Waarom worden foto's gedraaid getoond, en wat doe ik ertegen

Maar je weet dus niet wanneer die komt? Maanden, jaren?
Ooit Leon, ooit :D
Voorkomen dat een foto verkeerd gedraaid getoond wordt:

- Exif data van foto verwijderen, daar zit vaak een orientation tag in. Daar raakt software van in de war.
- Daarna foto juist roteren.

Hoe dit precies moet hangt af van de software die je gebruikt.
Martin E. van Doornik schreef:
di 12 mei, 2020 11:31
De digitale camera reageert automatisch op de felle lucht boven het gebouw, waardoor het station donker uitkwam.
Daarom controleer ik vaak of de belichtingsmeter het wel bij het juiste eind had. Met het onvoldoende belichten van de sensor kan je snel aan kwaliteit inleveren. Vooral de schaduwpartijen hebben daaronder te lijden en dat merk je als de foto achteraf wil corrigeren (wat bij JPG beperkter mogelijk is dan bij RAW).
Heel veel mensen houden voor video en fotos hun telefoon verticaal. Ik houd altijd mijn telefoon voor foto en video horizontaal en de beelden worden juist geplaatst.
WimB schreef:
wo 20 mei, 2020 19:22
Heel veel mensen houden voor video en fotos hun telefoon verticaal. Ik houd altijd mijn telefoon voor foto en video horizontaal en de beelden worden juist geplaatst.
Behalve bij mensen, kerktorens of molens.... :wink:
Onderstaande foto is met mijn smartphone genomen, 18 maart j.l.

Eigenlijk vind ik dergelijke mobiel-foto's van wat minder kwaliteit dan uit een digitale spiegelreflex camera. Smartphone-foto's is slechts leuk om te appen waar je zich bevindt of schade aan de auto voor de verzekering of tegenpartij, zoals mij dat op 11 mei overkwam. Mijn nagelnieuwe auto, die op eigen oprit stond, onder de krassen door een voorbijrijdende asfaltfreesmachine.... Hagelnieuw, zei mijn vrouw nog....
IMG_20200318_143553.jpg