Las Vegas - San Francisco in december

Op mijn weg van Alaska naar Vuurland wil ik twee weken samen fietsen met een vriend. En wel van Las Vegas naar San Francisco in de periode eind november, begin december. Nu weet ik dat er in die periode een aantal bergpassen zijn gesloten en dat Yosemite er niet in zit. En dat het 's nachts behoorlijk koud kan zijn in de woestijn.

Maar ik wil graag weten of het qua fietsen in die periode een beetje te doen is. Zijn de passen die wel open zijn, veilig genoeg om te fietsen. Zelf ben ik erg flexibel qua tijd en route, maar dit geldt niet wanneer we twee weken samen fietsen.

Ik hoor graag de ervaring van mensen die daar in die periode hebben gefietst.

Dank alvast!
Ik heb er in oktober gefietst (Tioga Pass) en ingesneeuwd gezeten...

Ik vond dit: (geen fietser)
There are only two convenient routes to travel between San Francisco and Las Vegas during the winter. The northern route goes northeast from San Francisco on Route 80 to the Donner Pass near Lake Tahoe and Reno Nevada, then south along the eastern side of the Sierra Nevada Mountain Range and through the deserts to Las Vegas. The southern route goes south through the Central Valley of California to Bakersfield then west through the Mojave Desert below the edge of the Sierra Nevada Mountain Range to Las Vegas via Barstow.

Between the northern crossing of the mountains at Donner Pass and the southern crossing below the mountains at Barstow, there are about 300 miles of impenetrable mountain barrier with no open passes. All of the passes between those two routes are typically closed between October and May due to heavy snow accumulation.

The southern route is the safest. There is little chance of snow in the low altitude Central Valley nor in the 1000 meters high pass between Bakersfield and Barstow. Snow is also unlikely in the Mojave Desert to Las Vegas. In December 2008, Las Vegas actually had nearly 20 cm of snow, but that is a highly unusual occurrance that happens but once every five years or so.

The northern route goes through Donner Pass. At 2,000 meters, Donner Pass can get a lot of snow in the winter, but the highway maintainance crews typically keep Route 80 open at all times. The pass may close for a few hours or even a day during a severe snow storm, but it quickly reopens. You might be required to put chains on your tires when driving through the pass.

There are great scenic attractions along both routes, but they may be difficult to approach. Along the southern way, you can detour into Yosemite National Park or Kings Canyon and Sequoia, but that requires driving into the higher altitudes of the mountains where the risk of snow filled roads becomes greater. Along the northern route, you can pass by Lake Tahoe, the Mammoth Ski Country, Lake Mono, the ghost town of Bodie and through Death Valley, but this route will take you through some high altitude roads with snow dangers.

Bron: http://community.usatourist.com/forums/t/627.aspx
Verleden herfst/winter heb ik een 4tal maand in San Francisco gewoond en heb daar onder andere de rit San Fran - Vegas gemaakt via Central Valley. Dat was wel met de wagen, maar ik heb onderweg redelijk wat gekampeerd en heb dus wel een ideetje van de weersomstandigheden op dat moment van het jaar.

Vanaf november beginnen de regen-stormen stillaan California in te trekken. Vooral in het noorden (San Fran) durft het vaak, lang en intens te regenen. Verderop in de Sierra uit zich dat in heuse sneeuwstormen waar grote hoeveelheden (50cm of meer) sneeuw vallen. Meestal is alle verkeer dan onmogelijk, maar na een paar uur zijn de voornaamste assen weer vrijgemaakt. Die stormen zeer voorspelbaar en zie je ze een paar dagen op voorhand aankomen. Daardoor kan je gemakkelijk beslissen of het al dan niet haalbaar is met de wagen. Met de fiets lijkt me dat lastiger omdat je toch veel meer tijd nodig hebt om doorheen het gebied te trekken.

