De Nederlandse berg

Het hoogste punt van prov. Noord-Holland is de Tafelberg bij Blaricum: 36 m +NAP, een natuurlijke hoogte deel uitmakende van de Utrechtse Heuvelrug. Daar heb ik als kind vaak opgeklommen, gespeeld en 's winters met een slee afgedaald! Helaas staan er nu teveel bomen rondom, want vroeger had men daar een prachtig uitzicht!
De naam is ontleend aan de 18e eeuwse stenen tafel die daar vroeger heeft gelegen met daarop gebeeldhouwd radiale pijlen en plaatsnamen in de richting van de omliggende dorpen en steden. Deze steen is nog te bewonderen in Het Goois Museum in Hilversum.

Afbeelding
Hier een gravure van Blaricum vanuit de Tafelberg gezien in 1743. Rechts de in 1873 afgebroken standerdmolen. Op de voorgrond de nog bestaande NH-kerk met midden achter de kerk van Eemnes en de slanke hoge toren links in de verte is "De Lange Jan" van Amersfoort (uit mijn Blaricum-collectie).
Martin E. van Doornik schreef:Het hoogste punt van prov. Noord-Holland is de Tafelberg bij Blaricum: 36 m +NAP, een natuurlijke hoogte deel uitmakende van de Utrechtse Heuvelrug.
Als Schoorl ook in Noord-Holland ligt zijn de duinen daar toch echt een stukje hoger, nl tot 57 m; de Schoorlse Nok is de hoogste aldaar en ook nog eens natuurlijk ontstaan !! :wink:
m-gineering schreef:
keesm54 schreef: Ik heb even geen idee hoeveel oppervlak en tijd we nodig hebben, maar dat wil ik nog wel even uitrekenen.
10 jaar lang doorwerken in continudienst, 3 grote opleggers per minuut, en dan hebben we een kegelvormig bultje van 1000x 1000m. En vermoedelijk genoeg kilometers verstookt om iedere Nederlander zo vaak naar de Alpen te slepen tot ie geen bult meer kan zien.
Marten's bultje is 1000x1000 in diameter, maar niet hoog. Een bultje van 2000 m HOOG zal bij een helling van 30% 13,33 km in doorsnee moeten zijn. Na enig grof rekenen kwam ik op 100 miljard m3, maar dan heeft de top nog geen oppervlak. Bij het uitrekenen van het transport kwam ik tot de conclusie dat er al gauw een AANTAL zesbaans snelwegen aangelegd moeten worden, uitsluitend voor transport voor de berg, 24/365 gevuld zijn rijen vrachtauto's die tientallen jaren lang bezig zijn. Afgezien van wat andere probleempjes natuurlijk.
Je moet dus wel in sprookjes geloven om hier verder over te fantaseren.
Leon
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Het hoogste punt van prov. Noord-Holland is de Tafelberg bij Blaricum: 36 m +NAP, een natuurlijke hoogte deel uitmakende van de Utrechtse Heuvelrug.
Als Schoorl ook in Noord-Holland ligt zijn de duinen daar toch echt een stukje hoger, nl tot 57 m; de Schoorlse Nok is de hoogste aldaar en ook nog eens natuurlijk ontstaan !! :wink:
Excuses, dat wist ik niet. Ben daar wel geweest in 1961 op schoolreis, maar dat-ie 21 meter hoger is dan "mijn" Tafelberg.... :roll:
Nou dan, wél het hoogste punt van Noord-Holland van onder het IJ.
Martin E. van Doornik schreef: maar dat-ie 21 meter hoger is dan "mijn" Tafelberg.... :roll:
Nou dan, wél het hoogste punt van Noord-Holland van onder het IJ.
Hooguit het hoogste punt van Het Gooi :wink:

Het Kopje van Bloemendaal is nl. 43 meter 8)
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: maar dat-ie 21 meter hoger is dan "mijn" Tafelberg.... :roll:
Nou dan, wél het hoogste punt van Noord-Holland van onder het IJ.
Hoogste punt van Het Gooi :wink:

