Loket Deutsche Bahn op station Groningen

Gisteren (2 december) is op het Groninger Hoofdstation naast het loket van Arriva (vanaf de perrons komend, links van de fraaie gerestaureerde stationshal, achter Smullers) een nieuw loket van Deutsche Bahn geopend. Er gaat elk uur een trein naar Leer, waar men kan overstappen naar andere bestemmingen in Duitsland. Een nadeel: het is wel een stoptrein die tot Leer bij iedere stationnetje stopt. Ter vergelijking: in 1991 reed de trein door tot Oldenburg en die stopte alleen in Hoogezand, Winschoten, Leer en Bad Zwischenahn.
Ik kom dagelijks op het station van Groningen. De fietskriebels beginnen hierdoor bij mij te werken: in februari a.s. ga ik proberen, fiets mee! Ik ben namelijk gevraagd om op een molen ergens in Duitsland maalstenen te scherpen! Bijgaand filmpje is slechts een voorbeeld (die persoon ben ik niet): https://www.youtube.com/watch?v=xdsLUF67rIk

http://groningen.nieuws.nl/nieuws/99708 ... groningen/

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?t=11786

http://www.wiederline.com/
Kapitein van dat vrachtschip was kennelijk van "bil" gegaan ter plekke :lol:
Gisteren ben ik er nog over gefietst. Met de trein naar Leer en dan op de fiets terug. Iedere keer als ik erover fietste dacht ik, mooi bouwwerk, maar mag wel eens opgeknapt worden. Of een nieuwe brug met dubbel spoor. Ik ben benieuwd wat men gaat doen. In de pers wordt over een periode van vijf jaar gesproken, voordat de verbinding weer klaar is.
Dat is nou het toppunt van pech hebben! Net een nieuw DB-loket geopend en nu dit. Ik ken die brug, de zogeheten Friesenbrücke, al meer dan dertig jaar, met daarnaast een brugwachterswoning in fraaie architectuur uit 1924. Het is Duitslands grootste ophaalbrug, wat een prachtig stukje basculetechniek met gietijzeren tandwielen en -heugels. Wel jammer dat er te weinig aandacht is aan het schilderwerk. Als ik de beelden goed heb bekeken, is het beweegbare deel door de klap verwrongen geraakt en juist daar kon het contragewicht niet tegen en hij is met een geweldige dreun op het vaste brugdeel gesmakt. Of het nog niet genoeg is, zijn de pijlers in het water ook gescheurd.
Ik zal dan vanaf Bad Nieuweschans moeten fietsen naar de molen in Spetzerfehn, waar ik de maalstenen moet scherpen. Afstand 44 km.

https://www.oz-online.de/-videos/player ... senbruecke

http://www.oz-online.de/-news/artikel/1 ... senbruecke

https://nl.wikipedia.org/wiki/Friesenbr%C3%BCcke

https://www.youtube.com/watch?v=m3rUEJzmHdE

https://www.youtube.com/watch?v=qiNf8ICFP1w
Met ronkende nieuwskoppen is de opening van het "DB loket" op station Groningen aangekondigd. Vorige week ben ik gaan informeren naar de mogelijkheden.

Voor fietsers kan het meerwaarde hebben: Europaspezials (zeer goedkope treintickets van/naar Duitsland naar/van veel Europese landen) zijn met fietsreservering niet via internet te boeken. Je moet dan naar een DB-loket (ver weg en zeer beperkte openingstijden) of via Treinreiswinkel regelen (9 euro boekingskosten, wel prima service). Hetzelfde geldt voor een internationaal fietsticket dat in Nederland dankzij die vreselijke NS gewoon niet te krijgen is (en in een klein Luxemburgs dorpje gewoon aan het loket te koop is). Een echt DB loket in Groningen zal voor mij als inwoner van het noorden echt een uitkomst zijn!

Helaas, het "DB loket" verkoopt enkel Niedersachsen Plus Tickets, dagkaarten voor de deelstaat Nedersaksen die vanaf station Groningen al geldig zijn. Weinig meerwaarde dus aangezien dat ticket gewoon via internet te koop is. Bovendien kun je een extra product in het assortiment van een Arriva loket geen "DB loket" noemen.
Citaat: "Helaas, het "DB loket" verkoopt enkel Niedersachsen Plus Tickets, dagkaarten voor de deelstaat Nedersaksen die vanaf station Groningen al geldig zijn. Weinig meerwaarde dus aangezien dat ticket gewoon via internet te koop is. Bovendien kun je een extra product in het assortiment van een Arriva loket geen "DB loket" noemen."

Bovenstaande informatie klopt. Mij is wel verteld dat het de bedoeling is om in de toekomst een bredere aanbod te bieden, zoniet het complete db aanbod. Toekomst is niet specifiek en met die kapotte brug zal het ongetwijfeld verre toekomst worden. Het punt is dat de lijn naar Leer zo langzamerhand een succes werd, mede door de vele Duitse studenten in de stad. Dat is hoopgevend voor een verdere uitbreiding.

