Air europa

Ervaringen met het meenemen van de fiets in het vliegtuig
WouterA

Air europa

Berichtdoor WouterA » ma 15 jul, 2019 08:24

Wij proberen een vliegticket te vinden vanuit Nederland naar Ushuaia voor komende november.
Veel goedkope tickets worden aangeboden met de maatschappij air europa. Zij hanteren echter een gek formaten systeem van max 250cm bij elkaar opgeteld. Ik heb het idee dat dit nooit gaat passen, maar heeft iemand wel eens geprobeerd zijn fiets zo klein mogelijk te vervoeren?
De standaard KLM dozen zijn bijna 300 cm bij elkaar (175 x 23.0 x 100 cm)

Alvast bedankt!
0 x

Jurjan
Forum Lid
x 4
Contacteer:

Re: Air europa

Berichtdoor Jurjan » ma 15 jul, 2019 10:45

Met de meeste fietsen gaat dat best passen.
Maar helaas niet zonder de fietsen verder uit elkaar te halen dan met de KLM dozen noodzakelijk is.

Hoe ver je zaken van je fiets af moet halen hangt uiteraard af van hoe groot de fiets is, wat je er aangeschroeft hebt etc.

Mijn fiets is een stuk(je) groter dan die van mijn vriendin (ik ben 1.95m tegen zij 1.70m), maar beide fietsen passen binnen de KLM dozen met alleen het voorwiel verwijderd.

Kleiner verpakken kan prima, maar dan zul je bijvoorbeeld voordrager, spatborden etc. moeten verwijderen aan de voorkant, en wellicht ook aan de achterkant.

Het kan nog kleiner, maar dan moet je denken aan het verwijderen van de voorvork etc.

In jullie geval zou ik redelijk lang van te voren (nu?) dozen regelen bij een fietsenmaker en die op de gewenste maat gaan maken (lekker met tape spelen).
En dan beginnen met passen, kijken hoe veel of hoe weinig je moet gaan sleutelen om een fiets passend te krijgen.

Veel plezier alvast, het is daar waanzinnig mooi!
0 x

peter de rijk
Forum Lid
x 75
Contacteer:

Berichtdoor peter de rijk » ma 15 jul, 2019 11:27

250 cm moet wel lukken. Onlangs nog twee fietsen (28" en 26") vervoerd in dozen van 138 x 75 x 23 (=236 cm), bij de fietsenmaker gehaald. Met het voorwiel, zadel, stuur, pedalen en bagagedrager los paste dat precies. Te grote dozen kun je gemakkelijk op maat snijden en met (duck)tape verstevigen.
De bagageregels van Air Europe voor sportbagage zijn overigens knap onduidelijk geformuleerd op de website. Zorg dat je vooraf precies weet wat wel en niet mag.
Laatst gewijzigd door peter de rijk op ma 15 jul, 2019 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

peter de rijk
Forum Lid
x 75
Contacteer:

Berichtdoor peter de rijk » ma 15 jul, 2019 11:28

(dubbel)
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

EvD
x 1

Berichtdoor EvD » ma 15 jul, 2019 12:09

Eerder dit jaar met Air Europa naar Colombia gevlogen en twee mtb's (een 26" en een 28") meegenomen.
Heb toen twee dozen bij een fietsenmaker gehaald (zelfde formaat als Peter hierboven beschreven heeft); pedalen, voorwiel, stuur en zadel losgemaakt, achterdragers laten zitten.
Vanwege onduidelijke info op hun website over het formaat fietsdoos dat ze accepteren, heb ik ze even gebeld voordat ik ging boeken. Maten en gewicht (doos + fiets) doorgegeven en toen kreeg ik groen licht.

Vond personeel van Air Europa behulpzaam (zowel via telefoon als op luchthaven van Bogotá).
Beenruimte in hun vliegtuigen is overigens wel erg krap; ik meet 1.78 m en zat al nagenoeg klem.
Ik zou je dan ook aanraden om stoelen met meer beenruimte te reserveren (indien mogelijk).

Heel veel fietsplezier! Wat is jullie reisplan?
0 x

Terug naar “Fiets & Vliegtuig”