BTW op fietsen in Belgie fors omlaag van 21% naar 6%

Belgie gaat de BTW op fietsen fors verlagen van 21% naar 6%.
Dit wetsvoorstel heeft de vaste Kamercommissie financien aangenomen. Deze maatregel van onze zuiderburen die fietsen 15% goedkoper moet maken is bedoeld om het gebruik van de fiets aan te moedigen. Ook e-bikes moeten naar het lage tarief.

"Het doel is meer mensen naar dit efficiënte en ecologische vervoersmiddel te lokken,” aldus de indiener Lauran Devin van de PS: de Franstalige socialisten.

Er is echter nog een lange weg te gaan. Het voorstel moet nog door de plenaire Kamer en de Senaat. Ook de Europese Commissie moet haar fiat geven.

De gevolgen voor de Nederlandse fietsenhandel in het zuiden van ons land zijn nog onbekend. Zullen Nederlanders massaal de grens oversteken om daar een fiets te gaan kopen?

Zie het volgende persbericht:
https://nieuwsfiets.nu/2019/03/20/belgi ... 21-naar-6/
Blijft onaangenaam om te lezen/horen dat men iedere keer weer e-bikes in de categorie ecologie plaatst. Er is niets ecologisch aan e-bikes, pure misleiding.
De maatregel wordt wel niet onmiddelijk effectief: naar verwachting niet meer dit jaar. Dit in tegenstelling tot berichten op sociale media die aanraden om een fiets kopen enkele weken uit te stellen. https://www.traxio.be/nl/nieuws/2019/03 ... IJzxgHypKE
Freespirit schreef:
do 21 mar, 2019 11:01
Blijft onaangenaam om te lezen/horen dat men iedere keer weer e-bikes in de categorie ecologie plaatst. Er is niets ecologisch aan e-bikes, pure misleiding.
Kan je dat wat onderbouwen? Energetisch gezien is een elektrische fiets uiteraard wat minder ecologisch dan een niet-elektrische fiets, maar wel grootteordes beter dan elk ander alternatief.
Freespirit schreef:
do 21 mar, 2019 11:01
Blijft onaangenaam om te lezen/horen dat men iedere keer weer e-bikes in de categorie ecologie plaatst. Er is niets ecologisch aan e-bikes, pure misleiding.
Als iemand z'n auto erdoor laat staan.....
Kanttekening voor wie dollartekens in de ogen krijgt: een gelijkaardige BTW-verlaging in de horeca (weliswaar tot 12%) heeft geen enkel effect gehad op de prijzen. Appels en peren, ik weet het, maar toch. Voorts zijn enkel politici in staat om in MEER FIETSERS + MINDER INKOMSTEN (voor het aanpassen van de lamentabele Belgische infrastructuur) een win win situatie te zien.
gios schreef:
do 21 mar, 2019 11:55
Freespirit schreef:
do 21 mar, 2019 11:01
Blijft onaangenaam om te lezen/horen dat men iedere keer weer e-bikes in de categorie ecologie plaatst. Er is niets ecologisch aan e-bikes, pure misleiding.
Als iemand z'n auto erdoor laat staan.....
Dat weet Freespirit natuurlijk best, maar het is deze dagen nu eenmaal in de mode om je eigen kennis selectief te gebruiken om het statement te kunnen maken dat jou het beste uitkomt.
Leon schreef:
do 21 mar, 2019 12:04
gios schreef:
do 21 mar, 2019 11:55
Freespirit schreef:
do 21 mar, 2019 11:01
Blijft onaangenaam om te lezen/horen dat men iedere keer weer e-bikes in de categorie ecologie plaatst. Er is niets ecologisch aan e-bikes, pure misleiding.
Als iemand z'n auto erdoor laat staan.....
Dat weet Freespirit natuurlijk best, maar het is deze dagen nu eenmaal in de mode om je eigen kennis selectief te gebruiken om het statement te kunnen maken dat jou het beste uitkomt.
En hoe gaan we dat noemen? Een boodetje?
Ksst,
Straks zijn er verkiezingen :D
Eerst zien.......
Mvg,
Roeca
roeca schreef:
vr 22 mar, 2019 16:04
Ksst,
Straks zijn er verkiezingen :D
Eerst zien.......
Mvg,
Roeca
In België voor het nationaal parlement, voor de gewesten en de EU.
Als de verlaging bij onze zuiderburen wordt ingevoerd en een koppel vanuit Nederland naar België reist om twee vakantiefietsen aan te schaffen die in Nederland voor 3000 euro in de winkel staan, dan kunnen ze zo'n bijna 800 euro besparen.
Daar kunnen ook wel een hotelovernachting, een etentje en een lekker Belgisch biertje vanaf.

En dan te bedenken dat in Nederland het BTW-tarief voor fietsreparaties verhoogd is van 6% naar 9%.

België, het paradijs voor fietsliefhebbers?
Misschien kunnen de bekende Nederlandse vakantiefietsenwinkels nu succesvol een filiaal in België beginnen? Een in Antwerpen en een in Maasmechelen. In Maasmechelen is naast de Decathlon nog ruimte zat. :D
Leon schreef:
za 06 apr, 2019 10:16
Misschien kunnen de bekende Nederlandse vakantiefietsenwinkels nu succesvol een filiaal in België beginnen? Een in Antwerpen en een in Maasmechelen. In Maasmechelen is naast de Decathlon nog ruimte zat. :D
Ha ha. Ik weet niet of de Randstedelijke kapsones goed valt in Vlaanderen...

