Vennbahn in De Telegraaf

Mijn vriendin en ik hebben de Vennbahn verschillende keren gefietst, voornamelijk om de Ardennen te ontwiijken. Bert kan dat wel "' De Ardennen voor watjes" noemen, daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Maar.... in de Ardennen liggen nu eenmaal niet de beste wegen en daarnaast zijn de bewoners daar ook niet de beste (op zijn zachtst gezegd) chauffeurs. Dus wil je veilig richting Frankrijk en verder dan is de Vennbahn een goed alternatief.

Het is inderdaad niet het meest inspirerende fietsgebied, maar het schiet lekker op. En omdat je feitelijk door Duitsland fietst zijn het eten en de accomodaties meestal dik in orde.

En verder mag ieder het zijne ervan vinden. Alternatieve routes te over.

Voor iedereen op dit forum veel veilige en fijne fietskilometers gewenst,
Tja, ik heb de Vehnbahn in twee dagen gedaan omdat ik laat pas op de dag kon beginnen. 1ste dag druilerig, tweede ag pas eind van de middag geen regen. Vond het dus een behoorlijk saai avontuur! Om die reden ga ik volgende lente/zomer als het weer er eens goed uitziet het overdoen, en nu wel eens proberen van de omgeving te genieten.Als je niet in Aken begint maar er eerst een stuk naar toe fietst, aan het begin van de route overnacht, ook op de camping gaat staan van Trois Vierges en de volgende dag naar Luxemburg stad fietst, heb je een driedaags tochtje om de benen weer strak te krijgen aan het begin van het seizoen bijvoorbeeld...
captain_fabulous schreef:
do 10 sep, 2020 10:40
Tja, ik heb de Vehnbahn in twee dagen gedaan omdat ik laat pas op de dag kon beginnen. 1ste dag druilerig, tweede ag pas eind van de middag geen regen. Vond het dus een behoorlijk saai avontuur! Om die reden ga ik volgende lente/zomer als het weer er eens goed uitziet het overdoen, en nu wel eens proberen van de omgeving te genieten.Als je niet in Aken begint maar er eerst een stuk naar toe fietst, aan het begin van de route overnacht, ook op de camping gaat staan van Trois Vierges en de volgende dag naar Luxemburg stad fietst, heb je een driedaags tochtje om de benen weer strak te krijgen aan het begin van het seizoen bijvoorbeeld...
Monschau is ook een aardige tussenstop met een flinke afdaling en dus ook klim naar de Vennbahn toe. Camping Perlenau daar ligt op loopafstand van het superpittoreske toeristendorp.
peter de rijk schreef:
do 10 sep, 2020 10:50
captain_fabulous schreef:
do 10 sep, 2020 10:40
Tja, ik heb de Vehnbahn in twee dagen gedaan omdat ik laat pas op de dag kon beginnen. 1ste dag druilerig, tweede ag pas eind van de middag geen regen. Vond het dus een behoorlijk saai avontuur! Om die reden ga ik volgende lente/zomer als het weer er eens goed uitziet het overdoen, en nu wel eens proberen van de omgeving te genieten.Als je niet in Aken begint maar er eerst een stuk naar toe fietst, aan het begin van de route overnacht, ook op de camping gaat staan van Trois Vierges en de volgende dag naar Luxemburg stad fietst, heb je een driedaags tochtje om de benen weer strak te krijgen aan het begin van het seizoen bijvoorbeeld...
Monschau is ook een aardige tussenstop met een flinke afdaling en dus ook klim naar de Vennbahn toe. Camping Perlenau daar ligt op loopafstand van het superpittoreske toeristendorp.
De klim vanuit Camping Perlenau naar de Vennbahn valt je mee. Je volgt de Roer. Op de grens met België gaat de Vennbahn langs de Roer. De bron van deze rivier die in Roermond uitmondt is in België.
Ik vind de Vennbahn een hele fijne route. Hij is perfect voor een eerste fietsvakantie, met kinderen, of om lekker te ontspannen te rijden na de Groene Valleienroute op een racefiets.

Ik vind het ook heerlijk ter afwisseling om voor en na het steile klimmen lekker lange stukken ‘vlak’ te fietsen over een voormalige spoorlijn of langs een jaagpad. Hoewel die soms nog aardig vermoeiend kunnen zijn als het asfalt eindigt of er steile wanden langs het water zijn of de sluisjes dicht op elkaar zitten.

Kortom, ik vind dit soort routes niet wereldfietser/europafietser onwaardig en fijn dat lokale overheden dit mogelijk maken en al die maffe poortjes weer weghalen. Wel wereldfietseronwaardig zijn de vol bepakte fietsers die je niet op de camping ziet en na het mooiste stukje Rijn of Moezel alweer de trein pakken.

