Post eens je pakgewicht

131 berichten
Direct bij thuiskomst van mijn reis uit Schotland vandaan heb ik gelijk maar eens al mijn troep gewogen. Hier zat dus ook nog eten en fruit en zo ook bij.

Achtertassen: 11.7 kg
Voortassen: 6.3kg
Stuurtas: 1.6 kg
Bagagedrager: 0.9 kg
Totaal pakgewicht (incl. tassen): 20.5 kg

Het pakgewicht hangt natuurlijk ook van je soort reis af.

Reis: 3 weken Schotland
Overnachting: Tent
Periode: mei/juni
Minimum temperatuur: 0 C snachts, 7 C overdag

Ben benieuwd hoe dit bij jullie is. :D
De Noorwegengangers zullen vergelijkbare condities tegenkomen, dus wie weet. Ik wil hier wel onder blijven, al zal het nog niet zo licht worden als bij Jim.
Wim
Eén bagagedrager? Waar hangen de voortassen dan aan?

Volgens mij is het gewicht van de fiets even belangrijk. Het gaat om het totaal.
Goed vergelijken is moeilijk want als je als stel op reis gaat ben je in het voordeel. Een groot verschil is ook of je gaat kamperen en koken. In sommige Aziatische landen kun je er gemakkelijk voor kiezen dat niet te doen.
Van mij dus geen gewicht, vanwege deze redenen en omdat ik altijd de zware dingen aan mijn fiets heb en mijn reisgenote de lichte....
Ja maar het is wel een mooi doel om te overtreffen. Ik wil de voortassen thuislaten, maar naar Noorwegen moet er toch wel wat warm spul mee, dus dat wordt nog wel een uitdaging.
Wim
Jan Eleveld schreef:Eén bagagedrager?
Met bagagedrager, bedoel ik de spullen die ik op de bagagedrager doe. Maar dat is bij mij weer variabel, want dat waren mijn fietshelm en regenspullen. En als het regent heb ik die allebei aan. Ook was het bij thuiskomst mooi weer en had ik daar door meer kleding in mijn achtertas zitten.
Jan Eleveld schreef:Volgens mij is het gewicht van de fiets even belangrijk.
Jan, dat is waar. Maar dan is het gewicht van de persoon zelf ook belangrijk. Om het onderwerp niet te moeilijk te maken wilde ik het gewoon beperken tot de bepakking. :wink:
Leo van Lierop schreef:Direct bij thuiskomst van mijn reis uit Schotland vandaan heb ik gelijk maar eens al mijn troep gewogen. Hier zat dus ook nog eten en fruit en zo ook bij.
Wat ook interessant is, en gemakkelijk, is het meten van het totaalgewicht. Je gaat dan op de weegschaal staan en tilt de fiets met alle spullen erop op. Dat tillen moet je dan wel kunnen. Ik kom kom dan meestal tussen 120 en 130 kilo :oops:
Leon
ik kom op 96 kg incl fiets en bagage
maar na een flinke maaltijd of met een natte tent of voor of na de boodschappen of met volle of lege bidons of een versleten band of een nieuwe? of ... of ... of ... kan het best eens anders zijn. :wink:
Op deze manier is het echter vooral een partijtje raden hoe zwaar jij bent. Niet erg zwaar lijkt me. Maar hoe zit het met je bagage?
Wim
fiets, incl. dragers: 14 kg
bagage, incl. tassen: 19,5 kg
ikzelf, schoon aan de haak: 82,5 kg
Totaal: 116 kg

Zo'n totaalgewicht zegt natuurlijk nog niet alles. In de wielrennerij is het aantal watts per kilo lichaamsgewicht een standaard kengetal om iemands totaalkracht te beoordelen. Zo kunnen echte toprenners langere tijd achter elkaar 6,4 watt per kg lichaamsgewicht wegtrappen, ongeacht hun totale lichaamsgewicht.

Daarop voortfilosoferend zou ik meer moeite moeten hebben om mijn fiets plus bagage bergop te rijden als ik een paar cm minder lang was en 5 kg lichter. Immers, als ik maar 77,5 kg weeg, maakt de 19,5 kg bagage een groter deel uit van het totaalgewicht dan wanneer ik 82,5 kg weeg. Ervan uitgaande dat ik net zo getraind zou zijn als ik 5 kg lichter zou zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zal bij terugkomst ook de boel een keer wegen maar hier volgt een schatting:
Bagage voor:8kg
Bagage achter:14kg
Fiets:17kg
Zelf incl kleding:90kg

Totaal voor die arme fiets: 129kg
Waar hoort die liter water in de bidons bij?
Robertjan schreef:Waar hoort die liter water in de bidons bij?
Bidons met inhoud zou ik niet tot mijn bepakking willen rekenen. Het hoort meer bij de fiets zou ik zeggen. Overigens had ik mijn fiets ook gewogen, 16.2 kg. Dat was met water.

