Wales, groene ronde Ierland, Stranraer

Vragen, verhalen en adviezen over bestemmingen in Europa.
Yoeri
x 1
Samen met een vriendin zou ik (vrouw, 65) de groene ronde van Ierland fietsen, maar helaas durft ze het i.v.m. een beschadigde knie niet meer aan. Heel vervelend voor haar, en sneu voor mij... Na lang wikken & wegen heb ik besloten alleen te gaan. SPANNEND! Ik heb al heel veel informatie van internet en van dit forum gehaald (bijv. Hans vd Veeken).
Reisroute: met de boot naar Hull, dan per trein naar Chester, vandaar fietsen naar Holyhead, boot Dublin, groene ronde volgens Benjaminse, van Belfast (brexit??? :? ) met boot naar Stranraer, fietsen naar Dumfries, trein naar Newcastle, boot terug naar Nederland.
Vragen: heeft iemand ervaring met de fiets in de trein in Engeland? Hoe lastig of gemakkelijk is het om de fiets er in te krijgen? Ik ga voor het eerst met een e-fiets, dus het gewicht is hoger. In Duitsland heb ik eens enorm geworsteld met een smalle deur met dranger en twee hoge treden, en als ik daar aan denk word ik een beetje zenuwachtig...
En wat ben je als eenling ongeveer kwijt wanneer je in hostels of B&B slaapt? Moet je een toeslag betalen?
Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen :)
0 x

HansvanderVeeke
Forum Lid
x 101
Contacteer:
Wij konden gewoon met de fiets de trein inrijden. Ik zou wel van te voren een fietsplek reserveren. Ze zijn vaak beperkt. Op het forum is er veel over geschreven. Even zoeken. Met juist boeken kun je veel geld besparen. Kees Swart is de kenner. Ik heb ooit een blog geschreven over treinreizen in Engeland (https://hansvanderveeke.wordpress.com/2 ... -engeland/)

In een hostel betaal je minder, maar B&B is vaak net zo duur alleen als met twee personen. Ierland en Engeland zijn vrij prijzig. Hou daar rekening mee. Wij waren meestal tussen de 80 en 120 pond kwijt. Ik geloof dat de betaalde bedragen op mijn site staan.

Tenslotte, mijn naam is zonder n aan het einde :wink:
0 x
Hans - Blog en website.

Yoeri
x 1
Hans, dank voor je reactie! Ik had verschillende zoektermen ingevoerd, maar zal het nog eens op een andere manier proberen. En sorry voor de nodeloze ‘n’ :wink:
0 x

keesswart
Forum Lid
x 389
Contacteer:
Zie dit topic voor info over Britse treinen.
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

Ronald van der Perk
Forum Lid
x 16
Onze ervaring met treinen in de UK is dat alles wat meer ontspannen gaat dan in Nederland. Meestal heb je op de stations wat meer tijd. Als je op het station een ticket met fietskaartje koopt kan de beambte in het systeem kijken of er nog een fietsplek in de trein van je keuze is. In principe is er dan met een fietskaartje in die bepaalde trein voor jou altijd plaats.
Overigens ging er altijd een rechtstreekse trein van Newcastle naar Stanraer en terug. Informeer eens bij de Treinreis winkel. Veel plezier in Ierland, wij waren daar verleden jaar. Mooi land, heel vriendelijke en behulpzame mensen. Helaas moesten we na week al terug in.v.m. ziekte van een familielid.
0 x

Yoeri
x 1
Kees en Ronald, ook jullie bedankt voor je reactie! (@Ronald, jammer van jullie vakantie). De treinreiswinkel staat op mijn te-doenlijstje. Als ik op internet zoek naar treinen tussen Stranraer en Newcastle kom ik tot nu toe alleen treinen tegen die via Glascow gaan, en waarbij je minimaal 3x moet overstappen. Nog beter zoeken dus, en de link van Kees helpt daar vast bij :D
0 x

