Een geluk bij een ongeluk

Voor al het offtopic geklets. Houd het netjes en binnen de perken!
janenliseth
Forum Lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 05 februari 2006
Locatie: Hoogkarspel
x 58
Contacteer:

Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor janenliseth » vr 21 sep, 2018 13:56

Toen ik nog 5 dagen had te gaan op mijn route in Denemarken ontdekte ik een lichte afwijking in het achterwiel.
En inderdaad een losse spaak. Met het spaaksleuteltje aangedraaid en gefikst zou je zeggen.
Maar niets van dat. Nog geen 10 km verder weer en nu 2 spaken. Dus maar naar de eerste de beste fietsenmaker in Vordingborg.
Spaken waren niet gebroken dus begon de fietsenmaker de spaken aan te draaien. In plaats dat de spaak werd gespannen trok hij de spaak door de velg die nu iets ovaal was. Dat betekende een nieuwe velg. Die had hij niet omdat het een speciale velg was voor de Koga WorldTraveler Rohloff met schijfremmen. Hij heeft de velg toch nog redelijk in vorm gekregen maar dat betekende dat ik de route moest inkorten met 2 dagen als ik het fietsende wilde halen. Gelukkig heeft de velg het volgehouden en in NL heeft Vittorio een nieuw velg geregeld.
Een schijfrem, t.o.v. velgremmen, had hier volgens mij als voordeel dat remmen bij een iets ovale velg toch mogelijk is, want de schijfrem trekt zich daar niets van aan.
Door de inkorting van 2 dagen was ik op tijd op de camping want er was slecht weer op komst.
Afbeelding

Afbeelding
0 x
There may be some challenges or some setbacks in life, but dont let that stop you from reaching for yourgoal.

Regine
Forum Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 juni 2013
x 1

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor Regine » vr 21 sep, 2018 14:11

En wat vond je van Denemarken?
0 x

Koala
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 augustus 2018
x 1

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor Koala » vr 21 sep, 2018 14:51

janenliseth schreef:
vr 21 sep, 2018 13:56
Een schijfrem, t.o.v. velgremmen, had hier volgens mij als voordeel dat remmen bij een iets ovale velg toch mogelijk is, want de schijfrem trekt zich daar niets van aan.
Ik denk niet dat met een velg, waar je met velgremmen niet meer op kan remmen, nog te fietsen zou zijn. Bedenk er ook bij dat velgen gemaakt voor velgremmen sterker zijn dan velgen die niet geschikt zijn voor velgremmen. En ten slotte zijn velgen voor velgremmen vooralsnog stuk minder speciaal. Grotere kans dat die ergens te krijgen zijn dus.
1 x

janenliseth
Forum Lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 05 februari 2006
Locatie: Hoogkarspel
x 58
Contacteer:
Koala schreef:
vr 21 sep, 2018 14:51
janenliseth schreef:
vr 21 sep, 2018 13:56
En ten slotte zijn velgen voor velgremmen vooralsnog stuk minder speciaal. Grotere kans dat die ergens te krijgen zijn dus.
Inderdaad, op mijn Koga zat een velg zonder velgrem loopvlak. later is er een 32 sp. Exal velg ingezet.
0 x
There may be some challenges or some setbacks in life, but dont let that stop you from reaching for yourgoal.

janenliseth
Forum Lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 05 februari 2006
Locatie: Hoogkarspel
x 58
Contacteer:
Regine schreef:
vr 21 sep, 2018 14:11
En wat vond je van Denemarken?
Hallo Regine, Ik heb natuurlijk maar een klein deel van Denemarken gezien maar dat heeft me zeer verrast en heb er erg van genoten. Ik heb het boekje nog voor je in het Deens en Duits.
zie info: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... sgids.html

Misschien dat de foto's een goeie indruk bieden: https://get.google.com/albumarchive/103 ... qmW96gyMp1
Hier mijn route:https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... te-3177692
0 x
There may be some challenges or some setbacks in life, but dont let that stop you from reaching for yourgoal.

math
Forum Lid
Berichten: 1068
Lid geworden op: 03 november 2009
x 80

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor math » vr 21 sep, 2018 15:49