Maar mijn fiets ga ik niet vervangen. Vandaar dat ik me concentreer op de bepakking.
Ook wij waren benieuwd hoeveel gewicht wij de bergen over moesten nemen op Corsica drie weken geleden.
Wij kwamen op 41kg een mooi gewicht voor z`n twee op de tandem 8)
Tandem zelf weegt 29kg.
Over het gewicht van ons, daar laat ik me niet over uit :wink:

groetjes
Anneke & Peter
Vorige maand in Zweden ('s nachts vriespunt):

fiets: 15,7
bagage: 17,2 (incl. kamperen en koken)
foto- & video apparatuur: 5,3
yours truly: 62,5

totaal: 100,7

Dat is excl water en eten.

Gee
Een Noorwegenganger:
Fiets: 13 kg
2 x achtertas: 9,5 kg
tent, stoeltje en restjes: 3,5 kg
Totaal: 26 kg(inclusief warme en vochtwerende kleding en zwembroek :lol: )
Toegestaan in vliegtuig: 20 + 12 = 32kg
Nog aan te vullen met (extra eten, boek, drank)
Eigen gewicht daalt, inmiddels onder de 90 kg.
Pedalero schreef: Zo'n totaalgewicht zegt natuurlijk nog niet alles. In de wielrennerij is het aantal watts per kilo lichaamsgewicht een standaard kengetal om iemands totaalkracht te beoordelen. Zo kunnen echte toprenners langere tijd achter elkaar 6,4 watt per kg lichaamsgewicht wegtrappen, ongeacht hun totale lichaamsgewicht.

Daarop voortfilosoferend zou ik meer moeite moeten hebben om mijn fiets plus bagage bergop te rijden als ik een paar cm minder lang was en 5 kg lichter. Immers, als ik maar 77,5 kg weeg, maakt de 19,5 kg bagage een groter deel uit van het totaalgewicht dan wanneer ik 82,5 kg weeg. Ervan uitgaande dat ik net zo getraind zou zijn als ik 5 kg lichter zou zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Interessant dat je dat aanhaalt, ik vond eerder al bevestiging van je vermoeden op een site die het op grappige/wetenschappelijke wijze over de Fietsica :idea: heeft.
Zie Klimmersverdriet
Al kan je "moeite hebben" misschien beter omschrijven als "vermogen hebben". Een kleine lichte fietser zal een groter specifiek vermogen (watt/kg) moeten hebben dan een grotere zwaardere, om dezelfde (vakantie)fiets naar boven te rijden.
Vermogen kan je tot op zekere hoogte trainen en aanscherpen, maar finaal hangt het toch af van met welke motor (hart) je bent geschapen.
jansenius schreef:Vermogen kan je tot op zekere hoogte trainen en aanscherpen, maar finaal hangt het toch af van met welke motor (hart) je bent geschapen.
[sportleidersmodus]
Nee. Maar dat is iets trainingstechnisch. Juist je hart en longen kun je, voor een groot deel, trainen. Dit heeft te maken met de onderdelen snelheid en uithoudingsvermogen van je conditie. Ik weet niet wat je precies met vermogen bedoelt, maar ik vermoed watt/kg lichaamsgewicht. Dat heeft meer met het onderdeel kracht van je conditie te maken, en meer specifiek de maximaalkracht zoals Pedalero al aangeeft :wink:.
Echter, bij klimmen gaat het niet alleen om maximaalkracht. Want hoe lang is de klim? In de duinen van Nederland en België komen korte klimmetjes voor, waar je misschien 1 minuutje mee bezig bent, waarbij maximaalkracht wel behoorlijk van belang is. In Peru ben ik eens 4 dagen lang alleen maar bezig geweest met omhoog fietsen, letterlijk. (Oke, misschien eens per 2 uurtjes een 20-50 hoogtemeters naar beneden.) Dan is maximaalkracht totaal niet meer van belang, maar gaat het puur om uithoudingsvermogen van het hart-longsysteem. De maximale spierkracht speelt dan echt een zeer ondergeschikte rol. De cols in Europa (Alpen, Pyreneeën, etc.) zitten hier tussenin, waarbij het krachtuithoudingsvermogen een rol gaat spelen: hoe lang kun je tegen welke kracht omhoog stampen? Is de col langer, dan zal de te kunnen leveren kracht lager zijn dan bij een kortere col. Is de col steiler, dan kun je misschien juist meer kracht leveren dan bij een minder steile col.

Van je fysieke conditie (je hebt ook een mentale conditie uiteraard) kun je je snelheid (energiesystemen op creatinefosfaat en adenosinetrifosfaat) en uithoudingsvermogen (energiesysteem op C6H12O6=glucose) goed trainen, en kracht in wat mindere mate.
Je coördinatie en lenigheid zijn erg lastig te trainen. Lenigheid wordt überhaupt niet vaak getraind. Het meeste komt dit voor bij topturn(st)ers, circusacrobaten, etc., waarbij de pijngrens uiteraard wordt overschreden. Coördinatie wordt veel getraind bij tennis en voetbal (voetenwerk), en bijv. tafeltennis (polsen, romp, etc.).
[/sportleidersmodus]


On topic:
Mijn gewicht: 51-55kg
Gewicht fiets: M'n oranje is zo'n 16kg, m'n witte schat ik op 13kg. Met een kilo drinken en met flessen wordt dat zo'n 17,5kg en 14,5kg.
Bagagegewicht: Ik heb zowel met 6kg (kampeeruitrusting uiteraard) als met 35kg (5 dagen vocht mee voor in de woestijn) gefietst.
Het optimum aan bagagegewicht zal zo rond de 10-12kg liggen.

