Met SAS kun je wel heel vreemd in je handbagage je fietspomp meenemen (stom voorwerp waarmee je iemand op zijn kop kunt slaan) en ook je vlijmscherpe schaatsen. Vooral vreemd omdat de meeste Zweedse schaatsen afneembare 50cm lange langeafstandsschaatsen zijn, dus uitermate geschikt als schedelkliever of zwaard. En ook vreemd omdat óók SAS zich aan de regels van de EU moet houden, blijjkbaar zijn die regels niet overal hetzelfde. Maar als ik op Schiphol land is er toch geen handbagage controle, ik bedoel dan raak ik toch niet mijn mooie schaatsen en pomp kwijt?
SAS verwijst op hun
site naar Transportstyrelsen over wat je niet in het vliegtuig mag meenemen, dat is de zweedse overheidsinstelling die de veiligheid op weg, zee, lucht en spoorwegen verzorgt. Als ik bij Transportstyrelsen de engelse versie aanklik vind ik zo snel de juiste pagina niet dus
hierbij de zweedse versie (cykelpump is fietspomp en skridsskor zijn schaatsen).
Mss handig te weten: de smartphone Samsung Galaxy 7 is bij veel vliegmaatschappijen zowel als handbagage als in het ruim verboden (vanwege brandgevaar). Hij wordt in beslag genomen en als je pech hebt volgt er ook een ferme boete. Zo ook bij SAS.