Accell Group neemt Van Nicholas over

Heerenveen, 12 december 2011 - Accell Group N.V. maakt bekend dat overeenstemming is bereikt over de overname van alle aandelen in Van Nicholas, een high-end niche speler in titanium fietsen en frames. Het bedrijf, gevestigd in Numansdorp, zal onder de hoede van Accell Group’s dochteronderneming Koga komen. Koga zal haar kennis en logistieke expertise inzetten om de internationale groeipotentie van Van Nicholas voluit te benutten. De titanium fietsen en frames van Van Nicholas behouden hun eigen merknaam en identiteit. De overname wordt gefinancierd uit eigen middelen en zal direct bijdragen aan de winst per aandeel van Accell Group.

René Takens, CEO van Accell Group: ,,Van Nicholas bevindt zich in een fase waarin Koga ook verkeert: Groei in een aantrekkelijk high-end marktsegment. Koga zal invulling en sturing geven aan de uitrol van de internationale strategie van Van Nicholas. Bovendien halen we met deze overname waardevolle kennis in huis die we gericht kunnen inzetten in de r&d van de hele groep. Van Nicholas is een echte high-end niche speler die in korte tijd is gegroeid naar een omzet van enkele miljoenen euro’s met een zeer gezonde marge. Het bedrijf past uitstekend binnen onze portfolio en strategie.’’
Wouter Jager, Algemeen Directeur Koga: ,,Titanium is een van de mooiste materialen voor een hoogwaardig frame, maar het vraagt om specialistische kennis. Dat is exact wat Van Nicholas in huis heeft. Het merk heeft zich in korte tijd als een van de belangrijkste spelers in dit topsegment gemanifesteerd. De samenwerking tussen Koga en Van Nicholas biedt mooie synergievoordelen die internationale groei versneld mogelijk maken omdat onze doelgroep in het topsegment nu ook voor titanium kan kiezen in plaats van aluminium of carbon.’’
Jan-Willem Sintnicolaas, oprichter en eigenaar van Van Nicholas: ,,Ik ben erg blij met deze overname, ook omdat ik me weer volledig kan toeleggen op datgene waar ik echt goed in ben: Mooie titanium frames en fietsen ontwikkelen. De afgelopen jaren zijn we hard gegroeid en was ik veel tijd kwijt aan managementtaken. Met de overname is ook een langdurige binding van mij aan het merk verzekerd. Accell Group toont al jaren aan voorop te lopen in logistiek en merk- en marktontwikkeling van hoogwaardige fietsen. Met Koga is sprake van een perfecte fit.’’
Van Nicholas (http://www.vannicholas.com) is gespecialiseerd in de ontwikkeling, design en assemblage van uitsluitend titanium fietsen in de uitvoering van mountain bikes, racefietsen en tourfietsen. Na in 1999 gestart te zijn met titanium frames, werd in 2006 het merk en de onderneming Van Nicholas opgericht. Sindsdien is elke Van Nicholas-fiets handgemaakt in de werkplaats in Numansdorp. Het bijzondere aan titanium als materiaal waarmee wordt gewerkt, is dat titanium 30% sterker is dan staal, veel lichter en in tegenstelling tot aluminium en staal niet kan corroderen. In vergelijking met carbon is titanium ook veel ‘flexibeler’ waarmee er minder kans is op breuken.
/ / / / / / /
Profiel Accell Group
Accell Group richt zich internationaal op de midden- en hogere segmenten van de markt voor fietsen, fietsonderdelen & accessoires en fitnessapparatuur. De groep is in Europa marktleider op de fietsenmarkt. Kwaliteit, innovatie en herkenbare toegevoegde waarde zijn sleutelbegrippen in de marktbenadering. Naar de consument wordt dit vertaald met een breed en sterk merkenportfolio, een samenstelling van internationale topmerken en nationaal bekende merken, veelal met een lange traditie. Accell Group opereert dicht op de markt: de verkoop vindt, mede in verband met de hoge toegevoegde waarde en de vele innovaties, voornamelijk plaats via gespecialiseerde vakhandel.
De bekendste merken van Accell Group zijn Batavus, Koga, Sparta, Winora, Hai Bike, Ghost, Lapierre, Atala, Redline, Tunturi en XLC. Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en Turkije. De aandelen Accell Group worden verhandeld op de officiële markt van NYSE Euronext te Amsterdam en zijn opgenomen in de Amsterdam Small Cap Index (AScX).
De omzet bedroeg in 2010 € 577,2 miljoen (2009: € 572,6 miljoen) en de nettowinst € 36,4 miljoen (2009: € 32,7 miljoen). De omzet is als volgt verdeeld over de kernmarkten: Nederland (39% van de omzet), Duitsland (25%) en Frankrijk (9%). Andere Europese landen, waaronder België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Spanje en de UK nemen 19% voor hun rekening. De overige 8% van de omzet komt uit landen buiten Europa, waaronder de Verenigde Staten en Canada.