Is het niet een beter idee als Vlamingen deze 'window of opportunities' zelf gaan benutten?
Leon schreef:
za 06 apr, 2019 10:16
Misschien kunnen de bekende Nederlandse vakantiefietsenwinkels nu succesvol een filiaal in België beginnen? Een in Antwerpen en een in Maasmechelen. In Maasmechelen is naast de Decathlon nog ruimte zat. :D
Een U-bochtconstructie kan ook. De fiets wordt in het Belgische filiaal verkocht, maar alle service en onderhoud daarna kan in het Nederlandse filiaal.
bert sitters schreef:
za 06 apr, 2019 10:38
Leon schreef:
za 06 apr, 2019 10:16
Misschien kunnen de bekende Nederlandse vakantiefietsenwinkels nu succesvol een filiaal in België beginnen? Een in Antwerpen en een in Maasmechelen. In Maasmechelen is naast de Decathlon nog ruimte zat. :D
Een U-bochtconstructie kan ook. De fiets wordt in het Belgische filiaal verkocht, maar alle service en onderhoud daarna kan in het Nederlandse filiaal.
Vlamingen, kom in opstand tegen deze Hollandsche koopmansmentaliteit, en zorg dat het door jullie opgebrachte belastingeld in Vlaanderen rendeert :wink:
willem.m schreef:
za 06 apr, 2019 10:25
Is het niet een beter idee als Vlamingen deze 'window of opportunities' zelf gaan benutten?
Ja, maar dat moeten ze dan wel doen. Ik zuig mijn idee niet helemaal uit mijn duim. Het is namelijk al sinds het bestaan van dit forum dat er Belgen zijn die op dit forum komen vragen naar een goede fietsenmaker en dan verzuchten dat de afstand tot bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam toch wel groot is.

Wat misschien ook kan is een webshop in Vlaanderen vestigen bij de winkel in Nederland. Dan verpest je de Vlaamse markt niet, er is geen probleem met kapsones en de Belgen varen er wel bij want er worden alleen maar meer fietsen in hun land verkocht, al brengen de aan Nederlanders verkochte fietsen alleen de 6% Belgische BTW op, maar dat is gemakkelijk verdiend.
Leon schreef:
za 06 apr, 2019 10:50
willem.m schreef:
za 06 apr, 2019 10:25
Is het niet een beter idee als Vlamingen deze 'window of opportunities' zelf gaan benutten?
Ja, maar dat moeten ze dan wel doen. Ik zuig mijn idee niet helemaal uit mijn duim. Het is namelijk al sinds het bestaan van dit forum dat er Belgen zijn die op dit forum komen vragen naar een goede fietsenmaker en dan verzuchten dat de afstand tot bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam toch wel groot is.
Daar heb je een punt.

(Ik vind het wel sneu, ook gezien mijn voorgaande opmerking, over dat de Belgische belastingbetaler dan buitenlandse bedrijven helpt renderen. Maar als ze die kans niet pakken...)
Uit de Standaard van een kleine week geleden:

Alle politieke partijen staan achter een btw-verlaging op fietsen. Maar de fietsverkopers niet. ‘Fake news’, zeggen ze. ‘Europa zal dit nooit toestaan.’
VAN ONZE REDACTEUR RUBEN MOOIJMAN

BRUSSELVerlaag de btw op fietsen van 21 naar 6 procent. Het voorstel van PS’er Laurent Devin heeft intussen alle politieke partijen kunnen bekoren. In maart werd het eenparig goedgekeurd in de commissie Financiën, vandaag zal de plenaire vergadering van de Kamer groen licht geven. Kleine voetnoot echter: Europa moet wel nog akkoord gaan. En de kans dat dit gebeurt, is heel klein, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van de sectorfederatie Traxio Velo.
Het standaard minimumtarief voor btw in Europa is 15 procent, de werkelijke tarieven variëren van 18 procent in Malta tot 25 procent in Zweden. Er is een limitatieve lijst van producten en diensten die lager belast mogen worden, maar fietsen zijn daar niet bij. De uniformiteit is nodig om te voorkomen dat de tarieven te ver uit elkaar gaan liggen en landen elkaar zouden beconcurreren.
Omgekeerde weg

Traxio Velo noemt de aankondiging van de btw-verlaging dan ook fake nieuws. Crab vreest dat de omzet eronder zal lijden. ‘De fietsenhandelaars hebben net hun voorraad voor het lente- en zomerseizoen ingeslagen. Maar als de consument denkt dat er een btw-verlaging aankomt, zal hij zijn verkoop misschien uitstellen. Terwijl die verlaging er waarschijnlijk nooit komt, en de fietsen ondertussen duurder worden.’
Dag Allemaal,

Zoals ik al schreef, verkiezingen....... :D
Mvg,
Roeca
Trouwe lezer van De Standaard
Daar zou het belastingvraatzuchtige beleid van Den Haag niet aan beginnen. Vergeet maar....
(Zit momenteel in de trein van Utrecht naar huis, wat mis ik m'n vrouw en de katten).
roeca schreef:
za 06 apr, 2019 14:09
Dag Allemaal,

Zoals ik al schreef, verkiezingen....... :D
Mvg,
Roeca
Trouwe lezer van De Standaard
Goed dat jullie wat meer context geven. De titel van het topic doet vermoeden dat het een feit is, maar het bericht eronder is een stuk genuanceerder.