welke LED-verlichting op batterijen?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw fietslampje. Nou ja 'lampje', het mag al een serieuze lamp genoemd worden. Ik fiets veel in het donker en dan is een goede lamp die veel licht geeft gewoon belangrijk. Er is enorm veel keuze en daarom dacht ik eens te vragen of er mensen zijn met positieve en negatieve ervaringen met hun lampjes (enkel die op AA of AAA batterijen, en dynamo laten zetten is geen optie).

Ik heb er nu eentje met drie leds en een lens ervoor - al oud en van onbekend merk - die je goed zichtbaar maakt, maar in complete duisternis echt te weinig licht geeft om zorgeloos op het juiste pad te blijven ...

Op fietsvakantie's gebruik ik het ook als zaklamp.
laagvlieger schreef:Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw fietslampje. Nou ja 'lampje', het mag al een serieuze lamp genoemd worden. Ik fiets veel in het donker en dan is een goede lamp die veel licht geeft gewoon belangrijk. Er is enorm veel keuze en daarom dacht ik eens te vragen of er mensen zijn met positieve en negatieve ervaringen met hun lampjes (enkel die op AA of AAA batterijen, en dynamo laten zetten is geen optie).

Ik heb er nu eentje met drie leds en een lens ervoor - al oud en van onbekend merk - die je goed zichtbaar maakt, maar in complete duisternis echt te weinig licht geeft om zorgeloos op het juiste pad te blijven ...

Op fietsvakantie's gebruik ik het ook als zaklamp.
de B&M ixon iq is een prachtige lamp, maar mechanisch een ramp. Je moet er een elastiekje omheen knopen om de batterijen niet te verliezen, en als je hem een keer laat vallen breken de lipjes die de print op zijn plaats houden
Ik heb een Ixon IQ, en herken me niet in bovenstaand verhaal. Heb 'm dan ook nog nooit laten vallen.

.tsooJ
de B&M ixon iq is een prachtige lamp, maar mechanisch een ramp. Je moet er een elastiekje omheen knopen om de batterijen niet te verliezen, en als je hem een keer laat vallen breken de lipjes die de print op zijn plaats houden
Ja robuustheid is wel een must. Mijn fietslamp is twee keren in volle vaart van m'n fiets gedonderd. De eerste keer is mijn achterwiel erover gereden en de tweede keer is er zelfs een bestelbus over gereden. Maar werken doet die nog altijd ...
het belangrijkste is eigenlijk dat de lamp helemaal NIET van de fiets valt :lol:
Veel is natuurlijk afhankelijk van je budget en je noden. Tegenwoordig wordt er veel geld gegeven aan verlichting en dat kan bij nachtelijke mountainbiketochten in het bos zeer zeker zijn nut hebben maar voor bv. dagelijks woonwerkverkeer is dat allemaal overdreven.

Voor mijn dagelijks woonwerkverkeer gebruik ik de simpele ledverlichting van BBB, zijnde de "BBB BLS-26 Ultrabeam" van 20euro waarmee ik voldoende zie en zeker meer dan voldoende zichtbaar ben. Ik gebruik die ook als ik in het donker ga lopen (en dan zijn het meestal heel donkere plaatsen naast of in een bos).
Het verhaal over de IXON iq kan ik bevestigen: ik heb hier een kapot exemplaar liggen, jaar oud 1 of 2 keer gevallen.

Een goede verlichting is voor woon/werk verkeer heel hard nodig als je langs een onverlichte weg in de polder fietst en auto's je halfverblinden.

Ik heb nu de Philips Bikelight op de dynamo, maar er is ook een accuversie van. Deze heeft een aluminium behuizing die in ieder geval stevig lijkt.
Met m'n BM Ixon heb ik helaas dezelfde ervaringen als hierboven aangegeven en ben opzoek gegaan naar iets anders voor veel minder geld. Je ziet veel fietsverlichting op de markt die helaas alleen bedoelt is om gezien te worden ipv er zelf ook goed mee kunnen te zien. Ik ben uitgekomen op een klein lampje van cateye, zie http://www2.cateye.com/nl/product_detail/524, en hij doet het perfect en de batterijen houden het lang vol.
Mijn Ixon IQ doet het goed, ondanks een tamelijk harde val. Elastiekjes zijn hier niet nodig.

De enige andere serieuze, betaalbare batterijlamp lijkt de Phillips, testwinnaar bij de meest recente test van de fietsersbond.

Wij (Erik vd Boom en ik) hebben de lichtbundel van o.a. deze twee lampen op een donkere dijk vergeleken. De bundel van de Phillips is inderdaad regelmatiger dan die van de Ixon. Maar het verschil in helderheid dat de fietsersbond laat zien hebben wij niet waargenomen.

Echter 1,5 uur op vol vermogen voor de Phillips tegen 5 uur bij de Ixon is een niet onaanzienlijk verschil.

De Ixon is inmiddels voor ca. 60 euro te koop (Rose), de Phillips kost ongeveer het dubbele.

