fietspakket minimaliseren door demonteren voorvork

Ervaringen met het meenemen van de fiets in het vliegtuig
Mic
Forum Lid
x 3
Ik wil gedurende een reis van meerdere maanden over verschillende landen mijn fiets zo klein mogelijk meenemen in vliegtuig enz. Het gaat om een MTB met 26 inch wielen. Ik heb het volgende idee. Ik denk aan het demonteren van de voorvork, stuur, zadel(pen) en het achterwiel. Je houdt dan als buitenmaten (doosmaten) de maten van het basisframe over, circa 100cm x 65 cm. Binnen deze buitenmaten moeten twee wielen en de voorvork, stuur, zadel en bagagedragertje een plek krijgen. Dat vraagt om handig passen en meten en alles goed vasttapen.
Voordeel is dat je zelf en de kruiers op de luchthavens een kleiner en handzamer pakket hebben. Omdat het basisframe op zich sterk is en een geheel vormt, is de kans op beschadiging kleiner. Nadeel is iets meer demontage / montagewerk. Demonteren en monteren van de voorvork is - zeker bij moderne fietsen - eenvoudig.
Ik ben dit idee nergens tegengekomen. Zijn hier ervaringen mee? Of kan het niet?
0 x

ijsbrand
Forum Lid
x 12
Contacteer:
Mic schreef:Ik ben dit idee nergens tegengekomen. Zijn hier ervaringen mee? Of kan het niet?
Google eens op 'rinko' & 'bicycle'. In Japanse treinen is minimaliseren verplicht.
0 x
Boeklog, wat hij las en of dit wat was

timvanveen
Forum Lid
x 8
Ik heb dit gedaan toen ik van Bishkek naar huis vloog. Zo kon ik met alleen hand en ruimbagage reizen zonder een fiets in te checken. Het pakketje werd dus afgehandeld als koffer, zonder problemen.
0 x

eindgebruiker
Forum Lid
x 86
Contacteer:
0 x
Gaele Strootman

_Peter_
Forum Lid
x 60
kijk ook eens bij marten http://www.m-gineering.nl naar de airnimal, die komt met een koffer. Dan heb je ook nog de bike-friday, die heeft als nadeel wel kleine wielen maar de koffer doet ook dienst als aanhanger/bagagekar. Niet helemaal wat je wilt denk ik maar geeft je wel een idee, zit je in jouw geval nog wel met een koffer of anders elke keer opzoek naar voldoende verpakkingsmateriaal.
0 x

hoogframe
Forum Lid
x 25
let met inpakken wel op dat je balhoofd beschermd is tegen stoten en daardoor beschadigen.
zou toch zonde zijn als ze je pakket zo 'neerzetten' dat je je voorvork er niet meer goed in (afgesteld) krijgt.
groet! hoogframe
0 x

Terug naar “Fiets & Vliegtuig”