vliegvelden-lijst met niet-passende scanners voor fietsen

Ervaringen met het meenemen van de fiets in het vliegtuig
frank bueters
Forum Lid
Contacteer:
Heb vanavond een spreadsheet opgesteld met een overzicht van ervaringen met scanners op de verschillende luchthavens. Om een begin te maken heb ik Bert's 42 luchthavens ingevoerd.
Bert, misschien kun je ze nog voorzien van een datum of jaar?

Verder is iedereen natuurlijk van harte uitgenodigd om haar of zijn bijdrage te leveren.

Het programma, Ethercalc, is open source.
Het spreadsheet is online, anoniem en openbaar. Iedereen met de link kan zonder inloggen het overzicht raadplegen, data toevoegen, wijzigen en verwijderen.

Dringend verzoek: hou het opgeruimd en overzichtelijk, dan kan het een leuk, inspirerend en nuttig overzicht worden: Luchthaven Scanners.

Voor wie luchthavens wilt toevoegen maar bang is de boel te verstieren: scanners@bueters.nl Ik zal kijken wat ik kan doen. Ik ben echter niet de beheerder, dat zijn we allemaal.

Frank
0 x

Ritch The Fridge
Forum Lid
x 2
Sabiha Gokcen (Istanbul) heeft nog steeds de krappe scanner. Ook wij moesten de wielen eruit halen met gedoe en vertraging.
0 x
... On the Move!

Gauvain
Forum Lid

Bergerac...ook te klein....

Berichtdoor Gauvain » wo 18 jun, 2014 14:26

.....voorwiel eruit, banden plat, bekende verhaal.

Bergerac kan dus ook bij de lijst "doe maar geen doos"....

Groet,

Henny
0 x

frank bueters
Forum Lid
Contacteer:
Dat lijste is er! Je vindt het hier.
Van 70 luchthavenscanners staan de gegevens inmiddels vermeld, maar er kan natuurlijk altijd meer bij.
Het lijstje is volledig openbaar en public domain, Staat jouw luchthaven er nog niet bij voeg 'm dan zelf toe.
Stuur me een mailtje als het echt niet lukt, ik zal kijken wat ik kan doen: scanners@bueters.nl

Frank
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
x 92
Als ik op de link van Frank klik, krijg ik een blanco spreadsheet.
Laatst gewijzigd door Bert van Sprang op do 19 jun, 2014 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

frank bueters
Forum Lid
Contacteer:
Bert van Sprang schreef:Als ik op de link van Frank klik, krijg ik blanco spreadsheet.
paar seconden geduld, het is gratis :)
Frank
0 x

marcvincent
Forum Lid
x 1
Contacteer:
Palma de Mallorca is problematisch. We vlogen daarvandaan terug op 18 juni 2014.

De standaard scanner waar je naartoe wordt verwezen is te klein, zelfs als je het voorwiel eruit haalt. Na veel passen en meten, vragen en bellen en klagen, werden we doorverwezen naar de scanner die aan het einde van de balierij staat (400 meter verder ongeveer!). Die scanner is groot genoeg voor een flinke personenauto, maar het personeel moet wel 10 keer telefoneren of het mag en laat je fiets ook nog eens omdonderen als hij in die scanner staat.
Het kostte ons 3 kwartier extra, zorg dus dat je er vroeg bent.
Marc.
0 x

alfredhog
Forum Lid
x 1
Onze racetandem past sowieso niet in een scanner.
Ingepakt in plastic geen probleem in Marseille, Bordeaux en Rome (Ciampino) (allemaal Ryanair). Het kost altijd wel wat tijd om de fiets door de incheckprocedure te krijgen, maar ik heb nog nooit iets hoeven te demonteren (zelfs geen stuur lager te hoeven zetten of dwars te plaatsen).

Ik weet niet of je ook met een "gewone" fiets deze procedure kunt volgen, maar het scheelt je wel weer een hoop opbouwwerk als je je fiets kunt laten zoals hij is. En, bijkomend voordeel, je fiets wordt altijd keurig behandeld als hij alleen maar in plastic verpakt is!

Succes!

