Garmin vervanging

Kampeeruitrusting, kleding, tassen, technische snufjes, enzovoorts.
Stormm

Re: Garmin vervanging

Berichtdoor Stormm » ma 11 mar, 2019 19:04

Reageren op regendruppels is simpel te ondervangen door de schermbeveiliging te activeren.

Gebruik zelf al jaren de Garmin Montana, voorheen de 600, nu de 680. Werkt perfect op motor, auto, fiets en wandelen! Montana heeft een groter scherm en draait zo'n 20 uur op batterijen.
0 x

jeroen_
Forum Lid
x 21
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_ » do 14 mar, 2019 11:14

Stormm schreef:
ma 11 mar, 2019 19:04
Reageren op regendruppels is simpel te ondervangen door de schermbeveiliging te activeren.

Gebruik zelf al jaren de Garmin Montana, voorheen de 600, nu de 680. Werkt perfect op motor, auto, fiets en wandelen! Montana heeft een groter scherm en draait zo'n 20 uur op batterijen.
De Montana lijkt mij ook een fraai apparaat, maar door de hoge prijs ben ik toch voor de eTrex 20x gegaan. Scherm op schermbeveiling zetten is voor mij geen optie / oplossing, ik wil het appraat gewoon kunnen bedienen onder elke weersomstandigheid net als mijn oude GPS apparaat.
0 x

jeroen_
Forum Lid
x 21
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_ » do 14 mar, 2019 11:16

Inmiddels zit de eerste tocht met de eTrex 20x er op. Het appraat bevalt tot nu toe prima: geen gezeik met gevoelige schermen die zelf menu's uitklappen. Ook geen gedoe met tracks die onopgemerkt niet gelogd worden. Ook een veel eenvoudigere menu structuur zonder vage menu-opties. Lijkt meer op mijn oude Oregon 450.

Gisteren de nodige regen gehad en geen gedoe. Ik kan mij inderdaad voorstellen dat die "joystick" gevoelig voor slijtage / beschadiging is. Al met al mooi compact apparaatje en het kleinere scherm valt nog best goed mee te werken.
0 x

Smitty
Forum Lid
x 20

Berichtdoor Smitty » ma 18 mar, 2019 14:23

Travelmaster schreef:
ma 11 mar, 2019 13:16
Ja, "ouderwets". Maar het werkt allemaal nog wel gewoon. Net zoals ook een oud langzaam autootje je brengt waar je moet zijn :wink:

Het lastigste is de 500 trackpoints. Maar ik heb nog nooit een écht goede reden gevonden om de mijne te vervangen.

Juist de batterijen vind ik een waanzinnig pluspunt, als het gaat om gebruiksduur.
Mijn 10+ jaar oude 60Cx doet het ook nog steeds, het rubber is uitgedroogd, barstjes en zo.
Klopt, die 500 pt tracks zijn wat lastig maar de twee AA batterijen vind ik juist perfect.
Mocht je echt zonder prik komen te zitten, die AA's kun je overal op de hoek krijgen.
Mij Cx doet het nog altijd braaf 24hr op 2 NiMH's :wink:

Ooit zal het rubber gaan lekken en dan is het voorbij.... :roll:
Daarom neem ik de laatste tijd toch wel mijn smartphone mee als backup.
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 59
Contacteer:

Berichtdoor bast1aan » ma 18 mar, 2019 19:12

Maar om geen wegwerpbatterijen te hoeven kopen op langere ritten, moet je een extra set AA batterijen en een AA oplader meenemen. En weer een apart stopcontact voor vinden 's-avonds. Vind ik allemaal erg onhandig vgl USB powerbank/lader die ik toch al mee heb voor andere apparatuur, en die ik ook kan opladen met zonnepaneel (of een dynamo). En als ik ergens nood aan heb is het wel de overdadige/complexerende elektrische apparatuur dat mee moet op reis verminderen.
Dit even puur aangevend mijn persoonlijk praktisch bezwaar met AA batterijen :)
0 x

nicolevelo
Forum Lid
x 34

Berichtdoor nicolevelo » ma 18 mar, 2019 19:30

bast1aan schreef:
ma 18 mar, 2019 19:12
Maar om geen wegwerpbatterijen te hoeven kopen op langere ritten, moet je een extra set AA batterijen en een AA oplader meenemen. En weer een apart stopcontact voor vinden 's-avonds. Vind ik allemaal erg onhandig vgl USB powerbank/lader die ik toch al mee heb voor andere apparatuur, en die ik ook kan opladen met zonnepaneel (of een dynamo). En als ik ergens nood aan heb is het wel de overdadige/complexerende elektrische apparatuur dat mee moet op reis verminderen.
Dit even puur aangevend mijn persoonlijk praktisch bezwaar met AA batterijen :)
Goal zero maakt een lader van AA batterijen die je op een zonnepaneel kan aansluiten en ook op het net (https://www.solarpowersupply.be/product ... -recharger. Je kan hem bovendien als powerbank gebruiken. Dat werkt prima.
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 59
Contacteer:

