Tip: T68 eReader als GPS

Kampeeruitrusting, kleding, tassen, technische snufjes, enzovoorts.
arie
Forum Lid

Re: Tip: T68 eReader als GPS

Berichtdoor arie » ma 25 aug, 2014 16:23

Twee posters vroegen m.o.m. hetzelfde:

"hoe snel bouwt die kaart zich eigenlijk op, als je van het kaartgebied afrijdt?" &
"Hoe snel bouwt zo'n kaart op, op een e-ink scherm?"

Mijn instelling was (uiteraard?) zo, dat 'ik' altijd in het midden was op de kaart, en de kaart onder me door schoof.
Hoe meer je inzoomt (hoe minder km2 er op je scherm staan), hoe meer de software moet (her)tekenen, en daardoor zie je steeds de (zij)wegen e.d. verspringen.
Het ziet er niet al te fraai uit, maar het gebeurt voldoende vlot & het is duidelijk wat er gebeurt.

Dan de 'rationele' ;-) reactie van Peter de Rijk (ik ken een naamgenoot te A'dam, of is dit dezelfde Peter??) ...
ik fiets graag met mooi weer, en mijn ervaring is dat een tablet of gsm volledig ON-leesbaar is in de zon, zeker als je ook je ogen op de weg gericht moet houden.
Sinds ik een eReader (deze T68 dus) heb, peins ik er niet meer over een boek op mijn Tab3 tablet te lezen: eReader leest veel rustiger, onder alle lichtomstandigheden, en ligt veel lichter en makkelijker in de (1!) hand.
"Op maximale helderheid is het scherm van een gemiddelde smartphone zelfs in de zon goed bruikbaar". Ik heb altijd wel een recente telefoon, en ik herken deze stelling totaal niet. Rijdende, in volle zon, een smartphone lezen op een metertje afstand?
GPS-kwaliteit verschilt per smartphone, maar ik merk in de stad (hoge gebouwen) een zeer duidelijk verschil tussen mijn Huawei P6 smartphone, en een losse gps.
Snelheid van fixen / überhaupt een fix vinden / nauwkeurigheid (1 vs. 10 vs. 100 meter).
Nevenargument is dat bepaalde externe gps'en ook de Russische (Glonass) satellieten pakken, dat is vooral relevant in gebieden met relatief weinig satellietdekking.
Eens wat betreft de powerbank; de Anker die ik hierboven noem, bevalt goed en kost geen 60 maar een ruime 30.
SD-kaartje heb je bij zowel een Smartphone als een eReader al gauw nodig als je offline kaarten (vanaf 1 GB) gebruikt, dus op dat punt geen voor/tegen.

Allerbeste groeten van Arie
0 x

gerritdevries
Forum Lid
x 12
Geinig. Ik kan er overheen gelezen hebben maar hoe lang zou je zonder stroom kunnen (bijvoorbeeld in uren) met deze setup? Naast de leesbaarheid zou dat toch het grote winstpunt moeten zijn.
0 x

fsap
Forum Lid

Berichtdoor fsap » di 26 aug, 2014 18:14

@Arie,

Dank voor je (wat uitgestelde) antwoord.
Gewicht valt niet tegen, kom je gauw aan.
Verbruik van de externe gps valt ook mee, aannemende dat er geen grote accu in zit.
Verbruik van de e-reader lijkt me nogal dramatisch, gezien die bij lezen toch wel een paar weken meegaat. Zou het kunnen dat dat ligt aan jouw gebruik met "ik in het midden" waardoor de pagina voortdurend ververst moet worden? Vroeger werd de accuduur uitgedrukt in het aantal pageturns, dus dat is wat energie kost.
Heb je het uitgeprobeerd met handmatig schuiven als je van de kaart rijdt? Ben daar wel benieuwd naar.

Overigens: Glonass zit al een paar jaar op telefoons/tablets.

Onlangs is er nog zo'n e-reader bijgekomen: de Icarus Illumina, met Jellybean (4.2)
0 x

gerritdevries
Forum Lid
x 12
gerritdevries schreef:Geinig. Ik kan er overheen gelezen hebben maar hoe lang zou je zonder stroom kunnen (bijvoorbeeld in uren) met deze setup? Naast de leesbaarheid zou dat toch het grote winstpunt moeten zijn.
Excuus, ik had jouw laatste reactie op de vorige pagina gemist. Met nog geen 1 dag op een volle batterij is het energieverbruik blijkbaar ook niet het grote winstpunt.
0 x

arie
Forum Lid

Berichtdoor arie » zo 31 aug, 2014 17:41

Beste Gerrit,

zonder stroom wordt lastig, maar zonder 220V is de eReader dus de bottleneck.
Het stroomverbruik is onvergelijkbaar met een boek lezen, want er is enerzijds continu een Bluetooth verbinding met de externe GPS, anderzijds ververst het scherm steeds. Ook draait er een extra app, om van de Bluetooth data een "echt" GPS signaal te maken, dat de reader ook als zodanig herkent.
Ik kan me voorstellen, dat door het scherm / de navigatie-app anders in te stellen, je wel 1 hele dag kunt fietsen (reizen) zonder bij te laden. Maar 's nachts moet er echt bijgeladen worden.

Overigens heb ik de Reader qua beeldscherm enkele keren in de zgn. A2-stand gezet; het scherm is dan spartaanser, nog steeds bruikbaar om de kaart te interpreteren, en verbruikt minder stroom.

De opmerking dat het stroomgebruik "ook" geen voordeel is, kan ik niet plaatsen.
In mijn ogen is HET voordeel, de leesbaarheid in volle zon.
Vervolgens: grootte van het scherm.
Tenslotte: 2 apparaten in 1, navigatie EN eBook-lezer.

@fsap, de Icarus Illumina krijgt veeeeel slechtere reviews (als overall device / reader) dan de T68.
0 x

arie
Forum Lid

Berichtdoor arie » vr 12 sep, 2014 22:55

Een korte update: via https://plus.google.com/u/0/10665424538 ... GG6?cfem=1
begrijp ik dat de App (Bluetooth GPS Provider, zie de link naar de .apk hieronder) ook werkt, ZONDER dat de T68 ge'root' is:

I have downloaded the apk from http://www.appsapk.com/bluetooth-gps-provider/ (can't use google play, says that it's not compatible with T68). I have used it with XCTrack (paragliding SW) to connect 2 external sensors at the same time: bluetooth GPS (qstarz 818xt) and BlueFlyVario (bluetooth pressure sensor - variometer). Works perfectly without rooting.

Dank aan de melder, "Andrea Barcellona".
0 x

Terug naar “Uitrusting”