keesswart
Forum Lid
x 389
Contacteer:
Yoeri schreef:
za 06 apr, 2019 17:42
Als ik op internet zoek naar treinen tussen Stranraer en Newcastle kom ik tot nu toe alleen treinen tegen die via Glascow gaan, en waarbij je minimaal 3x moet overstappen. Nog beter zoeken dus, en de link van Kees helpt daar vast bij :D
Helaas is de korte en rechtstreekse treinverbinding tussen Newcastle en Stranraer al sinds 2009 opgeheven (zie hier en hier). Daarom zou het nu misschien handiger zijn om de boot van Troon naar Larne te nemen. Troon ligt nl. dichter bij Glasgow (zie hier voor een overzicht van trein- en bootverbindingen in Schotland).
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

Yoeri
x 1
Ik had ook al gekeken naar vertrek vanuit Larne, maar houd het toch op Belfast. Stuk fietsen naar Carlisle ipv Dumfries, en dan rechtstreekse trein naar Newcastle voor de boot naar IJmuiden. De link naar de treinen in Engeland is heel fijn, je kunt zo precies uitzoeken op welk perron je aankomt en welk perron je moet hebben voor de volgende trein. Aankomst op de heenreis in Manchester Piccallily perron 3, en vertrek trein naar Chester ook op perron 3. En dan ook nog prima informatie over fietsruimte en eventuele reserveringsverplichting, goede tip! En wat is het leuk om zo steeds verder te komen in het plannen :D :D :D
1 x

Martin E. van Doornik
Forum Lid
x 179
Ik heb veel gefietst in Engeland tussen 1972 en 2011. En een keer in Ierland, in 2014. Ik kan uit mijn ervaring wel zeggen dat de fietsen gratis met de trein mee kunnen. Ik vroeg in enkele gevallen aan het loket: no problem! Ik heb dan nog nooit een Engels fietskaartje in handen gehad.
0 x

Yoeri
x 1
Beste Martin,
Dank voor je reactie. De fiets kan nog steeds gratis mee (tip voor ns? :wink: ), je moet alleen voor sommige treinen reserveren. Dat is op de treinpagina te vinden. Gelukkig is het allemaal prima online te regelen, dus mijn heenreis is geboekt (boot, trein met 2 overstappen, boot) inclusief fiets.
Nog een maandje en dan is het zover! :D
Laatst gewijzigd door Yoeri op vr 19 apr, 2019 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Yoeri
x 1
Oeps, wat een enorme emoticons....
0 x

Ronald van der Perk
Forum Lid
x 16
Martin E. van Doornik schreef:
do 18 apr, 2019 14:46
Ik heb veel gefietst in Engeland tussen 1972 en 2011. En een keer in Ierland, in 2014. Ik kan uit mijn ervaring wel zeggen dat de fietsen gratis met de trein mee kunnen. Ik vroeg in enkele gevallen aan het loket: no problem! Ik heb dan nog nooit een Engels fietskaartje in handen gehad.
Fiets gaat nog steeds gratis mee, maar er moet wel plaats zijn in de trein, vandaar het contact aan het loket voor een plaatsbewijs en zekerheid van een plek. In Ierland idem.
0 x

Martin E. van Doornik
Forum Lid
x 179
Ronald van der Perk schreef:
do 18 apr, 2019 16:52
Fiets gaat nog steeds gratis mee, maar er moet wel plaats zijn in de trein, vandaar het contact aan het loket voor een plaatsbewijs en zekerheid van een plek. In Ierland idem.
Toegegeven, dat heb ik nooit meegekregen: vragen of er plaats is. Blijkbaar heb ik geluk gehad.
Let op: niet alle stations zijn bemand, waar alleen een kaartenautomaat staat. Station Stowmarket bijvoorbeeld. Hieronder een paar voorbeelden.

Afbeelding
In de trein van Harwich naar Manningtree, mei 2011

Afbeelding
Fietslogo op treindeur, station Cambridge, mei 2011.
Dit is een rijtuig van Crosscountrytrains.co.uk

Afbeelding
Mijn fiets in een Ierse trein op station Dublin Connolly, september 2014
0 x

Terug naar “Europa”