Zelf een fietscaravan bouwen

Op mijn blog schreef ik enkele jaren geleden een bericht over een alternatieve benadering: https://metdefietsonderweg.blogspot.com ... eizen.html

De basis is een korte aluminium ladder, waar alle onderdelen op bevestigd zijn.

Bijlagen

download/file.php?id=8671&mode=view

tiny mobil home :D :D :D of: a BRV = a bike recreation vehicle 8) prachtig zo opklabaar!
Kwam toevallig deze tegen: https://www.busybike.com/nl/shop/catego ... ler-60_160

Niet erg ergonomisch maar wel een goede basis. Misschien is alleen al het frame interessant?
Ik vind het zelf altijd vervelend om na een dag fietsen, spullen uit te moeten pakken en een tent te moeten opzetten. Allemaal "moetens" na een dag werken.
Vanuit die ervaring kan ik de behoefte aan een caravan begrijpen.
Maar ik zou die behoefte niet vertalen naar een zwabberende oncontroleerbare aanhanger op twee wielen.
Ik zou eerder denken aan een cargobike.
df5c00436099f22b66f5c0f34f6ccc65.jpg
Je maakt je bed aan de ene kant, en je keuken aan de andere kant.
Mijn eerste reactie hier op het forum.

Ik heb wat ervaring in het fietskamperen, en met kamperen met de auto+caravan. Het grote verschil is dat de auto een sterke motor heeft en met caravan een hoop extra benzine verbrandt. Die laat zich wel weer aanvullen. ( het milieueffect laat ik maar even buiten beschouwing) Ook een micro caravan achter een fiets zal een hoop extra energie verbruiken. Ga maar eens ergens een fietsaanhangertje lenen, gooi er twee zaken zand of cement in (samen 50 Kilo) en ga er eens een dagje mee fietsen. Ik vermoed dat je dan wel genezen bent. Ik denk ook dat je wel erg optimistisch bent met het gewicht, wat meer een schatting is dan gebaseerd op werkelijke berekeningen.


Er is een Belg die een zelfbouw fietscaravan achter zijn trike had. Die heeft hij na een rondje door Nederland afgedankt, te groot, te zwaar, forse beperking van de dagafstand. Ook heb ik op een Duitse ligfietsforum een meneer gevolgd die ook een lichte caravan achter zijn gemotoriseerde ligfiets had hangen. Ook die heeft hem na ongeveer 1000 kilometer ervaring afgedankt. Het vele extra gewicht leverde problemen op met de remmen, en beperkte ook bij hem de reisafstand.

Alle U tube video's die ik van mensen met een fietscaravan zie, betreft mensen die slechts kleine dagafstanden halen, denk aan 50 kilometer of zo. Ook lijdt het mee slepen van al dat extra gewicht nog al eens tot problemen met remmen, of andere onderdelen. Tja en wat doe je als de accu leeg is en je bent niet bij een oplaadpunt?

Ik rijdt zelf rond met een driewielige velomobiel, ongeveer 70 cm breed. Ook met die maat kom je af en toe voor een hekje, bromfietssluis, of andere obstakels te staan, waardoor je moet omfietsen. Ook zo'n mooi smal schelpenpaadje is niet fijn als 1 van je wielen naast de verharding door het gras hobbelt. Dit betekend wel dat je de route die je kiest soms zult moeten verlaten, of dat je beter een andere route kunt kiezen.

Ik vind het ook fijn om in een echt bed te slapen, maar je kunt bijvoorbeeld ook af en toe niet in een tent slapen, bijvoorbeeld een B&B, trekkershut of andere opties gebruiken.

Groeten , Jeroen
Piet55 schreef:
vr 17 jul, 2020 01:14
Ligsporter schreef:
wo 15 jul, 2020 13:25
Mijn zoon (14) heeft er een gebouwd samen met zijn opa. Is een heel leuk ding geworden, inklapbaar, zodat hij tijdens het fietsen weinig wind vangt. Hij rijdt er kleine stukjes mee, geen weken fietsvakantie. Afstanden van maximaal 50 km. Smalle fietspaadjes kun je met zo'n ding vergeten, het is vaak al een ramp als je een veel smaller fietskarretje achter je fiets hebt hangen, want er komt altijd wel 1 wiel in de berm. Als je altijd over mooi vlak asfalt fietst is het nog wel te doen.

Het gewicht is in het vlakke Nederland niet zo'n probleem, maar ga er niet de bergen of heuvels mee in, je sleurt je een ongeluk. En bovendien, wat hiervoor ook al is gezegd, heb je met remmen een probleem met zoveel gewicht.

Desalniettemin is het een leuk project om zo'n ding te maken en voor kleine afstanden is het super leuk.
Leuk project, ziet er prachtig uit, echt erg mooi gedaan :D . Ben wel benieuwd of het veel scheelt qua sleuren als je een e-bike gebruikt.

Ik heb besloten het project toch door te zetten, al is het maar voor de lol van het bouwen met in het achterhoofd dat er daadwerkelijk mee fietsen mogelijk gaat tegenvallen. Mocht het project echt mislukken kan ik de meeste delen zoals het hout en de kanaalplaten hergebruiken voor een tuinkasje. Dus ik gooi mogelijk vooral tijd weg :lol:

Het uitgangspunt is om er een 'volwaardige' caravan van te maken met in ieder geval;
- Een 2 persoonsbed van minstens 120 cm breed
- 2 volwaardige zitplaatsen binnen voor slechtweer (soort treinzit)
- Een verwijderbaar tafeltje groot genoeg om aan te eten met 2 personen of aan te werken met een laptop.
- Een klein keukenblokje met koelboxje, spirituspit, wat vanuit binnen en vanuit buiten te benaderen moet zijn zodat je zittend binnen of staand buiten kan koken zonder het keukenblokje te verplaatsen.
- Een toiletemmer of portapotti op een bereikbare plek zodat je die (in een noodgeval) ook echt kunt gebruiken
- Multifunctionele luifel die ook dienst kan doen als 'nood' douchehokje met eene waterzak aan de buitenkant van de caravan en natuurlijk als uitbreiding van de leefruimte.
- Redelijke isolatiewaarde en bestendigheid tegen wind/geluid, ik ga nu uit van een sandwich wandstructuur van 2 centimeter dik met een combinatie van houtjes latjes, kunststof kanaalplaten en isolatieschuim.

Om dit allemaal te realiseren moet het wel een flink ding worden en moet hij uitschuifbaar zijn in de breedte. In mijn voorlopige ontwerp (zie plaatje hieronder) is hij ingeklapt 85 cm breed (past hij nog net in mijn schuur en ergert hij hopelijk andere fietsers niet al te veel), wel is hij behoorlijk hoog (180 cm) en lang (245 cm (net binnen de Belgische wetgeving)). Gewicht valt overigens mee, qua frame, wanden, isolatie etc kom ik nu op ongeveer 30 kg. Ik verwacht dat het inclusief interieur en de meeste bagage haalbaar moet zijn om rond de 50-60 kg max te blijven.
caravan.jpg
Uiteraard benieuwd naar enige feedback of ideeen. Ik ga hem voor de goede orde alleen gebruiken in combinatie met een elektrische fiets en door de geringe breedte heb ik de hoop dat dit met kopse wind goed te doen is. Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is zijdelingse wind in combinatie met het grote oppervlakte opzij en het geringe gewicht.
Beetje zorgen is een understatement hoop ik.

Met die hoogte en lengte, en een breedte van 85 cm.... je ligt bij windkracht 4 vanaf de zijkant al om.
Een vrachtwagen die iets te kort voorbij rijdt, en je wordt er gewoon onder gezogen.
Levensgevaarlijk!
Wat mij opvalt bij veel fietscaravans, is de nutteloosheid van het volume als het niet in gebruik is.
Waarom niet een lichtgewicht fietskar en daar iets aan veranderen?
Dus aanpassen aan persoonlijke afmeting en slaapwens...
Bijvoorbeeld dit fraaie fietskarretje: https://www.manufactum.com/collapsible- ... /?c=193805
Met als gewicht 12,5 kg.