Berichtdoor bast1aan » ma 18 mar, 2019 20:08

Maar is toch weer een apparaat extra om mee te nemen. Dat ik niet nodig heb als mijn navigatietoestel een interne Li-ion accuutje heeft en micro-USB oplaadbaar is.
-Edit- ah ook als powerbank bruikbaar. Dan is het mss als vervanger van standaard powerbank bruikbaar ja. Blijf ik toch mijn voorkeur houden voor standaard spullen.
0 x

Wim
Forum Lid
x 215

Berichtdoor Wim » ma 18 mar, 2019 21:44

Mijn Etrex 30 doet een dag of vijf op een stel echt goede oplaadbare AA batterijen. Zoveel extra batterijen hoef ik dus niet mee te nemen om redelijk lang te kunnen fietsen.
Ik ben het ermee eens dat die electronica niet teveel gedoe moet worden, maar juist de oplossing om gewoon wat extra opgeladen AA batterijen mee te nemen vind ik heerlijk simpel. Voor een echt lange tocht moet je dan inderdaad nog altijd een lader meenemen. Mijn telefoon staat standaard uit, en ik kan er dus heel veel dagen meedoen. Om te voorkomen dat ik hem in het toiletgebouw moet neerleggen om op te laden heb ik een kleine/lichte powerbank bij me.
0 x

keesswart
Forum Lid
x 314
Contacteer:

Berichtdoor keesswart » di 19 mar, 2019 15:18

Op al mijn Etrexen (een Legend HCx uit 2009, een Etrex 30 uit 2012 en een Etrex 30x uit 2017) heb ik regelmatig de usb-kabel moeten vervangen, om deze apparaten tijdens het fietsen goed te kunnen blijven voeden met stroom uit mijn naafdynamo (met een Zzing als bufferaccu). Bij de Etrex 30 x lukt dit nu helemaal niet meer. Ik heb verschillende kabeltjes geprobeerd, maar de stroomtoevoer bleef haperen. Kabelcontact met een pc lukt ook niet meer. Het apparaat is niet meer in de mass storage modus te krijgen. Tracks krijg ik er alleen nog op de Etrex 30x door deze draadloos van de Etrex 30 te halen of door het geheugenkaartje er even uit te halen en de tracks op dit kaartje te zetten.
Ik vermoed dat de usb poort kapot is en heb het apparaat naar de winkel teruggebracht. Hopelijk wordt de usb poort of het hele apparaat onder garantie vervangen.

Hebben andere fietsers ook te kampen met een korte levensduur van usb-kabels als ze hun gps tijdens het fietsen altijd d.m.v. een kabel aan een stroombron koppelen, en enkele malen per dag het apparaat van de fiets halen wanneer ze een boodschap doen of op een terras gaan zitten? Bij mijn Etrex 30x lijkt het wel of de kabels en de usb poort elkaar langzaam opeten.

Op mijn Etrex 30 zaten de in- en uitzoomknoppen vast. Blijkbaar gebruikte ik die het meest. Dat probleem heb ik voorlopig weer opgelost (zie dit topic).
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

Leon
Forum Lid
x 479

Berichtdoor Leon » di 19 mar, 2019 16:14

Met een boel slagen om de arm:

Als je de contacten van dit soort stekkertjes van heel dichtbij bekijkt begrijp dan weet je dat er een beperking op zit als het gaat om aantal keren gebruiken. Het zou best kunnen dat je hier technisch gezien het getalsmatig redelijke overschreden hebt. Het zou best kunnen dat Garmin bij het ontwerpen van dit apparaat niet bedacht heeft dat het zo gebruikt zou worden, maar dat hadden ze echter wel kunnen bedenken.
Ik denk dat ze in gedachten hadden dat ke het apparaat voor het avondtuurlijke weekend in orde maakt en na het weekend de data er af haalt en de batterijen weer oplaadt, dus één keer stekkeren per weekend.

Maar er zijn zoals bekend wel meer onderwerpen waarop deze apparaten niet meer van deze tijd zijn.
0 x

Terug naar “Uitrusting”