Ikzelf wou januari via L.A. naar Vegas gaan doorheen de Mojave om daarna via de Death Valley naar Central Valley en Yosemite terug te keren naar San Fran. Op deze trip heb ik toch redelijk grote temperatuur veranderingen doorgemaakt. Van stralende warme winterzon in L.A. (20°C), naar een zonnige, maar ijzig koude, winderige en besneeuwde Mojave (0°C maar gevoelstemperatuur veel lager) en ook in Vegas was het behoorlijk fris (4°C). In Death Valley was het terug aangenaam (10-15°C), maar door een sneeuwstorm geraakten we er niet uit en zijn we moeten terugkeren op onze passen en omrijden (400km!) via de Mojave ipv doorheen de Sierras te trekken (Walker Pass). In Yosemite was enkel de Valley toegankelijk, maar is het heerlijk rustig in vergelijking met de zomer al moet je de sneeuw en koude (vooral s'nachts) er wel bij nemen.

Jij wilt iets vroeger gaan, dus misschien kan het weer nog meevallen. Maar eerlijk gezegd denk dat je zowieso last gaan hebben van sneeuw mocht je over de Sierras willen trekken. De Highway 395 aan de oostzijde van Sierras is bij elke sneeuwstorm gesloten and vraagt vaak kettingen. De Mojave via Tehachapi-Pass lijkt me een betere optie maar of de Mojave Desert een uitdagende omgeving is om in te fietsen...
Dank, nuttige informatie! We gaan ons bezinnen:) En deel natuurlijk onze ervaringen als we er zijn geweest. Het is in ieder geval fijn om een alternatief te hebben. Onze voorkeur gaat uit naar de noordelijke variant, maar we laten het van de omstandigheden op dat moment afhangen.
Afgelopen winter (november-februari) heb ik in het westenvan de VS gefietst. Van San Fransisco naar oa Las Vegas(3x) en Death Valley (3x), Phoenix, Gallup en nog veel meer.
Langs de kust is de temperatuur aangenaam, zodra je de bergen in gaat kun je sneeuw verwachten. In Sequoia NP werden alle sneeuwschuivers gemobiliseerd vanwege de eerste sneeuval dat najaar. Dit was op 20 november. In de woestijn achter de bergen kan het behoorlijk koud zijn en flink stormen (windkracht 5-8). Vaak zo,n 3/4 dagen storm en dan 1 of 2 dagen weinig wind. Wel bijna altijd zon. Een echt woestijn klimaat met soms 25 of meer graden verschil in temperatuur (dag/nacht) Maar wanneer je uit Alaska komt in die tijd van het jaar is dat geen probleem.
Het zou zonde zijn om Death Valley over te slaan. Een prachtig park en in deze tijd van het jaar niet druk.
Wanneer je tijd genoeg hebt kun je via Shoshone en de Kelso Sand Dunes naar Nipton, en van daaruit via Searchlite (waar de huidige Tea-party is ontstaan) naar Las Vegas. Je komt dan over de Joshua Tree Highway. Een ware belevenis. Komende vanuit Searchlite rijdt je recht op het Rail Road Pass hotel aan. Een hotel waar je voor $29 gedurende weekdagen een 2 persoonskamer hebt en voor $ 1,- heerlijke strawberry shortcake kunt eten. De fiets kan mee op de kamer!
Las Vegas is heel goed te befietsen. Er is de afgelopen 4/5 jaar veel veranderd. Er zijn veel fietsroutes en stroken gekomen. Het gevolg is dat fietsen er ook een stuk populairder is geworden.
Een mooie plek om te kamperen is op de camping even ten noorden van de stad vlak bij Red Rock Canyon National Conservation Area . (Red Rock Canyon Campground is located two miles east of the visitor center on W. Charleston Blvd (State Route 159).
Wanneer je een fietsvriendelijk motel niet te duur en op loopafstand van de strip zoekt, is de Super 8 aan Koval Lane 4250 een aanrader. Te boeken via de site van Vliegtickets.nl.
Voor een verslag en foto's van de reis zie http://www.omaenopafiets.nl (bij de berichten van november t/m februari) Voor een route beschrijving vanuit Death Valley naar Las Vegas zie: http://www.fietsamerika.nlklik op "onze reizen" en vervolgens op: Casino's en catussen >> reisschema.
Al van de http://www.warmshowers.org gehoord?? Erg handig vooral in de V.S.
Ik wens je een goede en veilige reis en mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met ons op.

Ineke Valster