Het Kopje van Bloemendaal is nl. 43 meter 8)
Drie weken geleden nog lekker in het Teutoburgerwald gefietst....., dat ligt op anderhalf uur rijden van mijn woonplaats: 1900hm in 140km. En afgelopen weekend de Waalse Pijl getoured, 3300hm in 170km, op slechts 50km van Nederland (Maastricht). Dus die paar Hollanders die willen klimmen kunnen beter de auto pakken en ter plekke in heuvelig gebied gaan fietsen. Maar als je van klimmen houdt en offroad gaat kun je in de Veluwe ook nog wel je klimkilometers maken..... of in Vlieland, Schoorl, Montferland, Zuid-Limburg, Utrechtse heuvelrug, Berg en Dal e.o. (Reichswald), etc

Ik vind het idee van de Nederlandse Berg wel sympathiek. UIteindelijk gaat het erom dat je functies stapelt, concentreert op 1 plek en de hoogte in gaat om zo ruimte te besparen (en ruimte is echt schaars in NL, eigenlijk hebben we alleen de zeeen, rivieren en meren als grote ruimtelijke elementen hier in NL). Verticale elementen aan de horizon leveren het minste horizonvervuiling op, de echte horizon vervuiling is altijd horizontaal verspreid (denk aan bedrijfsterreinen, vinexlocaties, witte schimmel (dorpsuitbreidingen), windmolenparken, etc. Dus als je zo'n Toren van Babelwilt bouwen dan ben je in principe wel goed bezig......, goede manier om heel bouwend nederland op 1 plek te verzamelen en de bouw (motor van de NL-economie) weer een boost te geven. Soort werkgelegenheidsproject zoals de afsluitdijk. Gewoon alles wat geen daglicht nodig heeft verwerken in de binnenkern van die berg, zoals bedrijfsterreinen, casino's, restaurants, sporthallen, sportterreinen, ijsbanen, wielerbanen, conferentiecentra, afvalbergen, industriecomplexen, ontsluitingswegen, etc ..... kan dat meteen wat warmte afgeven aan de buitenschil waar woningen, restaurants, scholen, parken, appartementen, ski-hellingen, bossen, watervallen, windmolens, zonnepanelen, hotels, buitenroutes, sportvelden, etc. zich bevinden. Ondertussen wel hopen dat er van binnenuit nooit een brand zal uitbreken, aangezien rook en brand zich makkelijk omhoog willen verplaatsen. Dus wel wat vluchtroutes en ventilatie- en rookschachten mee ontwerpen.

Afbeelding

Mooi zo'n negalomaan geconcentreerde stad.... en typisch Nederlands aangezien het het laaste is wat je verwacht in een vlak land. En bovendien een prachtig logistieke uitdaging (de staal- en betonproductie van de hele wereld zal zich in NL verzamelen). Daarnaast speelt tijd geen enkele rol, de bouw zal honderden jaren duren en feitelijk eindeloos zijn dankzij de bureaucratische molenparken die we in NL hebben gebouwd.

Kortom een prachtig papieren project waar mensen jaaarenlang werk van zullen hebben zonder dat het ooit gebouwd gaat worden, ook typisch Nederlands. Eerst maar eens proberen om bedrijfsterreinen te stapelen. Of probeer maar eens een woonwijk, een sportterrein, een school, of een park op de daken van bedrijfsterreinen voorelkaar te krijgen. Een bestemmingsplan wijzigen is al bijna een onmogelijke bureaucratische opgave, laat staan dat we functies net als vroeger doorelkaar gaan gooien. Mocht dat ooit wel weer gaan lukken, wie weet kunnen we dan in de toekomst ooit eens aan drie lagen gaan denken :)