Koala schreef:
vr 21 sep, 2018 14:51
...Bedenk er ook bij dat velgen gemaakt voor velgremmen sterker zijn dan velgen die niet geschikt zijn voor velgremmen.
Ik denk dat je hierin ongelijk hebt. Velgen voor velgremmen hebben inderdaad massievere velgranden, vanwege de slijtage. Maar velgen voor schijfremmen hebben sterkere spaakgaten. Bij flink remmen met schijfremmen komt er namelijk een grote kracht op de spaken die de aandrijfkracht ver overtreft. Daarom worden de spaakkoppen ook iets anders gemonteerd. De ontwerper van velgen voor schijfremmen heeft dat in zijn ontwerp meegenomen.
0 x

_Peter_
Forum Lid
Berichten: 2544
Lid geworden op: 19 augustus 2003
Locatie: Apeldoorn
x 72

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor _Peter_ » vr 21 sep, 2018 17:24

math schreef:
vr 21 sep, 2018 15:49
De ontwerper van velgen voor schijfremmen heeft dat in zijn ontwerp meegenomen.
De vraag is heeft de maker van het wiel daar ook bij stil gestaan?
Het kan natuurlijk ook dat dit wiel gewoon op was, niet alles heeft het eeuwige leven.
0 x

Gebruikersavatar
AndreM
Forum Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 26 mei 2015
x 31

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor AndreM » vr 21 sep, 2018 19:03

Heb je dit eigenlijk aan Koga voorgelegd? Ik krijg de indruk dat het nog een vrij jonge fiets is en dan zou je dit soort problemen bij een fiets met een dergelijke statuur niet verwachten.
0 x
"The thing about quotes on the internet is you can not confirm their validity" - Abraham Lincoln

Koala
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 augustus 2018
x 1

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor Koala » di 25 sep, 2018 10:39

math schreef:
vr 21 sep, 2018 15:49
Koala schreef:
vr 21 sep, 2018 14:51
...Bedenk er ook bij dat velgen gemaakt voor velgremmen sterker zijn dan velgen die niet geschikt zijn voor velgremmen.
Ik denk dat je hierin ongelijk hebt. Velgen voor velgremmen hebben inderdaad massievere velgranden, vanwege de slijtage. Maar velgen voor schijfremmen hebben sterkere spaakgaten. Bij flink remmen met schijfremmen komt er namelijk een grote kracht op de spaken die de aandrijfkracht ver overtreft. Daarom worden de spaakkoppen ook iets anders gemonteerd. De ontwerper van velgen voor schijfremmen heeft dat in zijn ontwerp meegenomen.
Ik poogde uit te leggen waarom je met velgremmen nog wel degelijk kan remmen bij problemen. Velgen voor velgremmen moeten slijtmateriaal bevatten, en zijn daarom per definitie sterker. Alle overige ontwerpaspecten kun je bij beide velg soorten toepassen, ook bij velgremmen worden wel eens spaken door de velg heen getrokken.
0 x

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4933
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 154
Volgens mij is het enige dat je op basis van jouw betoog kunt zeggen, dat ze een bepaalde mate van slijtage moeten kunnen opvangen. Op dat punt (de velgrand) zal er meer materiaal zijn toegepast. Is het daarom "sterker"? Daar komen nog wel meer aspecten bij kijken, niet?
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15232
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 593

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor Leon » di 25 sep, 2018 14:38

Ik heb nav de uitleg van Math een op de site van Exal gewichten van diverse velgen opgezocht. Ik kon geen zinnig verschil in gewicht vinden tussen velgremvelgen en vergelijkbare schijfremvelgen. Dat suggereert dat het gewicht dat bij de een is bespaard bij de ander op een andere plek wordt toegepast. Om hoeveel gewicht het gaat zou gemakkelijk uit te rekenen zijn.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1126
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 81

Re: Een geluk bij een ongeluk

Berichtdoor Shadow » vr 26 okt, 2018 23:07

Exal is dan ook vooral bekend vanwege z’n velgen voor crossmotoren :D
Ik zou altijd een velg geschikt voor velgremmen monteren, heb ik op m’n Big Dummy ook gedaan, dubbel gebust en velgrem-proof maar toch BB7 discs :wink:
Ja ze zijn zwaarder - maar ik wil geen gezeur onderweg.
0 x


Terug naar “Kletspraat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast

cron