Grootte van de achtertassen.

Ik sta op het punt om fietstassen te kopen maar ik weet niet welke ideaal zijn.
Ik wil een fietsvakantie in Nederland gaan doen. 1 hooguit 2 weken camperen in de Veluwe.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om tassen aan de voorvork te bevestigen. Ik heb alleen een bagagedrager achter. Ik moet het dus doen met een stuurtas van 10 liter en de achtertassen. De tent die ik nog moet kopen (ik moet alles nog kopen) kan op de bagagedrager. Maar de rest moet allemaal in de achtertassen passen.

Ik was eerst van plan om Ortlieb Back Rollers 70 liter te kopen. Alleen heb ik een beetje een tic dat ik het liefst alles van hetzelfde merk heb. Ik heb veel van Brooks dus nu zit ik te kijken naar hun panniers.

Deze
Afbeelding


Die zijn 2x 23 liter. Maar krijg ik alles in 46 liter gepropt ? Als dat echt niet gaat dan ga ik voor de Back Roller Plus. Maar ik heb liever die van Brooks. Omdat ik nog niet veel campeerspullen heb kan ik moeilijk inschatten hoe volumieus het bij elkaar is.
Kan makkelijk :D
Tent op de bagagedrager - brooks zou voor mezelf krap zijn. waarom niet de Ortliebs wie weet komt er nog een voorvork tzt waar wel voortassen op kunnen. Doch die van 70l zijn veel te groot, maken je fiets instabiel ga dan voor de 40l tassen. Om het je nog lastiger te maken kijk ook eens bij Arkel - https://www.arkel-od.com/. Met het eraan komen van black Friday zouden ze wel weer eens hele mooie aanbiedingen kunnen hebben. Ik heb zelf de https://www.arkel-od.com/en/dolphin-48- ... niers.html in het antraciet waar ik erg tevreden over ben.
Met twee normale Ortlieb's en een middelgrote stuurtas kan ik onbeperkt op reis. Nooit voortassen nodig gehad. Over hoe je bagage te beperken is hier veel geschreven.
De keuze voor de Brooks tassen is een keuze op merk/uiterlijk, ze bieden niets meer (juist minder) dan bijvoorbeeld Ortlieb, ze zijn twee keer zo duur en volgens de opgave ook nog aanzienlijk kleiner.

Mijn advies zou zijn een Ortlieb backroller plus. (lichter dan de Classic) Tent op de drager en verder niet te veel meenemen. ( en dan niet de 70L versie; veel te groot!)
Als je toch een voordrager wilt overwegen kun je eens naar deze kijken:
https://www.rosebikes.nl/artikel/thule- ... aid:641892

Voor een goede bevestiging van de tassen heb je ook de side frames nodig.

Je hebt geen bevestigingspunten op de vork nodig.

Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar ik sprak iemand die ze getest heeft en ze schijnen goed te werken. Je moet alleen de bevestiging op de voorvork regelmatig controleren of die nog stevig zit.
Zolang je niet op expeditie gaat naar verre landen kun je prima zonder voortassen. Lees hier voor wat suggesties voor een lichte en compacte uitrusting:
http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf

Als je dat doet moet je natuurlijk niet al te idioot veel bagage achterop laden (en geen idioot zware tent meenemen op je bagagedrager), want anders wordt je fiets wel heel instabiel. Mijn fiets rijdt lekker met totaal 15 kg bagage (minder is natuurlijk altijd nog fijner), en een paar jaar terug lukte het in Noorwegen ook nog net wel met 18 kg vanwege het mogelijk koude en natte weer. Maar dat is wel een fiets met racestuur, waarbij iets meer lichaamsgewicht naar voren zit. Kortom, maak het niet te dol, maar dat hoeft ook niet. Om die reden zijn achtertassen van 70 liter zonder voortassen een fout idee, tenzij je ze maar half vol doet :D Maar zoals gezegd, met achtertassen van samen 40 liter gaat het prima. Ze zitten bij mij zelden helemaal vol.
Die Brooks tassen zijn op zich goed van kwaliteit (ze worden door Ortlieb gemaakt), maar ik zie wel een paar minpuntjes (behalve de heel hoge prijs). Ze zijn naar verluid iets groter dan de backrollers van Ortlieb (prijs en inhoud zijn naar het schijnt per stuk, en niet per twee zoals meestal), en dat is dus niet nodig wat mij betreft. Verder hebben ze geen bandjes aan de bovenkant om er nog wat op te binden zoals een natte regenjas. Bovendien lijkt de sluiting met die gespen/banden me onhandig. De plastic clips van Ortlieb zijn heel praktisch. Tot slot is de reflectie wel heel mager uitgevallen.
Zoals Georg schrijft, een stel gewone Ortlieb Backroller Plus is de simpelste oplossing. Wel zijn ook die naar mijn smaak nog wat zwaar. De City Line is lichter en goedkoper maar mist de handige bandjes aan de bovenkant. Ik heb geëxperimenteerd met de heel veel lichtere Arkel Drylites, maar die waren toch te klein (en kleiner dan aangegeven). Arkel is van plan met grotere maar nog altijd flink lichtere tassen te komen, en dat is waar ik zelf naar uitkijk.
Maar het allerbelangrijkste is dat je zorgt dat je uitrusting compact is, en dan dus vooral de slaapspullen. Dat betekent een compact op te rollen geïsoleerd luchtbedje zoals van Exped of Thermarest Neoair, en een compacte lichte donzen slaapzak. Het betekent natuurlijk ook weinig en compacte kleding, en een slimme keukenuitrusting, maar dat had je vast ook al begrepen.
Extreem voorbeeld van lichtgewicht (en daardoor ook geen antwoord op je vraag), maar leuk ter orientatie op hoeveel bagage eigenlijk nodig/normaal/mogelijk is;

[url]http://ultralightcycling.blogspot.nl/url]

(geen idee hoe je die link werkzaam krijgt)
martin schreef:Als je toch een voordrager wilt overwegen kun je eens naar deze kijken:
https://www.rosebikes.nl/artikel/thule- ... aid:641892
Dat ding alleen al weegt meer dan een kilo!
Als je dat afzet tegen wat mensen betalen voor een lichtere slaapzak of qua krapheid overhebben midels een kleinere tent is zo'n kilo behoorlijk veel.
Georg schreef:Extreem voorbeeld van lichtgewicht ... http://ultralightcycling.
Laten we nu niet voortaan alle geïnteresseerden meteen trakteren op een schuldgevoel dat 15 kilo bagage veel is, oké?
Dennis1987 schreef:(ik moet alles nog kopen)
Dat is een groot voordeel. Als ik nu op pad ga heb ik ruim 25 kilo (en heb dus voortassen nodig) waarvan een frustrerend groot aantal dingen die onvermijdelijk zijn, maar groot en zwaar. Ik zou om van 5 à 10 kilo bagage af te komen vrijwel alle dure uitrustingsstukken opnieuw moeten kopen, dus dat zit er even niet in. Jij hebt nog niets, dus als je oplet zijn de achtertassen onnodig. Dat fietst ook een stuk lichter want voortassen hangen vol in de wind en dat merk je serieus.
Dennis, is het voor de fatbike? Want een fatbike kan veel meer hebben en het vraagt ook om een speciale voordrager.
Mijn broer heeft deze tassen van Crosso. Er kan veel meer in dan in de Ortiebs (60l) ze zijn waterdicht en relatief licht. Als beginnende vakantiefietser heb je vaak relatief zwaarder en volumineuzer spul bij je en je neemt als beginner gauw teveel mee, dat past m.i. allemaal niet in twee Ortlieb achtertassen van 40l.
Leon schreef:Laten we nu niet voortaan alle geïnteresseerden meteen trakteren op een schuldgevoel dat 15 kilo bagage veel is, oké?
Wat een geprikkelde lange tenen-reactie. Lees mijn tekst eens en je weet dat ik niemand op een 'schuldgevoel wil trakteren', hoe kom je erop.