Of het letterlijk de vorm van een berg moet krijgen is een beetje vreemd. Ik hou er altijd meer van als je kunt zien wat iets is, hou niet zo van dingen die ergens op lijken. Maar uiteraard moet er wel een 20km lange klim in verwerkt worden, mooi in de vorm van een fietspad. Maar een kilometerlange rolband onder een bepaald hellingspercentage mag ook uiteraard. De snelle klimmers zullen dan de top eerder bereiken dan de langzame klimmers, die of de top van de rolband nooit zulen halen of er gewoon voortdurend vanaf rollen :)
Denk eens aan het omgekeerde. In plaats van een berg maken een diep gat graven dat dieper is dan het laagste punt ter wereld. Vraagje: is dat bij de Dode Zee waar ik gefietst heb 400 meter onder zeeniveau. Dat moet toch een stuk makkelijker zijn lijkt mij, want Nederlanders zijn toch goed in graven. Bovendien hoeven we dan geen zand te importeren of zoiets en afvalbergen a la Zoetermeer kunnen achterwege blijven en kunnen we het afgegraven gedeelte gebruiken voor ophogen van de dijken. In geval van mogelijk overstromingsgevaar kan het dan altijd als bekken fungeren. Functioneel en aangenaam.
Rutger
Een dergelijke berg - lees heuvel - ligt al in dit land, nl. de Nam-berg bij Drijber - lees Wijster - en is ca. 40 meter hoog(zand op afval). De pukkel wordt altijd überquert tijdens de Ronde van Nederland(meerdere malen) en andere wielerevenementen. De berg is vrij toegankelijk en van de zuidzijde (dacht ik) is het een fikse klim (8-12% dacht ik). In bepaalde fietsroutes is de bult opgenomen. Het is thans een natuurgebied met uitzicht op het omringende landschap.
Geniaal plan Rutger, die Nederlandse Grand Canyon! Geen horizonvervuiling. Toeristische topattractie, kan zo op de Unesco world heritage list. Klimgeiten moeten eerst 2000 meter dalen om vervolgens weer uit het dal omhoog te fietsen. Ook leuk voor Paragliders, bungyjumpers. De canyon kan je ook gebruiken als energiebron (geothermische energie, waterkrachtcentrale). Er moet ook een flinke waterval komen, lijkt me heel spectaculair, de hoogste van de hele wereld.
Ik heb ook al een lokatie in gedachte, we kunnen de Roerdalslenk wat uitdiepen:
De Roerdalslenk zelf is actief sinds het late Oligoceen (rond 25 miljoen jaar geleden) en sindsdien is de aardkorst hier ongeveer 2 km gedaald.
De Duitsers zijn daar ook al bezig met kuilen graven, dat kunnen wij beter. Wel een negatief bij-effect is de grotere kans op aardbevingen, maar dat moeten we maar op de koop toe nemen. :wink:
DriesBa schreef:Een dergelijke berg - lees heuvel - ligt al in dit land, nl. de Nam-berg ...knip.
VAM-berg, idd een leuke helling.... Maar niet meer dan dat, Limburg of Teutoburgerwoud is wel even iets langer rijden, maar is landschappelijk veel leuker.
Rutger schreef:Denk eens aan het omgekeerde. In plaats van een berg maken een diep gat graven dat dieper is dan het laagste punt ter wereld. Vraagje: is dat bij de Dode Zee waar ik gefietst heb 400 meter onder zeeniveau. Dat moet toch een stuk makkelijker zijn lijkt mij, want Nederlanders zijn toch goed in graven. Bovendien hoeven we dan geen zand te importeren of zoiets en afvalbergen a la Zoetermeer kunnen achterwege blijven en kunnen we het afgegraven gedeelte gebruiken voor ophogen van de dijken. In geval van mogelijk overstromingsgevaar kan het dan altijd als bekken fungeren. Functioneel en aangenaam.
Rutger
De DZ is idd 's werelds laagste droge punt met -424 onder de zeespiegel (wiki), maar Tagebau Hambach hier net over de grens zit er niet ver naast met 293 m onder NAP en 399 onder het maaiveld. (wiki)
Of de Duisters trots moeten zijn op zulke gaten - er zijn meerdere van die groeves in NRW - is wat anders. Ze worden dan ook op alle manieren verstopt: in het landschap zijn ze vrijwel onzichtbaar gemaakt met begroeiing, je kunt er niet zomaar in, op veel kaarten worden ze verzwegen en op google earth worden ze op een aantal punten ook niet correct weergegeven.
Leon
Vraag is alleen: hoe houden we het koel want ik lees dat de temperatuur iedere 100 meter dieper met 3 graden stijgt...
Franke schreef:Vraag is alleen: hoe houden we het koel want ik lees dat de temperatuur iedere 100 meter dieper met 3 graden stijgt...
Hoi Franke, wat voor onderzoek is dit? 3 graden lijkt me wel. Ik heb ooit eens in een auto gezeten en omhoog naar een bergen werd de buitentemperatuur constant gemeten en was via het dashboard zicht. Conclusie: elke kilometer en honderd meter hoogteverschil werd het 1 graad kouder. Mijn ervaring als fietser is dat het op de top ook zoiets is, maar 3 graden per 100 meter gelukkig niet. Maar om het positief te zien: dan kunnen we ook een megastrand creeeren en lekker zwemmen daar als het in de rest van Nederland 5 graden vriest. Ik zeg zelf dat een krater in ons landschap veel meer biedt dan weer eens een berg. Daar kan je net zo goed naar andere landen voor.

