleen treinen aan met fietsplaatsen waarin niet te worden gereserveerd voor de fiets.
...waarmee het de facto ook niet goed werkt voor Frankrijk.

Ik ben momenteel met trial and error een overzichtje aan het maken van bruikbare trein/fietsverbindingen in Frankrijk - zal het ook even hier op het forum plaatsen als het wat verder gevorderd is.
Casartelli schreef:
bert sitters schreef:Kijk voor de dienstregeling in Duitsland en véél andere landen in Europa op:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn
Je kunt "fiets meenemen aanvinken " en het systeem zoekt voor jou treinen op waarin de fiets meekan. Let op! Dit werkt op die site niet goed voor Belgie en Spanje! In Frankrijk geeft deze site alleen treinen aan met fietsplaatsen waarin niet te worden gereserveerd voor de fiets.
...waarmee het de facto ook niet goed werkt voor Frankrijk.

Ik ben momenteel met trial and error een overzichtje aan het maken van bruikbare trein/fietsverbindingen in Frankrijk - zal het ook even hier op het forum plaatsen als het wat verder gevorderd is.
Kijk voor Frankrijk op http://www.voyages-sncf.com
Bij de treinen met fietsplaatsen staat een fiets-pictogrammetjes.
Pas op dat veel treinen voor april, mei, juni, juli en augustus er nu nog niet opstaan. Zeker een aantal TGV's met fietsplaatsen worden in het diepe voorjaar en in de zomer pas ingezet.
Frankrijk kent de treintypes: TGV, Intercités en TER.
Voor de TGV en de Intercités-night (nachttreinen) moet je reserveren voor de fiets
Voor een aantal Intercités (dagtreinen) moet je ook reserveren voor de fiets.
Voor de meeste Intercités geldt geen reservering voor de fiets.
Kijk op het volgende kaartje.
http://en.voyages-sncf.com/media/pdf/nl ... mingen.pdf
Voor Intercités met stoelnummer(ononderbroken lijn)geldt reservering voor de fiets. Op de Intercités zonder stoelnummer niet. Op een paar trajecten rijden Intercités mét stoelnummer en Intercités zonder stoelnummer, zoals van Nevers naar Parijs.
Voor regionale treinen TER geldt geen reservering voor de fiets.
Reserveren voor de fiets in Nederland kan alleen bij de Treinreiswinkel. In Frankrijk kan dat op ieder station met servicebalie met kaartverkoop. Dit gaat vrij gemakkelijk en veel stations in Frankrijk hebben nog een dergelijke balie. Zo kon ik kon alles regelen op de stations van toch vrij kleine plaatsen als Pontorson (4.000 inwoners) in Normandie en Decize (5.700) inwoners in Bourgondie.
Het enige dat ze in Frankrijk niet kunnen verzorgen zijn fietskaartjes voor Belgie en Nederland, zelfs niet in Rijsel: vertrekstation van Belgische treinen.
Dank voor de links, Bert. Mooie overzichtskaart van de Intercités, die kende ik nog niet. De planner van de SNCF allicht wel - het is wel eens wat rondnavigeren voordat het vinkje "fiets mee" verschijnt.

Voornaamste nog ontbrekende info (die ik nu probeer in te vullen) is dan een up-to-date overzicht van de TGV's waarop fietsen (onverpakt) meekunnen. Zelfs de Treinreiswinkel meldt na een jaar nog steeds foutief de verbinding Basel-Marseille.

Een Intercité zonder reservering scheelt in de rompslomp en in de kosten... maar als zo'n trein maar 1 of 2 keer per dag rijdt, lijkt het nog beschikbaar zijn van een plek voor de fiets me toch niet echt een prettige gok.
Casartelli schreef:Dank voor de links, Bert. Mooie overzichtskaart van de Intercités, die kende ik nog niet. De planner van de SNCF allicht wel - het is wel eens wat rondnavigeren voordat het vinkje "fiets mee" verschijnt.
Een Intercité zonder reservering scheelt in de rompslomp en in de kosten... maar

Voornaamste nog ontbrekende info (die ik nu probeer in te vullen) is dan een up-to-date overzicht van de TGV's waarop fietsen (onverpakt) meekunnen. Zelfs de Treinreiswinkel meldt na een jaar nog steeds foutief de verbinding Basel-Marseille.
als zo'n trein maar 1 of 2 keer per dag rijdt, lijkt het nog beschikbaar zijn van een plek voor de fiets me toch niet echt een prettige gok.
In de TGV's op de planner van SNCF mét fietspictogram kunnen fietsen onverpakt en ongedemonteerd mee. Er zijn 2 of 4 fietsplaatsen per trein. Kijk bijvoorbeeld hier voor Parijs - Avignon-centrum: http://nl.voyages-sncf.com/nl/treintick ... at?hid=Z2R

Let op: er veranderd nog wel eens wat bij de inzet van treinen. Als er andere TGV's types worden ingezet, bijvoorbeeld dubbeldekkers, dan kunnen er geen fietsen meer mee.
Bij de Treinreiswinkel zien ze bij reservering onmiddellijk de actuele situatie voor de betrokken trein en of er nog fietsplaatsen vrij zijn in deze TGV.


In bijna ieder rijtuig van de Intercités zijn 2 fietsplaatsen. Vaak zijn dit lange treinen. Soms is er ook nog een groter bagagehok extra. Totaal 10 - 20 fietsplaatsen per trein. Je vindt praktisch altijd wel een plaats.

Zie ook de informatie hier:
http://en.voyages-sncf.com/en/train-ser ... e-on-board
en:
http://www.freewheelingfrance.com/plann ... rains.html