Ik hoop dat dit soort routes beter gaan aansluiten op elkaar en niet alleen maar verhard en onderhouden worden op de drukste stukken.
Ziet er leuk uit die camping op de foto's. Bedankt voor de tip! Ik heb de vorige keer ergens anders geslapen,ook aan het begin van de route, weet de naam niet meer. Ze hadden er wat Indianen tipi's ook staan geloof ik, was wel een leuk gezicht om naast te staan.
De Vennbahn kun je opnemen in een niet al te zwaar rondje door vijf landen.
Je gaat met de trein naar Maastricht en volgt de Maas langs de bron (eventueel kun je al eerder langs de Maas beginnen. Vanaf Roermond naar Maastricht heb je de keuze tussen de Belgische oever een de Nederlandse oever. De Belgische oever is stukken mooier).
Vanaf de bron steek je door naar Corre aan het Canel de l'Est.
Volg het mooie fietspad langs dit kanaal naar Epinal aan de Moezel.
Volg de Moezel stroomafwaarts naar Trier
Voorbij Trier neem je de Kyll fietsroute naar de Belgische grens. Daar volg je de voormalige spoorbaan tot. Weismes (verfranst naar Waimes).
Vanaf Weismes volg je de Vennbahn naar Aken.
Je kunt van Aken terug fietsen naar Maastricht langs het grote Ziekenhuis en de Schneeberg naar Lemiers. Daar volg je de knooppunten naar Maastricht. Je kunt ook van Aken met de Arriva-trein naar Heerlen.
Je komt door de historische steden en verdedigingswerken Maastricht, Luik, Hoei. Namen, Dinant, Givet, Charleville, Mézières, Sédan, Verdun, Langres, Nancy, Metz, Trier en Aken.
Ook:
Commercy, met het slot van de verdreven Poolse koning Stanislas;
Domrémy-la-Pucelle, geboorteplaats van de heldin van Frankrijk Jeanne d'Arc;
Kuuroord Bourbonne-les-Bains;
Fontenoy-le-Château, een leuk dorp aan het water, waar een paar Nederlandse inwoners trachten de plaats levendig te houden;
Pont-a-Mouson, je komt de naam tegen op bijna iedere putdeksel in Frankrijk, maar de oude kern is de moeite waard;
Diedenhofen (verfranst naar Thionville), een voormalige Luxemburgse stad met een leuke kern.
Sierck-les-Bains, een leuk wijnplaatsje;
Schengen, waar op een boot in de Moezel het verdrag werd gesloten;
Remich, het wijnstadje van Luxemburg;
Bütgenbach, aan het stuwmeer;
Monschau, het Eifelstadje met de vakwekhuisjes;
Kornelimünster, het bedevaartplaatsje met prachtige Maaslandse architectuur.
bert sitters schreef:
za 12 sep, 2020 13:13
Je gaat met de trein naar Maastricht
Want met de fiets kun je daar niet komen?

Groetjes,

Carl
bert sitters schreef:
za 12 sep, 2020 13:13
De Vennbahn kun je opnemen in een niet al te zwaar rondje door vijf landen.
Je gaat met de trein naar Maastricht en volgt de Maas langs de bron (eventueel kun je al eerder langs de Maas beginnen. Vanaf Roermond naar Maastricht heb je de keuze tussen de Belgische oever een de Nederlandse oever. De Belgische oever is stukken mooier).
Vanaf de bron steek je door naar Corre aan het Canel de l'Est.
Volg het mooie fietspad langs dit kanaal naar Epinal aan de Moezel.
Volg de Moezel stroomafwaarts naar Trier
Voorbij Trier neem je de Kyll fietsroute naar de Belgische grens. Daar volg je de voormalige spoorbaan tot. Weismes (verfranst naar Waimes).
Vanaf Weismes volg je de Vennbahn naar Aken.
Je kunt van Aken terug fietsen naar Maastricht langs het grote Ziekenhuis en de Schneeberg naar Lemiers. Daar volg je de knooppunten naar Maastricht. Je kunt ook van Aken met de Arriva-trein naar Heerlen.
Je komt door de historische steden en verdedigingswerken Maastricht, Luik, Hoei. Namen, Dinant, Givet, Charleville, Mézières, Sédan, Verdun, Langres, Nancy, Metz, Trier en Aken.
Ook:
Commercy, met het slot van de verdreven Poolse koning Stanislas;
Domrémy-la-Pucelle, geboorteplaats van de heldin van Frankrijk Jeanne d'Arc;
Kuuroord Bourbonne-les-Bains;
Fontenoy-le-Château, een leuk dorp aan het water, waar een paar Nederlandse inwoners trachten de plaats levendig te houden;
Pont-a-Mouson, je komt de naam tegen op bijna iedere putdeksel in Frankrijk, maar de oude kern is de moeite waard;
Diedenhofen (verfranst naar Thionville), een voormalige Luxemburgse stad met een leuke kern.
Sierck-les-Bains, een leuk wijnplaatsje;
Schengen, waar op een boot in de Moezel het verdrag werd gesloten;
Remich, het wijnstadje van Luxemburg;
Bütgenbach, aan het stuwmeer;
Monschau, het Eifelstadje met de vakwekhuisjes;
Kornelimünster, het bedevaartplaatsje met prachtige Maaslandse architectuur.
Dit is inderdaad een mooi rondje, een kaartje ervan vind je hier: https://www.cyclingeurope.nl/routes/maasroute/index.php.
In de gids wordt het gedeelte tot Metz beschreven.