Woensdag ochtend gaan we even bezig met onderhoud aan het forum, dat zal daardoor korte tijd niet beschikbaar zijn.

Rondje Vennbahn-Eifel met kinderen

Wij willen in de meivakantie (wij hebben twee weken) met onze kinderen (3 meiden van 10, 8 en 6) een (bijna-)rondje Vennbahn en Eifel fietsen. De oudste fietst zelf op een Frogbike met 8 versnellingen, en de jongste twee wisselen af tussen de tandem (Hase Pino, waar mijn vrouw op fietst) en zelf fietsen op een Frogbike (ook met 8 versnellingen).

Dit is de bedachte route:
- Vennbahn van Aken naar St. Vith (90 km, voormalige spoorbaan)
- Eifel-Ardennen fietspad van St-Vith naar Prüm (40 km, voormalige spoorbaan)
- Prüm fietspad van Prüm naar Stadtkyll (30 km)
- Kyll fietspad van Stadtkyll naar Buchholz (15 km, voormalige spoorbaan)
- RAVel L45a van Buchholz naar Waimes(25 km)
- Vennbahn van Waimes naar Monschau (30 km; dit stuk doen we dus twee keer)
- Roeroever fietspad van Monschau naar Düren (85 km)
Vanaf Düren haalt een van ons met de trein de auto uit Aken op.

Het grootste deel van de route is voormalige spoorbaan. M.n. het Prüm fietspad vind ik wel een beetje spannend met de kinderen (die wel genoeg fietsvakantie-ervaring hebben, maar alleen vlak in NL). Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Is het veel / zwaar klimmen? Het hoogteprofiel (op http://www.eifel.info/nl/a-pruem-fietspad) ziet er pittig uit, maar zegt me eigenlijk niet echt heel veel...

Het laatste deel gaat overwegend afdalend over het Roeroever fietspad (waarover ik al enkele positieve verhalen tegenkwam op het forum hier) en langs de zuidoever van de Rursee. Je kunt echter ook langs de noordoever (iets meer km). Heeft iemand ervaring met (een van) beiden? Is de zuidoever erg heuvelachtig? Kunnen we met de kinderen beter de noordoever volgen?

Als iemand verder nog tips heeft: graag!
quote="Jeroen S"

>- Vennbahn van Aken naar St. Vith (90 km, voormalige spoorbaan)
Heel goed te doen, maar hou er rekening mee dat het hoogteverschil flink is. Je gaat van Aken tot voor Monschau 600 meter omhoog en dat merk je in de snelheid.

>- RAVel L45a van Buchholz naar Waimes(25 km)
Ik weet niet of het deel bij Büllingen helemaal af is. Op de ravelwebsite is het nog gestippeld: http://ravel.wallonie.be/home/itinerair ... t-45a.html

>- Vennbahn van Waimes naar Monschau (30 km; dit stuk doen we dus twee keer)
Dat is niet erg want dat is een heel mooi stukje.

>- Roeroever fietspad van Monschau naar Düren (85 km)
Ik ben er vorig voorjaar geweest. Toen was er ergens een stukje officieel afgesloten wegens werkzaamheden. Toch gedaan. Gelukkig maar, want zodra je van dit pad af moet wordt het vaak erg pittig in die buurt.

De rest weet ik niet. Anderen?

>Is het veel / zwaar klimmen?
Op spoorbanen is het nooit zwaar klimmen maar wel veel, meestal continu. Persoonlijk zou ik het wel saai vinden om alleen maar spoorbanen te fietsen, maar met kinder zijn er niet veel andere opties daar.
Jeroen S schreef:M.n. het Prüm fietspad vind ik wel een beetje spannend met de kinderen (die wel genoeg fietsvakantie-ervaring hebben, maar alleen vlak in NL). Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Is het veel / zwaar klimmen? Het hoogteprofiel (op http://www.eifel.info/nl/a-pruem-fietspad) ziet er pittig uit, maar zegt me eigenlijk niet echt heel veel...
Jullie route lijkt erg op de route die wij in 2015 fietsten met onze kinderen van toen 3 en 5 al zijn wij niet noordelijker dan Monschau gegaan. Het traject Prüm-Stadtkyll bevatte als ik het me goed herinner geen klimmen. Hierbij de route die wij hebben gefietst voor dit stuk: https://www.routeyou.com/en-de/route/vi ... e/etappe-4. Het hoogteprofiel van deze versie wekt wellicht meer vertrouwen dan de versie van eifel.info:
Onze complete reis vind je hier: http://actievevakantiemetkinderen.jouww ... zomer-2015
Afgelopen zomer ben ik met de kinderen (van toen 6, 10 en 12) van Heerlen naar Stadtkyll gefietst over de Vennbahn en de L45a. Ook de jongste fietste zelf.

De eerste 40km van de Vennbahn vonden de twee jongsten best wel pittig. Je gaat dan 40km lang vals plat omhoog en dat drukt het tempo flink en kost de kinderen veel energie.
De L45a is was nog niet volledig geasfalteerd maar wel goed befietsbaar (aangestampt grind). Vanaf de Kronenburger See tot de Vennbahn waren zo goed als geen faciliteiten als picknickplaatsen.

Stuk vanaf Prüm naar Waimes heb ik jaren eerder gedaan. Vooral de tunnel vonden de kinderen erg leuk.
Ik heb toen ook langs de zuidoever van de Rursee gefietst. In mijn herinnering is dat een mooi fietspad door het bos met korte heuveltjes. Ik fietste de andere kant op. De klim naar de Rursee was erg pittig. Denk eraan dat dit een forse afdaling is voor de kinderen.

Volgens mijn zijn er weinig campings aan de Ruruferradweg, daarom heb ik een stuk met de trein gedaan.

Tips voor onderweg:
- http://www.railbike.be
- ijssalon in Roetgen, daar waren ze na 40km vals plat omhoog wel aan toe
- in Stadtkyll zit een heerlijke bakker op het plein met geweldige taartjes en lekker ijs
- mocht het zwemweer zijn, in België zijn boxershorts niet toegestaan in het zwembad
- in Aken kun je bij de camperplaats ook met kleine tentjes staan (kost wel meer dan een camper....), 's ochtends staat de bakker op het terrein
- L45 naar Coo voor Plopsaland
- http://www.bahntrassenradeln.de
Dank voor jullie informatie en tips! Jannica, ik had je vakantieverslag al eens gelezen, maar me nog niet gerealiseerd dat onze route deels dezelfde is |-). We beginnen in Kornelimünster en hebben de eerste dag maar 20km gepland, waardoor we de lange vals-plat klim vanaf Aken in tweeën hakken.
De afdaling/klim van Vennbahn naar Monschau v.v. is zwaar/gevaarlijk, maar je kunt het natuurlijk lopen.