Maar aan iemand die over voortassen en 70 liter achtertassen begint voor een week Veluwe zou enige vergelijking/kader leuk en leerzaam kunnen zijn.

@Tovenaar; 'buy good, buy once'. De TS schrijft dat hij nog geen materiaal heeft. Hij kan dus beter meteen goed kopen/ geadviseerd worden dan dat hij het aanzienlijk duurdere traject doorloopt van eerst goedkoop en zwaar en later beter en lichter. Althans, dat is een mogelijke insteek...
Mijn eerste reis was met twee standaard achtertassen, en dat was even proppen maar het ging zonder problemen, zelfs met een veel te grote slaapzak.
Georg, helemaal mee eens. Ik zie teveel mensen een eerste uitrusting kopen die onnodig volumineus is, waarna ze dus ook nog weer eens nodeloos flink geld moeten uitgeven aan een voordrager en voortassen.
Georg schreef:
@Tovenaar; 'buy good, buy once'. De TS schrijft dat hij nog geen materiaal heeft. Hij kan dus beter meteen goed kopen/ geadviseerd worden dan dat hij het aanzienlijk duurdere traject doorloopt van eerst goedkoop en zwaar en later beter en lichter. Althans, dat is een mogelijke insteek...
Mijn eerste reis was met twee standaard achtertassen, en dat was even proppen maar het ging zonder problemen, zelfs met een veel te grote slaapzak.
Degelijk, licht en compact, daar hangt wel een prijskaartje aan. Om budgettaire redenen kan ik me voorstellen dat het in het begin allemaal niet zo klein en compact zal zijn, en door ervaring laat je later pas veel meer thuis dan dat je in het begin meesleept. Maar misschien is het dan juist wel goed om kleinere achtertassen te kopen, dan móet je wel spullen thuislaten. :lol:
@Yopie; dank.

@Tovenaar; Er zijn uiteraard diverse wegen naar 'Rome'. Ik zou het, voor me zelf sprekend nu net even anders doen, met besparing van toch wel wat geld. En nog steeds denk ik, verdorie, er is een lichtere en efficiëntere manier dan wat ik doe. Zo leer je altijd weer. (of je voorkeuren veranderen met de tijd) Zelf startte ik ooit met zo'n aan elkaar genaaide achtertas waarbij bovenvak-op-de-drager en de zijtassen één geheel vormden. Van Halfords, iets van 30 Nederlandsche Florijnen. Was erg onhandig, en viel na 9 dagen Noordzee-route uit elkaar. Ortlieb was destijds iets magisch peperduurs voor gespecialiseerde wereldreizigers. (in mijn ogen dan)
Later kocht ik eerst de Ortlieb 'Classic', een uitstekende tas, maar daarna toch ook nog de 'Plus' serie tassen, die aanmerkelijk lichter zijn, en het bleek dat ik dat echt merkte op de fiets. Een onnodig dure route, zodat ik nu overgekwalificeerde Ortlieb Classic boodschappentassen heb...

Om bij TS terug te komen; aangezien hij een Brooks-fan is, en zelfs de kostbare Brooks achtertassen overweegt, lijkt er geen sprake van een beperkt budget, wat de (advies)mogelijkheden aanzienlijk vergroot. In feite is Ortlieb in dat verband zelf een bespaar-advies.
Georg schreef:Zelf startte ik ooit met zo'n aan elkaar genaaide achtertas waarbij bovenvak-op-de-drager en de zijtassen één geheel vormden. Van Halfords, iets van 30 Nederlandsche Florijnen. Was erg onhandig, en viel na 9 dagen Noordzee-route uit elkaar.
Haha, die van mij kwam van de V&D en koste 45 gulden. Ik moest wel want van voordragers had ik nog nooit gehoord en lowriders bestonden nog niet. Tot mijn uitrustingsstukken behoorden een rubberen luchtbed en een stalen 1-liter campingastank, maar omdat ik kennelijk behoorlijk zuinig met andere dingen was paste het wel.
Dennis1987 schreef:Ik wil een fietsvakantie in Nederland gaan doen. 1 hooguit 2 weken camperen in de Veluwe.
Dan zou ik zeggen: neem gewoon zo'n degelijke dubbele canvas-tas-grootste-maat waar je kleding, dons, matje ed, in vuilniszakken, in propt. Het staat niet sjiek en is vanwege het hoekige model misschien geen optie, maar als je daar je uitrusting niet in krijgt, deugt je paklijst niet. Dan ga ik er wel van uit dat je je tent eventueel op de bagagedrager legt, idem als je geen geavanceerde slaapzak en/of slaapmat hebt.