Eh copyright op dit idee ha ha. Straks jat iemand hem nog.

Rutger
Franke schreef:Vraag is alleen: hoe houden we het koel want ik lees dat de temperatuur iedere 100 meter dieper met 3 graden stijgt...
Klok/klepel :roll:
Onder de grond geldt globaal 3 graden / 100 m.
Boven de grond 0,65.
Leon
Leon schreef:
Franke schreef:Vraag is alleen: hoe houden we het koel want ik lees dat de temperatuur iedere 100 meter dieper met 3 graden stijgt...
Klok/klepel :roll:
Onder de grond geldt globaal 3 graden / 100 m.
Boven de grond 0,65.
Leon
Zo'n diep gat (zonder uitzicht nota bene) graven lijkt me nog complexer dan een megalomane ijffeltoren inclusief overdekte fiets- en wandelroutes bovenop de VAM-berg bouwen. Met een bouwwerk van 500meter hoog heb je al een parcour van 10km a la 5% te pakken. Groot park met vuilnisbulten eromheen en voila, Limburg in de polder, alleen dan mooier :).
Afbeelding
Als we toch megalomaan gaan doen laten we dan een netwerk van fietssnelwegen doen waarbij je zonder gelijkvloerse kruisingen van stad naar stad kan.

(Het is toch van de zotten dat de beste infrastructuur alleen toegangkelijk is voor zij die ten minste 800kg onnodig ijzerwerk bij hebben...)

Om toch nog even mee te denken met de ontwerpers van de berg:

Leon heeft onomstotelijk vastgesteld dat een massieve berg van die afmetingen niet kan.
Een holle berg gebouwd uit beton en staal is technisch mogelijk maar onbetaalbaar.

Ik denk dat de enige mogelijkheid om zo groot te bouwen is om een opblaasbare berg te maken. De druk op de grond blijft dan beperkt waardoor het omringende land niet meters diep wegzakt. Het is een wat gewaagde bouwmethode maar dat is het toch al door de afmetingen. Bedekken met een honginraadstructuur van bijvoorbeeld 10cm diep, vullen met grond en beplanten met gras en kruid. Bomen gaat helaas niet lukken.
Leon schreef:
Franke schreef:Vraag is alleen: hoe houden we het koel want ik lees dat de temperatuur iedere 100 meter dieper met 3 graden stijgt...
Klok/klepel :roll:
Onder de grond geldt globaal 3 graden / 100 m.
Boven de grond 0,65.
Leon
Klopt, met fysische geografie geleerd elke 1000m stijging temperatuur 6 graden lager. Aan de Noordzijde van de Alpen(Duitsland) lijkt dit wel te kloppen, maar of dat ook voor de zuidzijde(Dolomieten) geldt?
Wat betreft de VAM-berg moet ik me wel bij Reinder's stelling aansluiten. De NAM is een ander onderwerp in dezelfde provincie.
Een financier voor dit plan is ook al gevonden:
http://www.hivos.nl//Ondertitel-de-tira ... -de-hoogte 8)
Leon schreef:Marten's bultje is 1000x1000 in diameter, maar niet hoog. Een bultje van 2000 m HOOG zal bij een helling van 30% 13,33 km in doorsnee moeten zijn. Na enig grof rekenen kwam ik op 100 miljard m3, maar dan heeft de top nog geen oppervlak. Bij het uitrekenen van het transport kwam ik tot de conclusie dat er al gauw een AANTAL zesbaans snelwegen aangelegd moeten worden, uitsluitend voor transport voor de berg, 24/365 gevuld zijn rijen vrachtauto's die tientallen jaren lang bezig zijn. Afgezien van wat andere probleempjes natuurlijk.
Je moet dus wel in sprookjes geloven om hier verder over te fantaseren.
Leon
Waarom met vrachtwagens werken? Zou het niet gemakkelijker om met baggerschepen te werken, de berg kan dan op een zandbank in de Noordzee komen.
Of de natuur een handje helpen, er schijnt onder de Waddenzee een heuse vulkaan te liggen, de Zuidwalvulkaan. Die hoef je alleen nog maar aan te boren volgens http://erikvanderzee.blogspot.com/

Afbeelding