Alfred
0 x

frank bueters
Forum Lid
Contacteer:
alfredhog schreef:Onze racetandem past sowieso niet in een scanner.
Ingepakt in plastic geen probleem in Marseille, Bordeaux en Rome (Ciampino) (allemaal Ryanair). Het kost altijd wel wat tijd om de fiets door de incheckprocedure te krijgen, maar ik heb nog nooit iets hoeven te demonteren (zelfs geen stuur lager te hoeven zetten of dwars te plaatsen).

Ik weet niet of je ook met een "gewone" fiets deze procedure kunt volgen, maar het scheelt je wel weer een hoop opbouwwerk als je je fiets kunt laten zoals hij is. En, bijkomend voordeel, je fiets wordt altijd keurig behandeld als hij alleen maar in plastic verpakt is!

Succes!

Alfred
Hallo Alfred,
Interessant. Wij hebben ook een tandem en ik ken de vervoersproblemen.
Misschien zou je een lijstje kunnen beginnen met ervaringen met tandems in luchthaven scanners?

Frank
Laatst gewijzigd door frank bueters op ma 04 aug, 2014 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

frank bueters
Forum Lid
Contacteer:
marcvincent schreef:Palma de Mallorca is problematisch. We vlogen daarvandaan terug op 18 juni 2014.

De standaard scanner waar je naartoe wordt verwezen is te klein, zelfs als je het voorwiel eruit haalt. Na veel passen en meten, vragen en bellen en klagen, werden we doorverwezen naar de scanner die aan het einde van de balierij staat (400 meter verder ongeveer!). Die scanner is groot genoeg voor een flinke personenauto, maar het personeel moet wel 10 keer telefoneren of het mag en laat je fiets ook nog eens omdonderen als hij in die scanner staat.
Het kostte ons 3 kwartier extra, zorg dus dat je er vroeg bent.
Marc.
Hallo Marc,
Dank je wel voor je bijdrage. Zie je kans om de informatie over Palma de Mallorca toe te voegen aan het lijstje met vliegtuigscanners. Bij voorkeur met enkele concrete maten, daar hebben anderen het meest aan.
Lukt het helemaal niet stuur dan een mailtje aan scanners@bueters.nl. Ik zal kijken wat ik kan doen.

Frank
0 x

marcvincent
Forum Lid
x 1
Contacteer:
frank bueters schreef: Dank je wel voor je bijdrage. Zie je kans om de informatie over Palma de Mallorca toe te voegen aan het lijstje met vliegtuigscanners. Bij voorkeur met enkele concrete maten, daar hebben anderen het meest aan.
Is gebeurd! De maten die worden genoemd in die tabel zijn toch de maten van de fiets?
Ik heb Eindhoven er ook maar bijgezet, want dat is de makkelijkste luchthaven ter wereld. Je fiets wordt daar door een persoon in ontvangst genomen en zonder enige controle naar het vliegtuig gebracht!
0 x

frank bueters
Forum Lid
Contacteer:
marcvincent schreef:
frank bueters schreef: Dank je wel voor je bijdrage. Zie je kans om de informatie over Palma de Mallorca toe te voegen aan het lijstje met vliegtuigscanners. Bij voorkeur met enkele concrete maten, daar hebben anderen het meest aan.
Is gebeurd! De maten die worden genoemd in die tabel zijn toch de maten van de fiets?
Ik heb Eindhoven er ook maar bijgezet, want dat is de makkelijkste luchthaven ter wereld. Je fiets wordt daar door een persoon in ontvangst genomen en zonder enige controle naar het vliegtuig gebracht!
De maten zijn de maten van het pakket dat je hebt aangeboden. Was de fiets verpakt in een doos dan zijn het de maten van de doos. Was er geen doos dan is het de onverpakte fiets. Alles kan, zolang er maar bij is vermeld hoe de fiets heeft "gereisd". Prima zo, dank je wel voor je bijdrage.