Totaal minimaal: 51 + 14,5 + 6 = 71,5 kg.
Totaal maximaal: 55 + 17,5 + 35 = 107,5 kg.
jansenius schreef: Vermogen kan je tot op zekere hoogte trainen en aanscherpen, maar finaal hangt het toch af van met welke motor (hart) je bent geschapen.
Volgens mij hangt je conditie/uithoudingsvermogen en ook je kracht er vooral van af hoe sterk en met name hoe goed doorbloed je spieren zijn.
Als je inspanning levert, kom je op een punt waar je spieren niet meer genoeg zuurstof krijgen om alle energie die ze nodig hebben uit de zuurstofverbranding te halen. Dan gaan ze over op de niet-zuurstof verbranding. Daarbij komen afvalstoffen vrij die je spieren laten verzuren en bovendien komt bij de niet-zuurstof verbranding veel minder energie vrij dan bij de zuurstof verbranding. Het gevolg is dat je in het meest extreme geval na een tijdje niet meer verder kunt.
Een gezond mens die zware inspanning levert krijgt het niet benauwd (de longen zijn dus niet beperkt) en krijgt ook niet het gevoel dat het hart het niet meer aankan. Wel gaat je ademfrequentie omhoog. Maar dat komt omdat je de afvalstoffen van de verbranding uitademt. De opname van zuurstof in de longen is nog steeds ruim voldoende.
De hartfrequentie gaat ook omhoog. Dit om het bloed beter bij de spieren te krijgen. Als je veel sport krijg je een groter, krachtiger hart waardoor je met een hartslag meer bloed rond kunt pompen. Het hart is echter niet de meest beperkende factor.
Het probleem zit vooral in de spieren, die niet genoeg bloedvaten hebben om er voldoende zuurstof en glucose naartoe te brengen. Als je gaat trainen krijg je meer bloedvaten naar je spieren en duurt het bij inspanning langer tot de spieren een zuurstoftekort krijgen.
Dat is trouwens ook een probleem bij het gebruik van anabole steroiden. Je krijgt er grote spieren van die echter totaal geen uithoudingsvermogen hebben. Er komt namelijk vooral spiermassa en geen bloedvaten bij.
Hallo Sarah,
Ik kan de beperking van de spieren uit ondervinding van de afgelopen paar maanden bevestigen: bij ontwaking uit de winterslaap waren het nogal de spieren die me beperkten. In middels gaat het een stuk beter. :D
Maar - en nu ben ik een geïntereseerde leek - krijg je echt méér bloedvaten? Of worden ze wijder?
groet,
Leon
Robertjan:
Robertjan schreef:
jansenius schreef: Echter, bij klimmen gaat het niet alleen om maximaalkracht. Want hoe lang is de klim? In de duinen van Nederland en België komen korte klimmetjes voor, waar je misschien 1 minuutje mee bezig bent, waarbij maximaalkracht wel behoorlijk van belang is. In Peru ben ik eens 4 dagen lang alleen maar bezig geweest met omhoog fietsen, letterlijk.
Met maximaalvermogen bedoel ik het vermogen dat je langere tijd kunt leveren zonder te verzuren. Dat is dus het vermogen dat je kunt leveren op het snijvlak waar de spieren van aerobe verbranding overschakelen op anaerobe verbranding. Je verzuurt dan net niet en dat is een situatie die je langere tijd kunt vasthouden. Daar hoort een bepaalde hartslag bij, het omslagpunt. Zelf trap ik ongeveer 350 watt op mijn omslagpunt, maar als ik ga sprinten of op de macht een kort klimmetje doe, kan ik best het dubbele of driedubbele trappen. Een tijdje terug hoorde ik een paar wielercommentatoren zeggen dat Cancellara in een bepaalde wedstrijd wel 1000 watt had getrapt. Dat zegt niets, want je weet niet hoe lang hij dat heeft getrapt. Ik kan ook best 1000 watt trappen, alleen (bij lange na) niet zo lang als Cancellara.

Als je een klim van een minuut van 7% hebt, kun je daar best met een hogere snelheid overheen dan wanneer je een klim van 10 km tegen 7% hebt. Dan rij je in de korte klim even in het rood (= over je omslagpunt) en als je de top van de klim hebt bereikt, kun je ook even niet meer.

Maar goed, ik rij op fietsvakantie zonder hartslagmeter en ben ook niet van plan om dan elke klim maximaal op te rijden. Op de racer is het een ander verhaal. :wink: