Iso matje onder luchtbed

Kampeeruitrusting, kleding, tassen, technische snufjes, enzovoorts.
Wim
Forum Lid
x 221

Re: Iso matje onder luchtbed

Berichtdoor Wim » do 23 mei, 2019 14:17

Ik heb het ook een paar keer koud gehad met die Synmat UL, en het vroor niet eens. Inmiddels is de Synmat UL gaan delamineren en vervangen door een Neoair.
0 x

rockhopper
Forum Lid
x 30

Berichtdoor rockhopper » do 23 mei, 2019 21:12

Ik moet zeggen dat ik heel lang geleden de eerste generatie exped downmat heb gekocht en daar slaap ik nog altijd zeer tevreden op. Het nadeel is dat hij een beetje 'kraakt' of geluid maakt als je op het matras beweegt / je in je slaap omdraait maar heel erg is dit niet. En ik heb eigenlijk nooit meer last gehad van 'optrekkende kou' van onderaf. Het zorgt er meteen voor dat ik met een lichtere slaapzak de zomer / herfst / lente doorkom.

Ik zou zo'n folie misschien proberen omdat het relatief goedkoop en licht is, maar ik hou persoonlijk niet van veel losse onderdelen die allemaal weer kunnen verschuiven ten opzichte van elkaar. (ik word al vaak genoeg wakker dat ik half van het matje gerold ben)
0 x

Leon
Forum Lid
x 593

Berichtdoor Leon » do 23 mei, 2019 21:23

rockhopper schreef:
do 23 mei, 2019 21:12
... downmat heb gekocht en daar slaap ik nog altijd zeer tevreden op. Het nadeel is dat hij een beetje 'kraakt' of geluid maakt als je op het matras beweegt / je in je slaap omdraait
Wasgoed tussen leggen.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

rockhopper
Forum Lid
x 30

Berichtdoor rockhopper » za 25 mei, 2019 10:40

Leon schreef:
do 23 mei, 2019 21:23
Wasgoed tussen leggen.
Soort matrashoes over het matje bedoel je? Altijd het proberen waard, bedankt voor de tip! Al heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels of het iets uit zal maken ;)
0 x

Leon
Forum Lid
x 593

Berichtdoor Leon » za 25 mei, 2019 10:48

rockhopper schreef:
za 25 mei, 2019 10:40
Leon schreef:
do 23 mei, 2019 21:23
Wasgoed tussen leggen.
Soort matrashoes over het matje bedoel je? Altijd het proberen waard, bedankt voor de tip! Al heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels of het iets uit zal maken ;)
Nee, er onder. Bij mij dan. Bij mij kraakt het stof van het matje tegen het stof van de tentbodem. De oorzaak zit in de weefsels.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Belle
Forum Lid
x 15
Contacteer:

Berichtdoor Belle » za 25 mei, 2019 12:11

Ik vond de Exped Synmat ook veel te koud en die is een paar jaar geleden al op Marktplaats beland. Ik zou dat doen, verkopen, en dan bijvoorbeeld een T-a-R Xtherm aanschaffen. Volgens mij ook nog lichter. De beste warme en lichte mat is overigens een Exped Winterlite met dons. R-waarde 7 maar met flinke vorst kan je het zelfs daar koud mee krijgen. Al die opgegeven R-waardes en voor welke temperaturen die zogenaamd goed zouden zijn: ik vind het de grootste onzin. Een mat met R 5 vind ik gewoon te koud voor vorst aan de grond en mijn mannelijke wederhelft ook.

Heb je het toch koud, ga dan op je zijkant slapen, dan koelt er een minder groot oppervlakte af dan je hele rug. Uiteraard trek je alles aan: lang wollen ondergoed (in plaats van een lakenzak), donsjackje. Sokken, muts/capuchon en handschoenen kan ook al heel veel schelen en nemen nauwelijks ruimte in.

Bij Bever kan je voor 5 euro een alu matje krijgen dat 50 gram weegt maar wel veel ruimte inneemt. Heeft een betere maat dan een antivries voorruit ding maar is inderdaad hetzelfde spul. Maak daar een torso-matje van (afzomen met ducttape), vouw het in vieren en je hebt ook nog een fijne zitlap voor op natte oppervlakten.

De tip van niet koud de slaapzak in is goed, maar het effect daarvan is uitgewerkt tegen de tijd dat het 's nachts op het koudste punt van de dag is, namelijk vanaf een uur of 2-3 tot zonsopgang. Een reep chocola voor het slapen kan ook helpen.

De gouden kant van een reddingsdeken is volgens de handleiding van dat ding bedoeld om te gebruiken als mensen oververhit zijn, dus ik ben erg benieuwd naar de bron dat dit onzin zou zijn. Het genoemde alu matje is overigens een stuk warmer dan zo'n dunne reddingsdeken is mijn ervaring.
0 x
"Adventure is just bad planning" - Roald Amundsen

WimB
Forum Lid
x 12

Berichtdoor WimB » za 25 mei, 2019 14:00

Hoe zijn ze aan die Rwaarde van 7 gekomen. Een plaat EPS piepschuim heeft bij een dikte van 250 mm een R waarde van 7,1. Moet wonder spul zijn waar je op ligt. Kan met de drive van het gas af goed van pas komen om dun te kunnen isoleren dat wil iedereen. Toch.
0 x