Frank
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 29
Ik heb de luchthaven van Zagreb toegevoegd aan de lijst van Frank.
Wie had er nog meer ervaringen afgelopen zomer?
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

bert sitters
Forum Lid
x 29
Waarom beknibbelen luchthavens op de scan voor afwijkende bagage?
Levert de 130 cm scan echt zoveel meer kosten op ten opzichte van de krappere modellen.
Zie: http://www.smithsdetection.com/index.ph ... t/?lang=en

Voor een luchthaven met honderdduizenden of miljoenen passagiers per jaar hoeft dit echt geen financieel probleem te zijn.
0 x

hanzefietser
Forum Lid
Bij het inpakken van mijn fiets op Skopje airport kwam er een luchtlhavenmedewerkster/wannabee fotomodel naar me toe, en zei dat het niet ging passen in de scanner. Ze maakte een probleem dat ik mijn fietstassen bij de fietszak in deed.
Verder even in de rats gezeten, maar niks gehoord en de fiets ging gewoon mee.
Trouwens het lijkt daar wel een modeshow van medewerker/sters, en wat ze doen geen idee..

De fiets met voorwiel eruit.
Laatst gewijzigd door hanzefietser op za 20 dec, 2014 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 29
frank bueters schreef: Een spreadsheet met een overzicht van ervaringen met scanners op de verschillende luchthavens. Om een begin te maken heb ik Bert's

Iedereen is natuurlijk van harte uitgenodigd om haar of zijn bijdrage te leveren.

Het programma, Ethercalc, is open source.
Het spreadsheet is online, anoniem en openbaar. Iedereen met de link kan zonder inloggen het overzicht raadplegen, data toevoegen, wijzigen en verwijderen.

Dringend verzoek: hou het opgeruimd en overzichtelijk, dan kan het een leuk, inspirerend en nuttig overzicht worden: Luchthaven Scanners.

Voor wie luchthavens wilt toevoegen maar bang is de boel te verstieren: scanners@bueters.nl Ik zal kijken wat ik kan doen. Ik ben echter niet de beheerder, dat zijn we allemaal.

Frank
Er staan nieuwe luchthavens op de lijst van Frank. Heeft iemand ervaringen met luchthaven die nog niet op de lijst van Frank staan?
0 x

Martin E. van Doornik
Forum Lid
x 74
Op Dublin Airport in Ierland (sept. 2014) heb ik geen scanner gezien. Vliegklaar gemaakte fiets gewoon afgegeven bij Oversized Baggage.
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 29
Martin E. van Doornik schreef:Op Dublin Airport in Ierland (sept. 2014) heb ik geen scanner gezien. Vliegklaar gemaakte fiets gewoon afgegeven bij Oversized Baggage.
Waarschijnlijk gaat de fiets daarna door een scanner en levert dit geen probleem op.
0 x

frank bueters
Forum Lid
Contacteer:
Het overzicht met luchthaven scanners groeit maar door. De stand is inmiddels 88 luchthavens wereldwijd.

Ethercalc, waarin het overzicht is gemaakt, is niet het meest gebruiksvriendelijke spreadsheet. Het is echter online, gratis en volkomen anoniem. Dus Gates noch Google kunnen je volgen en niemand die je vraagt wat je eigenlijk in .... deed :oops:

Het goede nieuws is dat het spreadsheet in de negen maanden dat het online staat niet één maal overhoop is gehaald, de moeilijkheidsgraad blijkt mee te vallen.

Één keer zijn alle ingevoerde data door een onbekende verwijderd. Een tamelijk recente back up bracht uitkomst. Er zijn, voor zover bekend, geen data verloren gegaan.

Ben je met je fiets op een luchthaven geweest die nog niet in het overzicht staat? Zet 'm er bij. Kom je er echt niet uit stuur dan een mailtje aan scanners@bueters.nl. Ik ben niet de beheerder, dat zijn we met z'n allen, maar ik zal kijken wat ik kan doen.

Op naar honderd luchthavens!

Vrolijke kerst, en stug voor blijven trappen

Frank

Afbeelding
0 x

Peter_K
Forum Lid
x 32
Bij terminal 2 (voor internationale vluchten) van Bole International Airport, Addis Abeba, Ethiopië staan de scanners direct bij de ingang vóór het inchecken. De op schiphol aanschafte fietsdoos past er niet in: fiets moest uitgepakt worden om alsnog gescand te kunnen worden.
0 x
Wegens getreiter op dit forum voorlopig minder actief hier.

Terug naar “Fiets & Vliegtuig”