Frank
Bij de test van de Fietsersbond werd de Philips SafeRide LED zeer goed beoordeeld. Wel prijzig € 119 en zwaar 342 gram. De Trelock LS 950 en de B&M Ixon IQ kregen het predicaat goed. Van de laatste werd inderdaad vermeld dat ie kwetsbaar lijkt. Ik heb er zelf ook één (al twee jaar) en die is nog heel.
Hallo,

Ik was ook op zoek naar een meer lichtgevende batterijlamp dan mijn knipperende SMART-verlichting :) . Daarom heb ik mij een 2-tal maand geleden de SIGMA LIGHSTER aangeschaft (€25). Tot nu toe ben ik zeer tevreden over deze lamp. Ze werkt op 4 AA-batterijen*** en heeft 2 energiestandaanduidingen. Ik vind de bundel meer dan voldoende om in het donker te fietsen (de bundel reflecteert zelfs al op verkeersborden 150m verder). De lamp is ook eenvoudig en betrouwbaar te monteren op de bijhorende houder. Deze houder zelfs is ook eenvoudig (zonder gereedschap) te monteren op een eventuele andere fiets (zelf heb ik een extra houder aangeschaft omdat ik te lui ben om deze steeds te verplaatsen van mountainbike naar koersfiets en omgekeerd :wink: )

Tot hier mijn bevindingen, mochten er plots mankementen opduiken dat hou ik jullie op de hoogte! :)

Gregory

***ik wil geen reclame maken, maar ik gebruik heroplaadbare duracell-batterijen, en uit eigen ervaring merk ik toch dat deze langer meegaan dan andere batterijen (kwestie van maximaal rendement uit je lamp te halen :) )
Gregory schreef: ***ik wil geen reclame maken, maar ik gebruik heroplaadbare duracell-batterijen, en uit eigen ervaring merk ik toch dat deze langer meegaan dan andere batterijen (kwestie van maximaal rendement uit je lamp te halen :) )
Batterijen evolueren natuurlijk erg snel, maar de laatste testen die ik heb gelezen blijven de Suntoo en Enloop batterijen met kop en schouder boven de meeste andere merken oplaadbare batterijen (ook die van Duracell) staan. Overigens is voor het behoud van kwaliteit van batterijen een heel degelijke (intelligente) lader minstens zo belangrijk.

Renaat
Waarom gebruik je geen hoofdlamp als extra verlichting?
Zelf heb ik daar erg prettige ervaring mee, ook in donkere Spaanse en Franse tunnels. Als je gewoon 'rechtdoor' fietst ondersteun je je fietslamp en als je ergens anders kijkt heb je daar ook licht...
http://www.zwerfkei.nl/verlichting/hoofdlampen
Voor ca. 40 euro heb je al prima lampen die het op een paar batterijen behoorlijk lang volhouden en die je ook nog eens in meerdere standen en sterktes kunt gebruiken.
wimmo17 schreef:Waarom gebruik je geen hoofdlamp als extra verlichting?
Ik heb wel eens met een hoofdlamp gefietst, maar zie toch het nadeel dat je met de lamp dicht bij je ogen de gaten e.d. in de weg slecht ziet. Er is nl. geen schaduwwerking.
Maar omdat je met kamperen ook een licht nodig hebt en een hoofdlamp dan erg handig is, zoek ik nog naar een lamp die je zowel op je hoofd als op het stuur kunt monteren.
Leon
Voor het soort gebruik dat je lijkt te beschrijven denk ik toch altijd wel aan een dynamo. Dat hoeft geen Sondelux met Edelux te zijn. Een simpele B&M dynamo met Lumotec rond geeft voor weinig geld al veel en betrouwbaar licht, laat staan de B&M Lyt. De enige reden om dat niet te willen is dat je erg lichte bandjes op je (koers)fiets hebt.
Wim schreef:Een simpele B&M dynamo met Lumotec rond geeft voor weinig geld al veel en betrouwbaar licht, laat staan de B&M Lyt.
Iets vergelijkbaars + led achterlicht functioneert bij mij al jaren probleemloos, maar wat minder weerstand bij licht aan en de herrie zijn wel echte nadelen.

Geklooi met batterijlampjes heb ik wel gehad.

Sjors
Voor 10 euro een hele bak licht en zeer degelijk aan de fiets gemonteerd (dat vind ik meestal de zwakste plek van fietslampjes...):

http://www.dealextreme.com/p/flood-to-t ... -aaa-26800

Ik gebruik het op mijn racefiets en kan qua tempo gewoon lekker doorfietsen.

Het enige nadeel is dat er nogal veel strooilicht is waardoor je tegenliggers kan verblinden en tijdens mist (vorige week) ook niet veel ziet...

Gr.
Eric
Misschien een goede hoofdlamp van Petzl? Ik heb zelf de goedkoopste (tikkina 2 oid, met accu) als hoofdlamp en die geeft al redelijk veel licht; is vast wel op één of andere manier op je stuur(tas) vast te maken en anders kun je hem ook gewoon als hoofdlamp dragen
Zebralight hoofdlampen kan je perfect als losse lamp gebruiken. Met een eenvoudige houder (iets van op DealExtreme bv) moet dat wel op je stuur te bevestigen zijn.

Persoonlijk ben ik wel zeer te spreken over mijn naafdynamo verlichting. Nooit meer aan batterijen denken of lampjes van de fiets halen om ze de hele avond in je jas te houden zodat ze niet gestolen worden... En genoeg licht om 's nachts over de donkerste jaagpaden te rijden. Dankzij de ingebouwde lichtsensor moet er zelfs niet meer aan gedacht worden het aan/uit te zetten :)
Al meer dan drie jaar in het bezit van twee b&m ixon iq's. Deze hebben me nog nooit in de steek gelaten, zijn ook nog nooit gevallen. Beide lampen worden op een mountainbike en op een ligfiets gebruikt, waarbij of de conditie van het pad, of de snelheid een erg goede verlichting noodzakelijk maken.