Leon schreef: ↑di 12 feb, 2019 17:03
Ik denk dat je een beetje op zaken vooruit loopt Eric. Laten we eens eerst wachten hoe die banden rijden en hoe ze zich houden.
Ik herhaal dan ook maar even wat ik hier ongeveer drie jaar geleden schreef:
Fietsbanden die niet lek kunnen worden om de aantal jaar wel ergens opnieuw uitgevonden. Tot nu toe niet voor niets met weinig succes (en dat ligt niet aan de behoudsgezindheid van fietsmaker, fietsers, de industrie, ... of aan een overkritische houding die nieuwe ontwikkelingen geen kans zouden geven). Banden creëren die zowel betrouwbaar, comfortabel en veilig zijn bij temperaturen tussen (voor de grote meerderheid van de gebruikers) -10° C en 40° C blijkt niet voor de hand liggend te zijn.
Dat betekent niet dat het sowieso een onmogelijke zaak is. Er worden nog elke dag nieuwe materialen en technieken uitgevonden en het is dus niet uitgesloten dat er een degelijk alternatief komt voor de huidige luchtband. En de eisen die aan een band voor een stadsfiets worden gesteld zijn vooral lekbestendigheid, duurzaamheid en aanvaardbaar comfort. Weerstand en gewicht spelen een veel minder grote rol wat de technologische uitdaging net wat minder groot maakt dan b.v. voor banden voor trekkingfietsen.
Maar zolang de techniek zich niet in de praktijk bewezen heeft (en daarmee bewijst fundamenteel te verschillen van alle voorgaande pogingen) zijn er geen goede redenen tot optimisme.
Ik sluit me dus graag aan bij Leon, afwachten of dit een zoveelste onterechte aankondiging is van 'de oplossing' voor lekke banden of er van een echte doorbraak sprake is.
Hoewel het probleem van lekke banden met een goede (en tijdig vervangen) buitenband tegenwoordig helemaal niet zo groot is, zou een goed werkende niet lek te rijden band natuurlijk prachtig zijn. Maar 'eerst zien, dan geloven'.
Renaat
Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen.