België is een gevaarlijk land

Voor al het offtopic geklets. Houd het netjes en binnen de perken!
arnob
Forum Lid
x 43
Contacteer:
Niet in België, maar deze weg was hier de enige optie:
E4.jpg
E4 -Zweden
Het verschil met de foto was dat alle banen vol waren waarbij grote, extra lange Zweedse vrachtwagens heel hard heel close voorbij kwamen. Voor zover ik me herinner de enige keer dat ik bang was op mijn fiets: geplet onder een auto of uitgesmeerd over de vangrail. Het strookje rechts zal zo'n 30 cm breed zijn. Pas na drie angstigste kilometers konden we eraf.
0 x
Ave, Arno (Bekers)

Leon
Forum Lid
x 651

Re: België is een gevaarlijk land

Berichtdoor Leon » zo 23 dec, 2018 17:13

arnob schreef:
zo 23 dec, 2018 16:55
E4.jpg
Dat is uiteraard nóg erger dan de weg in de Ardennen. Op de getoonde weg in de Ardennen kon je nog in de berm vluchten, hier is zelfs dat niet mogelijk.

Ik ken overigens nog twee leuke auto-dingen uit het verleden in België:
* Op de N78 in Lanklaar in Belgisch Limburg stond vroeger een verkeerslicht terwijl het oude snelheidregime er nog was. Toen kon je met de auto dus legaal met 120 km/u door het groen, maar als het rood werd moest je dus vanaf 120 km/u op de rem. Je moest dus wel wat lef hebben als automobilist.
* Op de weg van Tongeren richting Maastricht had je nog lang drie rijstroken: één in oostelijke richting, één in westelijke richting en een voor de inhalers .... in beide richtingen.
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Bridgestone SM
Forum Lid
x 50
slugbait schreef:
zo 23 dec, 2018 16:18
bdr schreef:
zo 23 dec, 2018 14:47
slugbait schreef:
zo 23 dec, 2018 14:41
Maar die beruchte moordstrookjes in België zou ik als fietser gewoon negeren. Vooral als je geacht wordt om tegen de richting van het verkeer in te fietsen.
Hoe kan je die negeren? Op de baan fietsen tussen vrachtwagens die 70km/u rijden?

Tegen de richting fietsen vind ik over het algemeen veiliger dan met de richting mee op drukke wegen, ik zie het verkeer liever aankomen...
Inderdaad, door iets meer naar het midden van de weg te fietsen. Dat dwingt automobilisten om je over de andere weghelft in te halen. Dan krijg je vaak ook wat meer ruimte. Alhoewel dit in landen met rustige automobilisten (zoals Duitsland) wat minder lef vergt dan in België.

Maar hoe meer je je zelf wegdrukt in een "hoekje", hoe minder ruimte je in het algemeen krijgt.
Precies, dus ruim een meter uit de berm gaan fietsen, autoverschrikker uitklappen, en heel goed op je spiegeltje (een aanbevelenswaardig accessoire) letten. Misschien helpt een achterlicht met een knipper-stand ook nog wat.
Of het genoeg helpt op die 2x2-baans wegen (of die 1x2-baans met tweemaal 90 km/u) dat weet ik niet, ik probeer zulke wegen echt maximaal te vermijden. <Je mag in België bijv fietsen op de N5 ten zuiden van Charleroi, gewoon fietsen -- of je ooit aankomt is de vraag. Het is een internationale sluiproute voor vrachtverkeer, en een weg waar het overige verkeer vaak 110 of meer rijdt, er rijden overigens soms ook tractoren (tot vrij kort geleden waren er ook nog vele gelijkvloerse kruisingen en links-afstroken) -- of te wel: zelfs met de auto geen echt veilige weg.

Grote vrachtwagens die kort achter je gaan rijden en en dan klaxonerend je van de weg proberen te blazen zijn wel heel indrukwekkend.
Ooit, op een in etappes opgebroken weg (in Auvergne) had ik zo'n hijger in mijn nek ... hij vond dat ik opzij moest, het losse puin in, hij meende recht op een paar honderd meter tijdwinst te hebben (en mij daarbij in het stof te mogen zetten).
Met wat jeugdige overmoed kneep ik toen in mijn remmen, heb daarna mijn fiets dwars voor hem neergezet en ik ben gaan vragen wat er aan de hand was was ... zoiets is heel erg goed ... je Frans wordt dan ineens extra overtuigend, adrenaline schijnt niet per se de beste beslissingen te genereren, het helpt mij wel om op allerlei woorden te komen, woorden die ik gewoonlijk eerst moet opzoeken om dan een "ah-erlebnis" te hebben.

Als je het eenmaal weet, en weet dat het werkt, is het iets geweldigs ... als jouw machtige arm het wil dan stopt (in zulke gevallen) de grootste vrachtauto of bus.

BSM
0 x
Ik bedoel het goed maar mijn toetsenbord is dyxlectie ....

Bridgestone SM
Forum Lid
x 50
arnob schreef:
zo 23 dec, 2018 16:55

E4.jpg

Het verschil met de foto was dat alle banen vol waren waarbij grote, extra lange Zweedse vrachtwagens heel hard heel close voorbij kwamen. Voor zover ik me herinner de enige keer dat ik bang was op mijn fiets: geplet onder een auto of uitgesmeerd over de vangrail. Het strookje rechts zal zo'n 30 cm breed zijn. Pas na drie angstigste kilometers konden we eraf.
Je kan natuurlijk ook even wachten tot er een oplettende vrachtauto aankomt en dan breeduit gaan fietsen ... dan heb je een kreukelzone achter je ... maar het zijn dan wel ± 10 ongemakkelijke minuten.

BSM
0 x

arnob
Forum Lid
x 43
Contacteer:
Even hiervoor en iets verderop is de E4 vierbaans, dan helpt breed rijden niet echt....
0 x
Ave, Arno (Bekers)

Bridgestone SM
Forum Lid
x 50
Leon schreef:
zo 23 dec, 2018 17:13
...
Ik ken overigens nog twee leuke auto-dingen uit het verleden in België:
* Op de N78 in Lanklaar in Belgisch Limburg stond vroeger een verkeerslicht terwijl het oude snelheidregime er nog was. Toen kon je met de auto dus legaal met 120 km/u door het groen, maar als het rood werd moest je dus vanaf 120 km/u op de rem. Je moest dus wel wat lef hebben als automobilist.
* Op de weg van Tongeren richting Maastricht had je nog lang drie rijstroken: één in oostelijke richting, één in westelijke richting en een voor de inhalers .... in beide richtingen.
De N5 ten zuiden van Charleroi is nog steeds zoals die N78. Misschien is tegenwoordig 110 km/u niet meer legaal, het is wel gebruikelijk en dan nog rijden sommigen nog harder. En er zijn ook nog enkele stoplichten, en dus soms ook oude tractoren die slechts 20 km/u rijden (fietsers zie je niet vaak).

En ... we hadden in Nederland ook een berucht stuk driebaans weg. Tussen Amersfoort en Soesterberg.
Onderdeel van "De Wegh der Weegen".
Ik heb deze weg ook nog driebaans meegemaakt. Doodeng, met ook nog eens links-afslaand verkeer.
Vrij kort nadat ik er een auto-ongeluk zag waarbij een motorfiets midden achterop een auto was geklapt, en daarbij tot voorbij de achterbank was gekomen werd de weg veranderd in twee brede banen.

Groeten BSM
0 x

Terug naar “Kletspraat”