stuurtas ultimate 5 of 6

ik twijfel nog over de stuurtas ultimate 5 of 6

volgende heb ik reeds vernomen:

ultimate 6:
+ sluiting met magneten maakt de tas eenvoudig te openen vanop de fiets
+ de kaarthouder is beter te bevestigen en flappert daarom minder in de wind
- de magneten verstoren een niet-digitaal kompas en eventueel de magnetische strips op bankkaarten etc

ultimate 5
met drukknoppen dus vice versa de opmerkingen van de ultimate 6

Ik zou graag volgende gebruikservaring weten:

Als de ultimate 6 zo gemakkelijk kan opengedaan worden, kan dit ook een nadeel zijn.
Ligt de inhoud van je tas verspreid over de grond als je deze tas omstoot, valt van een tafel of als deze onhandig de tent wordt ingegooid?

andere opmerkingen over verschil 5 en 6 zijn ook welkom.

Thanx
Ik heb ooit een ortliebstuurtas gekocht en weer van de hand gedaan omdat ik het ondoenlijk vond om per se twee handen nodig te hebben om de tas open te krijgen. Ik meen te begrijpen dat de '6' ook met één hand open te krijgen is?
Wij hebben beide. Ik vind de magnetische sluiting prima, geen risico dat die onbedoeld open springt. En je kunt de 6 inderdaad met 1 hand openen, er zit zelfs een speciale treklus. Bij de 5 zijn bij ons de drukknopen afgebroken in de ring van de tas en die kun je niet repareren, zo zijn we dus aan die 6 gekomen, onder garantie met een beetje bijbetalen.

Ik vind wel de kaarthoes van de 6 niet ideaal. Hij zit wel beter zonder klapperen op de tas, maar als je de omgeklapte helft wil bekijken moet je een touwtje losmaken dat daarna alleen maar met beide handen weer is strak te trekken. Tanden kan ook. Ook in zijn geheel losmaken is een grotere klus dan bij de 5 maar goed dat is logisch als hij bij het rijden vaster zit.
Neem de 6.
Schiet alleen open als je over de kop slaat.
Dus als je dat niet van plan bent, prima keuze.
Oude drukknopen van de 5 kunnen vast komen te zitten in zanderige omgeving en dan krijg je ze bijna niet meer los.
De 6 werkt erg prettig als je een fototoestel en of verrekijker meeneemt. Kan inderdaad met 1 hand open. Ga dan niet zoals ik op een zandige helling steil naar beneden en ondertussen filmen. Dan krijg je eerder genoemde salto als je in je voorrem knijpt :?
Mijn pasjes heb ik altijd in deze tas en dat heeft echt geen effect op je pasjes.
Ik had wel bij de 6 dat er vrij scherpe randen zitten in het ophangdeel en door lang onverhard rijden is daar een scheurtje ontstaan in de tas. Wellicht een fabrieksfoutje.

Erik Veenstra
leuk, een éénduidig antwoord van iedereen:)

bedankt iedereen voor de reacties , het wordt de 6 :)

en ik vermoed de large ipv medium omwille van de zijzakjes en grotere inhoud+ mooier in de plus-stof

of anders de high visbility versie, heeft ook voordelen (is dan wel de medium)
Ik heb de spiegelreflex er in zitten, met zo'n camera insert. Die high vis lijkt mij ook prettig, maar er hangt ook een high vis prijskaartje aan.....
Magneetknopen handig, maar...... ook ik ging onderuit heel onbenullig wat me sinds mijn kindertijd niet meer is gebeurd, veter om de trapper. Hierbij lag de inhoud van de tas op straat, hij schiet dan blijkbaar toch los. Of een dure camera daar blij van wordt?
Hoe groter je stuurtas, hoe meer je er in stopt wat ook een nadeel kan zijn. En zo'n kleintje kan je nog als schoudertasje meenemen wat ook prettig kan zijn.
Met de drukknoppen om de tas te sluiten heb ik geen grote problemen gehad, al vraagt het behoorlijk wat kracht op ze los te trekken of vast te drukken. (Wat voor en nadelen heeft, zoals anderen al hebben aangegeven.)

Een van de drukknoppen van de kaarthouder is bij mij heel snel (de tas was nauwelijks gebruikt) door het deksel van de stuurtas gescheurd. Dat viel me erg tegen voor tassen die toch om hun kwaliteit bekend staan maar verbaasde met niet gezien de kracht die nodig was om de kaarthouder los te trekken.

Renaat
Ik heb ook de 6, dat snel openen onder het rijden is ideaal. Even een foto maken of een appeltje pakken. Alleen zit er bij mij een tik/kraakje in de bevestiging maar dat zal bij een 5 ook wel geweest zijn omdat ik een "verlenger" heb moeten gebruiken i.c.m. met mijn vlinderstuur.
Let ook op het gewicht: hoe zwaarder je tas en hoe hoger en verder naar voren hij hangt hoe slechter je fiets stuurt.
Wim
Wat niet iedereen weet is dat bij de Ultimate 6, de magneten in een plastic verdieping vallen die rond te draaien is. Een kant heeft een hogere rand dan de andere kant. Daarmee kun je instellen of de klep makkelijker of moeilijker te openen is. Heb nog nooit last gehad van onbedoeld openspringen, ook niet toen ik onderuit ging op een bealgde houten brug.

De kaarthouder klappert volstrekt niet maar is inderdaad vrij bewerkelijk omdat je op alle hoekpunten los moet halen om een pagina om te draaien. Dat went echter wel, en als het stortregent kun je de pagina's met enige behendigheid gewoon binnen in de kaarthouder omdraaien zonder dat je het eruit moet trekken.
van Anders
Wat niet iedereen weet is dat bij de 6, de magneten in een plastic verdieping valen die rond te draaien is. Een kant heeft een hogere rand dan de andere kant. Daarmee kun je instellen of de klep makkelijker of moeilijker te openen is.
Verrek, dat werkt inderdaad, bizar. Je moet vandaag de dag kennelijk echt overal de gebruiksaanwijzing van lezen. Toch maar eens aanleren.
oei, nooit de gebruiksaanwijzing gelezen, goeie tip! Bedankt.
Geen idee of het in de gebruiksaanwijzing staat hoor, ik kwam er bij toeval achter toen ik op een terrasje wat verveeld aan mijn tasje zat te peuteren :)