welke LED-verlichting op batterijen?

Ik heb, na de lichtjes test gehost te hebben in de Wereldfietser eerder dit jaar, heel wat lampjes getest. De test die ik met Frank Bueters deed was verhelderend. De Ixon IQ is inderdaad een prima lamp met verkeerdveilige fietsverlichting en een langere leeftijd van de batterij. De Philips kom me niet bekoren. Te veel licht, te korte brandtijd en te duur.

Na de test kreeg ik nog een lampje binnen van Axa, de Comet IV pro. Hoewel je het lampje aan de bovenkant moet afplakken on zelfverblinding tegen te gaan is het, samen met de Koga beugel, een uitstekend goedkoop lampje. Niet zo perfect als de Ixon, maar wel voor ongeveer 20 Euro klaar. Bovendien moet je de bevestiging voor aan het stuur aanpassen (stukzagen) om hem op de Koga beugel te krijgen, maar het lampje is beter dan de Cate-eye HL-EL135.

De Koga beugel is goed omdat hij lekker ver naar voren steekt, wat je lampje van de bekabeling weghoudt. Heb je echter de centen om de Ixon te kopen, doe dat en laat 'm niet vallen!

Een hoofdlichtje kan een aanvulling zijn op een fietslampje, maar zoals Leon zegt: het licht geeft nauwelijks reliëf weer, dus minder geschikt voor off road of onbetrouwbaar wegdek.
Wim schreef:Voor het soort gebruik dat je lijkt te beschrijven denk ik toch altijd wel aan een dynamo. Dat hoeft geen Sondelux met Edelux te zijn. Een simpele B&M dynamo met Lumotec rond geeft voor weinig geld al veel en betrouwbaar licht, laat staan de B&M Lyt. De enige reden om dat niet te willen is dat je erg lichte bandjes op je (koers)fiets hebt.
Nog een belangrijke reden vind ik de zichtbaarheid (zeker bij drukker verkeer): batterijverlichting geeft ook licht wanneer je stilstaat (aan een verkeerslicht bijvoorbeeld), dynamoverlichting niet!
En een laatste reden: ik heb al mensen zien een helling op ploeteren waarbij nog nauwelijks licht uit hun dynamoverlichting kwam, maar dit is eenvoudig op te lossen: snelheid maken :D
Vreemd, zowel mijn (dynamo-aangedreven) voorlamp als achterlamp geven toch echt gewoon licht als ik stil sta; komt geen batterij aan te pas en het is mij nog niet gelukt om zo langzaam te fietsen dat het licht het niet doet.

Oja; en ik hoef geen batterijen te vervangen.

(maar misschien is de Busch & Müller - BIG BANG wat :lol:)
Ik heb vóór op mijn gele Giant een Cateye led-fietslamp en die is al van 2003 en nooit stuk geweest.... Ook fiets ik over donkere landweggetjes en die geeft voldoende licht. Maar daar hebben tegenliggers niet altijd boodschap aan. Dan pak ik uit mijn stuurtas een losse flitsapparaat van mijn camera om die te antwoorden! Ik gebruik twee stel van vier rechargeable NiMH GP 2700 batterijen (groen-wit met een oranje bandje), welke ik samen met een oplader in Karlstad (Zweden) heb gekocht. Het rode led-achterlicht werkt op twee batterijen, welke merk weet ik niet. Door mijn gebroken been heb ik mijn gele Giant al sinds anderhalf maand niet gezien.
Een 'ouderwetse' dynamo voor aan je band is niet mogelijk met de marathon supreme banden. En omdat ik het lampje ook als zaklamp wil gebruiken vallen alle grote en/of vaste lampen met dynamo's uit de boot. Dat komt sowieso niet goed tijdens mijn mountainbike-perikelen.

Een hoofdlichtje is wel een goede optie, daar had ik nog niet aan gedacht!
laagvlieger schreef:Een 'ouderwetse' dynamo voor aan je band is niet mogelijk met de marathon supreme banden.
Och, het kan wel, maar je band zal wat harder slijten dan met een dynamoril. Gelukkig reed ik op tijd een gat in mijn achterband, zodat ik mijn wat glanzend geworden voorband naar achteren kon verplaatsen ruim voordat mijn dynamo door de band heen gesleten was. :)

Van slippen van het dynamowiel heb ik overigens nooit last gehad.

Carl
Hallo

ik heb een hele tijd gereden met een ledlencer P7.
Via het internet gekocht voor 47€ incl. fietshouder.
Een zeer krachtige lamp waarvan de breedte van de
bundel te regelen is. Op volledig verduisterde wegen
of in het bos (gebruik hem ook op de MTB) makkelijk
te rijden met deze lamp. 4xAAA gaat toch wel best
lang mee. Kijk ook eens bij Rivo Sports naar de nieuwe
lamp van Lenzyne. Een hele krachtige maar toch compacte
en betaalbare lamp die je via USB kan opladen.
Voor de heel donkere dagen combineer ik bovenstaande
met een Petzl omdat je hiermee altijd licht hebt waar je
ook naar kijkt.

Groeten
Luc
Matthie9000 schreef:Misschien een goede hoofdlamp van Petzl? Ik heb zelf de goedkoopste (tikkina 2 oid, met accu) als hoofdlamp en die geeft al redelijk veel licht; is vast wel op één of andere manier op je stuur(tas) vast te maken en anders kun je hem ook gewoon als hoofdlamp dragen
Ik doe de band van m'n hoofdlamp (Petzl) gewoon om m'n stuurtas, en dan schijnt ie mooi voor me uit!
Ik vond die Led Lenser er sexy rijden door de bossen omdat ik tijdens het rijden het licht kon richten en zelfs zoomen. Echt kicken voor mij, ik houd wel van licht en had nooit met zo'n berg licht gereden.

De Led Lenser is op de gewone weg ronduit gevaarlijk in de volle stand omdat hij tegenliggers genadeloos verblindt. Ik vind hem ook ongeschikt voor vorkmontage. Ook gaat de aan/uit knop veel te stroef; ga die maar eens in de winter met handschoenen bedienen...

Wat lichtbundel betreft heeft de Ixon de beste
(mooi ontworpen, gelijkmatige lichtbundel die niet verblindt)
Afbeelding

de Philips is ook niet slecht (heeft een hele felle pit helemaal in de verte,
vernuftig ontworpen, maar ik zie liever een betere spreiding vooraan,
alsook langere brandduur),
Afbeelding

is de Led Lenser sexy als hij op het stuur gemonteerd zit,
Afbeelding
'uitgezoomd'

Afbeelding
'ingezoomd'

maar verblindt hij tegenmoetkomend verkeer,
Afbeelding

in tegenstelling tot de Ixus.
Afbeelding

Nou Frank, worden onze foto's eindelijk beroemd :P.