Sinds kort ken ik de luxe van twee losse pak-af-tassen, van Willex, 25 liter elk. Ze hielden zich in Nederlands miezerweer prima en blijken iets makkelijker in het gebruik dan de canvastassen vanwege opbergmogelijkheden, vakje hier, vakje daar, en de regenhoes. Verder zijn ze niet speciaal handiger dan de krantentas, wel gelikter en duurder.

Voortassen heb ik niet, wel een stuurtasje, en als ik solo ga: twee stuurtasjes. Omdat ze klein zijn kan dat, Eén past aan de voorzijde, de andere aan de achterzijde van het stuur. In de grootste van de twee zit het eetgebeuren - lekker overzichtelijk - en kocht ze ooit eens voor een halve euro bij de lokale kringloopwinkel.

Ortlieb vind ik duur en voor simpele tochten een overkill aan kwaliteit want die slaapzak of buitentent die bovenop gaat, past ook wel in een paar grote vuilniszakken. Die laatste kan je bovendien onder je luifel leggen als vloerkleedje. Kom je ook nog met schone en droge knieen in je tent. Voor langere en extrentriekere reizen is een degelijke boventas misschien wel prettig, omdat die minder kwetsbaar is.

Onze drievaks nylon AGU-tassen hebben het járen uitgehouden, zij het dat ik af en toe een naadje heb hersteld.
Het Willex-paar moet in mijn testament ;-)
Leon schreef:
Georg schreef:Zelf startte ik ooit met zo'n aan elkaar genaaide achtertas waarbij bovenvak-op-de-drager en de zijtassen één geheel vormden. Van Halfords, iets van 30 Nederlandsche Florijnen. Was erg onhandig, en viel na 9 dagen Noordzee-route uit elkaar.
Haha, die van mij kwam van de V&D en koste 45 gulden. Ik moest wel want van voordragers had ik nog nooit gehoord en lowriders bestonden nog niet. Tot mijn uitrustingsstukken behoorden een rubberen luchtbed en een stalen 1-liter campingastank, maar omdat ik kennelijk behoorlijk zuinig met andere dingen was paste het wel.
Ik had er een slaapzak op gebonden van Perry Sport, zo'n kunststof ding van een kilo of 2,5.. Enorm veel plezier gehad, dus dat ligt zeker niet aan de uitrusting.
Leon schreef:martin schreef:
Als je toch een voordrager wilt overwegen kun je eens naar deze kijken:
https://www.rosebikes.nl/artikel/thule- ... aid:641892
Dat ding alleen al weegt meer dan een kilo!
Als je dat afzet tegen wat mensen betalen voor een lichtere slaapzak of qua krapheid overhebben midels een kleinere tent is zo'n kilo behoorlijk veel.
Klopt allemaal, maar als je geen bevestiging hebt voor een voordrager, wel voortassen wilt en niet meteen je voorvork wilt vervangen is het wel een optie. En TS gaf zelf aan dat hij geen mogelijkheid heeft voor voortassen en dan is dit een te overwegen mogelijkheid.
Mar schreef:Ortlieb vind ik duur
Daar staat tegenover dat de Orlieb Roller versies tweedehands dusdanig populair zijn dat je ze bik spijt van de aankoop zonder moeite voor een heel mooie prijs weer verkocht krijgt met als resultaat dat deze tassen helemaal niet zo duur waren.

Tip: de light-versies:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=10