De trein rijdt nu tot Nieuweschans, hoewel Weener ook had gekund. Er kan geen fiets in de bus worden meegenomen, wat jammer is. Ik zat 1 keer per week in die trein met fiets en zeker in de zomermaanden waren er veel fietsrecreanten.
En mijn aanname wordt direct weer afgestraft.
https://www.oogtv.nl/2015/12/arriva-ond ... ts-weener/
Patria Dublin schreef:En mijn aanname wordt direct weer afgestraft.
https://www.oogtv.nl/2015/12/arriva-ond ... ts-weener/
Beste Petra,

Dan moeten er wel fietsen mee kunnen in de vervangende bus. Kan nu niet. Arriva kan ook bussen inzetten met veel bagageruimte onderin, zodat ook fietsen vervoerd kunnen worden.
Ik heb dit ook voorgelegd aan de Fietsersbond, afdeling provincie Groningen.
provgroningen@fietsersbond.nl

Groetjes,

Bert
Hieronder een foto die ik op 29 februari 2016 heb genomen. De trein vanuit Groningen is aangekomen in Bad Nieuweschans, net vlak voor de Duitse grens. Je kan duidelijk zien dat de rails voor de trein nu roestbruin zijn, want hij kan door de kapotte spoorbrug niet meer verder. En keert nu terug naar Groningen, wat af te lezen is op de lichtbak boven de cabine. Ik ben hier met m'n fiets uitgestapt en moest dus 51 kilometer bij –2 graden doorfietsen naar een bepaalde bestemming in Duitsland! Hoe lang nog? Zucht.... :?

Afbeelding
tot ergens in 2020, volgens Wikipedia.... diepere zucht :wink:
In 1945 was men een stuk sneller met het herstellen van vernielde spoorbruggen...
keesswart schreef:In 1945 was men een stuk sneller met het herstellen van vernielde spoorbruggen...
Denk van niet, de Friesenbrücke die in 1945 was 'zerstört' is pas in 1951 hersteld, zie de onderste plaquette dat aan de brugwachterswoning hangt.

Afbeelding

En de spoorbrug over de IJssel bij Deventer is pas in 1982 herbouwd, nadat er een Bailey-noodbrug van na de oorlog heeft gelegen. Met slechts één spoor. Ernaast stonden de stenen pijlers van de oude brug uit 1887. Ik zie het nog voor me.
Blijkbaar had de Friesenbrūcke na de oorlog niet de hooogste prioriteit: er waren nog honderden andere bruggen die kapot waren.
Die Baileybrug bij Deventer kan ik me nog wel herinneren. Blijkbaar was die noodoplossing zo degelijk, dat er meer dan 30 jaar gebruik van gemaakt kon worden. Als de Friesenbrūcke op een druk traject had gelegen, of een autobrug was geweest, had er inmiddels wel een noodbrug gelegen...
keesswart schreef:Blijkbaar had de Friesenbrūcke na de oorlog niet de hooogste prioriteit: er waren nog honderden andere bruggen die kapot waren.
Die Baileybrug bij Deventer kan ik me nog wel herinneren. Blijkbaar was die noodoplossing zo degelijk, dat er meer dan 30 jaar gebruik van gemaakt kon worden. Als de Friesenbrūcke op een druk traject had gelegen, of een autobrug was geweest, had er inmiddels wel een noodbrug gelegen...
Vergeet ook niet dat de industrie tijdens de oorlog zo kapot is geraakt dat men na 1945 moeilijk aan bouwmaterialen zoals ijzer voor de bruggen kon komen. Ik vermoed dat de onderdelen voor de Bailey-bruggen van Brits fabrikaat zijn.
Ga maar eens kijken naar de stationsoverkappingen van Eindhoven: die zijn afkomstig van de Baileybruggen!
Nieuwe prognose voor een gerepareerde Friedensbrücke: 2024 :shock:
Casartelli schreef:Nieuwe prognose voor een gerepareerde Friedensbrücke: 2024 :shock:
Heb ik ook gezien in het Dagblad v/h Noorden. Duurt me veel te lang.... Dan ben ik al 73 jaar of onder de zoden.
Martin E. van Doornik schreef:
Casartelli schreef:Nieuwe prognose voor een gerepareerde Friedensbrücke: 2024 :shock:
Heb ik ook gezien in het Dagblad v/h Noorden. Duurt me veel te lang.... Dan ben ik al 73 jaar of onder de zoden.
Ze hebben er dus gewoon geen zin in.
Ik ben gisteren op de fiets naar Weener in Duitsland geweest, ondanks de hitte maar er stond wel een verkoelende OZO-wind. Per trein terug van Nieuweschans, nadat ik in Bunde nog wat heb gewinkeld. Vooral een voorraad heerlijke Ostfriesische Tee van Bünting, voor minder neem ik geen genoegen.
Ik wou de Friesenbrücke graag nog eens zien, hoe dat bouwwerk erbij ligt. Het lijkt erop dat er niet veel meer is gedaan dan het opruimen van de vernielde stukken. Maar er bestaat toch een mogelijkheid om de Ems over te steken en nog wel gratis. De Friesenfähre ligt ten noorden van de brug; er staat een wegwijzer.

20190824-klein.jpg
DSCF3370-klein.jpg
Hieronder treffen jullie de nodige websites aan. Eén in het Nederlands en de andere, nuttig om de Duitse taal op te halen. Dus nog vijf jaar geduld....

https://www.dollard-route.de/nl/friesenfaehre/

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... re124.html

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke302.html