PatrickL

Berichtdoor PatrickL » za 25 mei, 2019 15:08

Vanuit mijn ervaring vanuit de hikerswereld en meerdere nachten in een tentje doorgebracht bij -5 is het een combinatie van verschillende factoren die er voor zorgen dat je een comfortabele nachtrust hebt.
Mijn matje is een Thermarest van R=3.8 en gaat zeker vlot mee tot die -5. Een R=7 moet zeker in orde zijn. Mijn slaapzak is dons met een waterafstotende buitentijk. Een reddingsisolatie-matje leg je niet onder je matje, maar wel onder je slaapzak. Het helpt als je snelle 'turnoefeningen' doet en dan snel de slaapzak in. Een warme slaapzak bestaat niet, wel eentje die jouw warmte vasthoudt. Wat leesvoer:
https://hikingadvisor.be/2013/10/24/hoe ... -slaapmat/
0 x

rockhopper
Forum Lid
x 30

Berichtdoor rockhopper » za 25 mei, 2019 17:53

PatrickL schreef:
za 25 mei, 2019 15:08
Een warme slaapzak bestaat niet, wel eentje die jouw warmte vasthoudt.
Ik geef toe dat kickstarter niet de beste bron van info is, maar ze bestaan wel degelijk:
https://www.kickstarter.com/projects/ru ... red-heated :twisted:
0 x

Leon
Forum Lid
x 593

Berichtdoor Leon » za 25 mei, 2019 19:07

rockhopper schreef:
za 25 mei, 2019 17:53
PatrickL schreef:
za 25 mei, 2019 15:08
Een warme slaapzak bestaat niet, wel eentje die jouw warmte vasthoudt.
Ik geef toe dat kickstarter niet de beste bron van info is, maar ze bestaan wel degelijk:
https://www.kickstarter.com/projects/ru ... red-heated :twisted:
In een AA-accuutje zit zo'n 10 kJ. In een liter heet kraanwater die terug afkoelt naar 20 graden zit 168 kJ, dus om even goed te zijn als die fles moet je 17 AA-batterijen laten leeglopen en ze moeten in perfecte staat zijn ook. Vervelender is dat je de batterijen daarna moet opladen en samen met de lader meenemen. Het water gebruik je 's morgens voor de thee of koffie en een petfles had ik toch al bij me. De petfles is midden in de nacht vaak ook snel op te laden.

Ik kan in de teksten niet snel info vinden over energiegebruik, batterijcapaciteit en gewicht van batterij. Om een of andere reden is dat tot zover ik heb gezien tot nu toe ALTIJD het probleem met kickstarterprojecten.
0 x

joukon
Forum Lid
x 38

Berichtdoor joukon » za 25 mei, 2019 19:25

Belle schreef:
za 25 mei, 2019 12:11

De tip van niet koud de slaapzak in is goed, maar het effect daarvan is uitgewerkt tegen de tijd dat het 's nachts op het koudste punt van de dag is, namelijk vanaf een uur of 2-3 tot zonsopgang. Een reep chocola voor het slapen kan ook helpen.
Ik dacht ook altijd dat de temperatuur na middernacht het koudst zou zijn.
Dat verdient bijstelling.

Sinds een maand meet ik temperatuur en luchtvochtigheid via LoRa (TTN), en opvallend vind ik dat de temperatuur het koudst rond 06.00 - 07.30 uur is! Elke kwartier een meting.
Het leuke is dat je bij Meetjestad Amersfoort meer dan 100 meetpunten kunt raadplegen hierover.
Dat biedt vergelijkingsmateriaal met je eigen waarnemingen.
0 x

nicolevelo
Forum Lid
x 41

Berichtdoor nicolevelo » za 25 mei, 2019 19:33

joukon schreef:
za 25 mei, 2019 19:25

Sinds een maand meet ik temperatuur en luchtvochtigheid via LoRa (TTN), en opvallend vind ik dat de temperatuur het koudst rond 06.00 - 07.30 uur is!
Inderdaad, hier een verklaring voor dit verschijnsel. Het heeft te maken met een balans tussen opgenomen en afgestane warmte.
0 x

Leon
Forum Lid
x 593

Berichtdoor Leon » za 25 mei, 2019 19:51

Ik zou zeggen dat de enige warmtebron de zon is, en die is er pas weer als hij opkomt, maat nog niet meteen volle bak.
De Belgen hebben een handige pagina hiervoor: https://www.meteo.be/nl/weer/waarnemingen/belgie
0 x

Belle
Forum Lid
x 15
Contacteer:

Berichtdoor Belle » za 25 mei, 2019 20:29

joukon schreef:
za 25 mei, 2019 19:25
Volgens mij is het: hoe langer de zon onder is, hoe meer het afkoelt. En als de zon net op is, vallen de stralen heel schuin op het aardoppervlakte, dus moeten ze een groter oppervlakte verwarmen, dus duurt het even voordat de zon de boel opwarmt. Beetje waarom het koud is in de winter, heeft ook met de lage stand van de zon te maken. Verder heeft kou te maken met convectie en conductie. Die mat moet je isoleren van een koude grond (conductie) en de tent/slaapzak van convectie.
0 x
"Adventure is just bad planning" - Roald Amundsen

jwkeij
Forum Lid
x 17

Berichtdoor jwkeij » za 25 mei, 2019 20:43

Wel bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik heb besloten mijn veel te grote én (voor in mijn ogen) veel te zware Thermarest pro 4 regular én lakenzak weer mee te nemen.

De Synmat was ook n maatje S, 1.60m lang en daar lagen mijn enkels en voeten ook buiten boord. :| Ultra Lightweight heeft dus ook een keerzijde. Dan tóch maar 800 gram meer gewicht mee als daar een goede nachtrust tegenover staat.
0 x

Terug naar “Uitrusting”