1 persoons tent - Goed, licht maar goedkoop

Ronnie raket schreef:
ma 10 feb, 2020 15:04
Een groot voordeel (dat ik nog niet hier op het forum heb gelezen) is dat de pakmaatlengte minder dan 40 cm is, de tent kan dus prima in een van de ortlieb achtertassen !
Misschien omdat weinig mensen een tent in een waterdichte achtertas stoppen. Een tent zou van zichzelf al waterdicht moeten zijn, en kan daarmee bijvoorbeeld prima bovenop je bagagedrager in het zakje wat je er van de fabrikant bij gekregen hebt.

Als je daar dan nog een elastieken netje overheen haalt dan kunnen daar weer wat boodschappen onder bijvoorbeeld. En wordt 'ie verder ingeklemd tussen de twee zijtassen.
Een kleine/korte pakmaat is ook fijn om te voorkomen dat de tent teveel uitsteekt op de bagagedrager. Ik vervoer mijn tenten altijd bovenop die achterdrager (en niet in een aparte roltas of zo). Ik wil geen vieze natte tent in mijn fietstassen, en de tent in zijn eigen foudraal kan inderdaad prima tegen de regen.
Goede adviezen tot nu toe,

Ik wilde alleen even kwijt dat je van de 3 wensen er realistisch maar 2 mag kiezen:
goed en licht (maar duur)
goed en goedkoop (maar zwaar)
licht en goedkoop (maar niet zo best)

Ik ben trouwens persoonlijk nooit een groot fan geweest van 1 persoons tenten maar mocht ik er zelf een aanschaffen dan zou dit voor mij alleen een slaapplek zijn en dingen als rechtop zitten zou ik niet in overweging nemen.
Verder als Hilleberg fan zou ik ook gaan zoeken naar een 2e hands van dit merk (of een showroom model)
rockhopper schreef:
di 11 feb, 2020 00:02
Ik wilde alleen even kwijt dat je van de 3 wensen er realistisch maar 2 mag kiezen:
Dan kies ik de eerste twee, dan is mijn tent licht, goedkoop en twee keer goed! :wink:

In de praktijk is het wel oppassen voor tenten die alleen maar goed zijn, of licht, of duur, of geen van allen, omdat ze niet bedoeld zijn als trekkerstent bijvoorbeeld.
Leon schreef:
di 11 feb, 2020 09:21
rockhopper schreef:
di 11 feb, 2020 00:02
Dan kies ik de eerste twee, dan is mijn tent licht, goedkoop en twee keer goed! :wink:

In de praktijk is het wel oppassen voor tenten die alleen maar goed zijn, of licht, of duur, of geen van allen, omdat ze niet bedoeld zijn als trekkerstent bijvoorbeeld.
Het is sowieso oppassen ... want sommige tenten zijn wel duur maar niet duurzaam (en daarmee dubbel-duur).
En om de keuze nog moeilijker - of misschien juist makkelijker - te maken:
Let ook op het opzetgemak, zowel bij mooi weer (dan lukt het altijd wel) maar ook bij wind en regen.
Let ook op de "gevoeligheid" voor een kampeerplek anders als een Engels gazonnetje.

Een tent die alleen prachtig staat na heel veel aandacht, haringen op precies de goede plek, of alleen op een heel strak-vlak kampeerplekje kan nog steeds voldoen maar zo'n tent doet je toch verlangen naar iets anders ... vooral ook omdat niet strak meestal ontaard in klapperen in de wind en eventueel zelfs lekkage. En een "dingetje" als haringen op precies de goede plek kan ook een groot ding worden als je eens een keer alleen maar een kampeerplek vindt daar waar de afgelopen maanden houtauto's de grond in een pseudo-beton hebben omgetoverd -- het kan ook minder dramatisch maar toch lastig zijn: een mooi stukje gras, maar precies daar aan de rand waar de haringen "moeten" zit dan een steen in de grond, dan is het handig als die haring 10-15 cm speelruimte heeft zonder dat de tent een windgevoelige ruïne wordt.
gios schreef:
do 10 jan, 2019 07:36
Tentjes van Naturehike zijn tegenwoordig ook in Nederland te bestellen: https://naturehike.nl/1persoon

Geen idee over kwaliteit, maar goedkoop zijn ze wel.
Hier een test van een nature hike tent. Wel in het Engels maar best wel interessant

https://youtu.be/bn634sQ-SAY