bagagekar, welke wel en welke niet?

Kampeeruitrusting, kleding, tassen, technische snufjes, enzovoorts.
bast1aan
Forum Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 11 mei 2003
Locatie: Houten
x 44
Contacteer:
Die prijs lijkt me wel vrij hoog inderdaad bij die advertentie op marktplaats. Bij die fietskar-winkel.nl vraag ik me af of het plaatje wel bij het product hoort.
0 x

Ed kettingvet
Forum Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 juni 2014
x 15
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 02 november 2018
x 22
Ed kettingvet schreef:
zo 02 dec, 2018 12:10
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
 
Tja, een vermoeden :idea: :?:

Vraag maar eens aan iemand met een driewiel-fiets.

Een driewielfiets wordt pas "stabiel" als het een "intelligente" is die schuin door de bocht kan en/of eentje met vering waarin je ongeveer tussen de wielen ligt.
Iedere oneffenheid die niet precies links-rechts gelijk is geeft dwarse impulsen en daarmee ook reactiekrachten op het trekkende voertuig ... en als dat trekkende voertuig een normale 2-wielfiets is die juist een evenwichts-stabiliteit kent dan is dat gewoonweg niet prettig.

Geloof je het nu nog niet vraag het dan maar eens aan je oma of een ander in een scootmobiel.

Een eenwiel-aanhanger maakt de combinatie alleen "instabieler" op het moment dat je stilstaat.
Maar deze instabiliteit is niet groter als gewoon zware tassen aan de fiets ... het geheel wint aan stabiliteit als de lading in de een-wiel-aanhanger lager en meer in de as van de combinatie ligt, daarom is een BOB(achtige) de eerste keus van ongeveer iedereen die ver weg wil met een aanhanger.
O ja, wat wel kan meespelen in het instabiliteitsverhaal: Slecht verdeelde bagage maakt uiteindelijk iedere combinatie onevenwichtig. Alle bagage in de aanhanger kan bijvoorbeeld zorgen voor te weinig stabiliteit van de trekkende fiets, het geheel wordt dan onhanteerbaar (maar ook weer vooral als je stilstaat).

Het is allemaal eenvoudige natuurkunde dus .... net zo betwistbaar als een aardbol.

BSM
0 x

gios
Forum Lid
Berichten: 1280
Lid geworden op: 27 februari 2004
Locatie: De Heen
x 58
Bridgestone SM schreef:
zo 02 dec, 2018 13:10
Ed kettingvet schreef:
zo 02 dec, 2018 12:10
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
 
Tja, een vermoeden :idea: :?:

Vraag maar eens aan iemand met een driewiel-fiets.

Een driewielfiets wordt pas "stabiel" als het een "intelligente" is die schuin door de bocht kan en/of eentje met vering waarin je ongeveer tussen de wielen ligt.


blablablabla


BSM
Dus jij vergelijkt een tweewielige kar met een 3-wieler of scootmobiel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik leg dubbel.
0 x
[/Erik]

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 13996
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 388
gios schreef:
zo 02 dec, 2018 14:03
Dus jij vergelijkt een tweewielige kar met een 3-wieler of scootmobiel
Ja?
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 02 november 2018
x 22
Leon schreef:
zo 02 dec, 2018 14:22
gios schreef:
zo 02 dec, 2018 14:03
Dus jij vergelijkt een tweewielige kar met een 3-wieler of scootmobiel
Ja?
 
Ja :!:  
Precies, want een tweewielige aanhanger achter een fiets heeft net als een 3-wieler een drie-puntig steun-vlak.
Als alles vlak is is het geen probleem. Zodra één van de twee aanhangerwielen door een kuil of over een bult gaat
geeft dat een momentum dat zijdelings aan het derde punt - de fiets - trekt. En bovendien - bovenop het driewielerverhaal - heb je bij een tweewiel-aanhanger de lading veelal ergens tussen de twee wielen en dat geeft bij hobbels ook nog eens een kiep-momentum.
De aanhanger van het BOB-type heeft dit allemaal niet (of in ieder geval heel veel minder).

BSM

PS   Wat betreft het "dubbel leggen": Mijn oma zei altijd "Ze kunnen maar beter om je lachen als om je huilen".
0 x

Ed kettingvet
Forum Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 juni 2014
x 15
Bridgestone SM schreef:
zo 02 dec, 2018 13:10
Ed kettingvet schreef:
zo 02 dec, 2018 12:10
gios schreef:
vr 30 nov, 2018 22:01
Kar met 2 wielen. Veel stabieler.
Is ook mijn vermoeden.
Maar uiteindelijk zullen beide uitvoeringen voor en nadelen hebben, aan de koper om de beste selectie voor zijn/haar doeleinden te maken.
 
Tja, een vermoeden :idea: :?:
Inderdaad een vermoeden ja, ik heb vrij goede ervaring met een zelfbouw tweewieler kar (kan je lezen in mijn "ervaringen fietskarren topic" (blz 2 / post 4).
Bridgestone SM schreef: Geloof je het nu nog niet vraag het dan maar eens aan je oma of een ander in een scootmobiel.
Ik heb het gevraagd, ze zijn allemaal over naar een eenwieler scootmobiel. :lol:
0 x

Gebruikersavatar
Shrek
Forum Lid
Berichten: 542
Lid geworden op: 30 juni 2014
x 37
Ik heb een Radical Cyclone toch al meerdere keren ondersteboven gehad, een Bob Yak nooit.
1 x
"Uiteidenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."


Terug naar “Uitrusting”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten