Donderdag 25 april tussen 11:00 en 12:00 zijn website en forum vanwege onderhoud buiten gebruik.

Bikepacking

Kampeeruitrusting, kleding, tassen, technische snufjes, enzovoorts.
Fons Kettingpons
x 1

Re: Bikepacking

Berichtdoor Fons Kettingpons » zo 14 apr, 2019 10:30

Hugsni schreef:
do 11 apr, 2019 23:24
Paar weekjes geleden een bivi-zakje, de Karrimor X-lite Bivi (Alpkit Hunka-kloon) ergens uit de krochten van het internet opgedoken. Moest dat toch eens geprobeerd hebben. Dus even een proefdutje wezen doen in de achtertuin. Aan al die stoere Bivi-slapers hier heb ik nu maar één vraag. Hoe?

Hoe wurm je je fatsoenlijk in zo’n condoom? En hoe kun je een beetje comfortabel slapen voor een bewegelijke slaper zoals ik.

Hilarisch om te proberen, vooral voor de toeschouwers :D Maar voorlopige conclusie is, ik heb aan Bivi wel iets ruimers nodig dan deze zak (En nee, ik van netjes binnen de BMI-marges :wink: ) Ik ben een zijslaper, maar dan staat de zak vrij strak. En draaien(lees: wurmen) in deze zak betekent dat de slaapzak vrolijk meedraait.. maar dan de helft. Dus een paar keer draaien je hoofdgedeelte zit aan de voorkant. Qua afmetingen is deze gelijk aan veel andere bivi’s, dus ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik even wat meer inzet moet hebben om te wennen aan deze vorm van slapen. Tips zijn van harte welkom.
Mijn oude Terra Nova heeft ook zo’n dwarsrits. Op zich kon ik er altijd prima in en erin ronddraaien was ook geen probleem. Nu met de Zpacks bivi is het een stuk makkelijker nog, want de rits gaat over de lengte. De laatste tijd lig ik er meer op dan in, vanwege de vele condens de laatste tijd. Maar dat komt wellicht ook door de Pertex Endurance buitenkant van de quilt? Misschien is die Karrimor dan ook een goedkoop=duurkoop voorbeeld? Ik zie op de website bijvoorbeeld geen maten en bijna geen specificaties erbij staan.

Een optie is het gebruik van een tarp (wellicht werkt een DD Hammocks Pyramid idem), in combinatie met een niet-waterdichte maar wel mugdichte bivi. Met een waterdichte onderkant dan uiteraard. Dit principe pas ik toe met de Zpacks bivi en dat werkt goed. In de regen slapen met een volledig waterdichte bivi doe ik niet voor het plezier. Schotland lijkt me helemaal een crime met een dergelijke zak zonder andere bescherming. Je wordt op den duur kletsnat en met midges heb je 0 bescherming.
Met mijn combinatie is het plezier gelijk een heel stuk hoger. Al wil de tarp in harde wind nog weleens loswaaien, daarom overweeg ik de combinatie van een DD Hammocks Pyramid tent i.c.m. de bivi. Weliswaar bijna 2x zo zwaar (richting 800 gram...), maar hopelijk ook allrounder. Ook is mijn tarp geen handige kleur voor buiten slapen en die tent lijkt me dat wel.
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
x 161

Berichtdoor Bert van Sprang » zo 14 apr, 2019 12:41

Maar tarp + bivi is zwaarder als tent en de sterren zie je dan ook niet meer. Waarom dit getob?
0 x

Fons Kettingpons
x 1

Berichtdoor Fons Kettingpons » zo 14 apr, 2019 12:47

Tarp (2,5 x 2,5 meter) + bivi is 400 gram. 5 harinkjes erbij, zit je op ca. 500 gram. Stukje touw, ruwweg 50 gram? Totaal 550 gram. Heb je een tent voorhanden welke net zo licht is en net zoveel ruimte biedt?
1 x

Huib2
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Huib2 » ma 15 apr, 2019 16:17

Een tarp heeft veel voordelen:
Je kunt hem bij slecht weer in een minuutje even voor de lunch opzetten om onder te schuilen, en je hebt hem ook weer in een minuutje ingepakt.
- Omdat je hem op allerlei hoogtes kunt hangen kun je er bij slecht weer ruim onder zitten, zelfs in je stoel, en ook nog om je heen kijken. Een tarp biedt leefruimte bij slecht weer.
- Als de zon onbarmhartig schijnt kun je onder een tarp ook nog in de schaduw zitten, terwijl er een verkoelend briesje onderdoor waait.
- De binnenkant van je tent kan niet nat worden. (Heb je wel eens in de stromende regen een tent opgezet en daarna geprobeerd met al je spullen in de tent komen en daarbij de binnentent min of meer droog te houden? Doe mij dan maar een tarp.)
- je kunt hem op allerlei manieren opzetten, afhankelijk van de kampeerplek, de weersgesteldheid, etc.

Een tarp heeft ook nadelen:
- hij houdt geen muggen buiten (moet je weer een klamboe meenemen)
- je kunt je niet even in je tent terugtrekken om een schone onderbroek aan te trekken.
- minder warm dan een tent
- Je kunt niet even je tent afsluiten (voor wat het waard is) en een boodschapje gaan doen. Je spullen liggen altijd open bloot.

Ik vind een tarp in combinatie met een bivakzak vooral geschikt voor lichtgewicht kamperen, illegaal wildkamperen, en vanwege insecten, beter in de winter dan in de zomer. En bij langdurig kamperen in de regen beter dan een tent. Voor beschaafde tochtjes langs campings bij redelijk weer heb ik dan weer liever een tentje.
0 x

Hugsni
Forum Lid
x 4

Berichtdoor Hugsni » ma 15 apr, 2019 23:46

Bert van Sprang schreef:
zo 14 apr, 2019 12:41
Maar tarp + bivi is zwaarder als tent en de sterren zie je dan ook niet meer. Waarom dit getob?
Dit soort vragen al meer gezien op fora, Dit vind ik er toch ook eentje in de categorie, waarom met de fiets als je ook met de auto kan. Los van de heldere uiteenzetting van de voor- en nadelen van een tarp, gaat het ook gewoon om voorkeur, waar je van houdt. Lijkt me vooral lekker om met een s24o met regenloos vooruitzicht, alleen de bivi mee te nemen.

Ook niet onbelangrijk, de prijs. Een tarp en Biviset van 800gr, kun je voor aanzienlijk minder verschaffen dan een tent van 800gr.
Fons Kettingpons schreef:Mijn oude Terra Nova heeft ook zo’n dwarsrits. (...) Misschien is die Karrimor dan ook een goedkoop=duurkoop voorbeeld? Ik zie op de website bijvoorbeeld geen maten en bijna geen specificaties erbij staan
Ik had wel enig speurwerk gedaan naar de Karrimor, mooi product voor de prijs. Formaat en hoogstwaarschijnlijk ook het materiaal zijn hetzelfde als de Alpkit Hunka (ook zelfde waterkolom, zelfde ademend vermogen). Met gladde thermokleding kom ik nu de zak redelijk makkelijk in. Met name als ik op mn zij lig merk ik dat de zak strak trekt, wat de isolerende waarde van de slaapzak omlaag haalt. Ik denk dat ik met de Hunka XL beter af ben, maar die is nu niet leverbaar..
0 x

leoprodeo
Forum Lid
x 4

Berichtdoor leoprodeo » di 16 apr, 2019 08:46

Ik heb nog een Hunka XL liggen in groen. Stuur een pb als je daar belangstelling voor hebt.

Gr. Leo
0 x

Hugsni
Forum Lid
x 4

Berichtdoor Hugsni » wo 17 apr, 2019 21:31

Ik heb je ge-'pb'-ed. :D
0 x

Terug naar “Uitrusting”