Bron: http://www.accell-group.com/nl/nieuwsbe ... id=1317103
Oops... dat is wel een onverwachte 'move'... op de site van Van Nicholas staat geen enkele verwijzing of vermelding.
Het valt af te wachten hoe lang Sintnicolaas inderdaad aanblijft en zich met de fietsen zelf kan blijven bezig houden.
De vraag blijft inderdaad wie van beide partijen de sterke partij was. Zat VN in de problemen, zoals nu natuurlijk best kan, of was Accell jaloers op hun succs (kan ook goed). Dat Jan Willem in werkelijkheid erg lang zal blijven lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij hij betaald is met een heel groot pakket aandelen Accell.
Wim
Wat dacht je van een derde optie. Van Nicholas die er een internationale markt met alle vuile werk al voor ze gedaan bij krijgt, en Accell-Group die zijn tweewieler-pallet ziet uitbreiden met een materiaal dat ze nog niet hadden. Met andere woorden een typisch gevalletje van samen sterk, of in zakentermen een win-win situatie.
Zulke beslissingen worden zelden uit jaloezie genomen. Daar is echt wel rationeel over nagedacht.

Accel zal VN ook niet zien als concurrent, maar als aanvulling op hun assortimnt warbij hun paradepaardje KOGA gebruik kan gaan maken van VN frames.

Het is nog maar te zien of de "spirit" erin blijft, je bent nu opeens een beursgenoteerd bedrijf dat als enig doel heeft de aandeelhouders het naar hun zin te maken.
Wim schreef:Zat VN in de problemen, zoals nu natuurlijk best kan, of was Accell jaloers op hun succs (kan ook goed). Dat Jan Willem in werkelijkheid erg lang zal blijven lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij hij betaald is met een heel groot pakket aandelen Accell.
Wim
VN zat niet in de problemen. Integendeel! Het gaat ze erg goed en groei brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Uitdagingen die Koga al jaren geleden getackeld heeft, zoals distributie, onderdelen inkoop, dealernetwerk, financiele huishouding, enz.

Het is vastgelegd dat Jan Willem meerdere jaren betrokken blijft als product manager Titanium. En dat is precies wat hij het liefste doet. Fietsen bedenken en ontwikkelen. De rest van de rompslomp eromheen is voor Koga's rekening.
rvdh schreef:Zulke beslissingen worden zelden uit jaloezie genomen. Daar is echt wel rationeel over nagedacht.
Inderdaad. Er is bij Accell al jaren ruimte boven Koga. Zo heeft Koga al eens een voorzichtige poging gedaan om Santos over te nemen, maar daar had Robbert geen trek in. Van Nicholas is nu dus de lang gewenste aanvulling op Accell's grote merkenportfolio.
idworx en Lynskey, Koga nu met Van Nich. Ze lettten goed op.
idje schreef:idworx en Lynskey, Koga nu met Van Nich. Ze lettten goed op.
je mist On-One en Titus :roll:
m-gineering schreef:
idje schreef:idworx en Lynskey, Koga nu met Van Nich. Ze lettten goed op.
je mist On-One en Titus :roll:
On One? Is dat ook een merk dat hoogwaardige trekking bikes bouwt?
Wie heeft het bij koga over ‘hoogwaardigheid’ van de fiets; de drijfveer achter dit soort zaken moet volgens mij vooral gezocht worden bij de aandeelhouders :D ;-) (maar ze pakken het wel mooi in hoor).

Lekker brakke website @On-One overigens...
Matthie9000 schreef:Wie heeft het bij koga over ‘hoogwaardigheid’ van de fiets; de drijfveer achter dit soort zaken moet volgens mij vooral gezocht worden bij de aandeelhouders :D ;-) (maar ze pakken het wel mooi in hoor).

Lekker brakke website @On-One overigens...
:D maar koga heeft zeker hoogwaardige modellen in het gamma!
idje schreef: :D maar koga heeft zeker hoogwaardige modellen in het gamma!
Maar vast niet zo hoogwaardig als Idworx :D
Matthie9000 schreef: Lekker brakke website @On-One overigens...
Doen ze express*) , dus het zal wel werken

*) in de eerste jaren was het een stuk strakker leuker en informatiever
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef: Lekker brakke website @On-One overigens...
Doen ze express*) , dus het zal wel werken

*) in de eerste jaren was het een stuk strakker leuker en informatiever
Ik doelde op de database die eruit lag, maar hij is inmiddels weer aangezwengeld lijkt het ;-)
jeroen_ schreef:
idje schreef: :D maar koga heeft zeker hoogwaardige modellen in het gamma!
Maar vast niet zo hoogwaardig als Idworx :D
nee, maar het idworx segment is veel te lastig/moeilijk voor die kleine aantallen en daarom doen ze het met opzet niet. Dit volgens een Koga man twee jaar geleden. Hetzelfde schijnbaar ook met Cannondale (heb ik uit tweede hand).