IJsland 2012

Vragen, verhalen en adviezen over bestemmingen in Europa.
GerdC
Forum Lid
x 1
Contacteer:

IJsland 2012

Berichtdoor GerdC » di 20 dec, 2011 21:45

Na Canada - met name de Icefields Parkway - in 2010 en Noorwegen in 2011 moest het er wel van komen. IJsland in 2012!
Nadat ik amper terug was uit Noorwegen ben ik al begonnen me in te lezen. Uiteindelijk is er een globale route uitgekomen voor een week of 5. Van het vliegveld natuurlijk naar Reykjavik (maar hoe?). Daarna via Pingvellir en het Snaefellsnes schiereiland naar de West Fjords, Een stukje van de noordkust en dan via de Kjulor-route naar het zuiden. Nog een wandeldag in Landmannalaugar en daarna richting vliegveld. Onderweg neem ik de belangrijkste attracties van de Golden Circle mee.
Afbeelding
Alle op- en aanmerkingen, do's en don'ts zijn zeer welkom.

Gerd
Laatst gewijzigd door GerdC op vr 30 dec, 2011 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Trek je fiets uit de modder en rij met dat ding. (Louise Korthals)

willem.m
Forum Lid
x 263

Re: Plannen voor 2012

Berichtdoor willem.m » di 20 dec, 2011 23:09

Hoi Gerd,

Ik beperk me even tot het deel waar wij zijn geweest:

Midden:
Een tip is de jeep track van de Kjolur naar de 26 via Kerlingarfjoll. Helemaal verlaten, en Kerlingarfjoll is echt een oase van schoonheid. Leuk wandelen daar ook! Zie reisverslag 2007 (dag 10-13): http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 58&lang=en.

Zuidoosten:
Ik kan je aanraden om de F210 en F261 te pakken ipv de kustweg. Geloof me: het is vele malen mooier en goed te doen. Zie reisverslag 2011 (dag 3-5): http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 64&lang=en

Zuidoosten:
Als je toch in het zuidoosten bent en tijd over hebt, dan zou je een rondje Laki kunnen doen. Dat moet heel mooi zijn als er geen wolken zijn. Helaas zagen wij niets, maar de jeep track was desalniettemin erg leuk. Zie reisverslag 2001 (dag 16-18).

Algemeen:
De ringweg is vaak niet zo interessant. En Reykjavik sucks.

Veel plezier met de voorbereiding!
0 x
www.themeeg.nl

Vind je dit bericht ongepast? Meld het bij mij, dan pas ik het even aan.

Wit
Forum Lid
x 12

Berichtdoor Wit » wo 21 dec, 2011 09:06

Hoi Gerd, de titel van je stukje (Plannen 2012 en de plek (Kletspraat) doen vermoeden dat je een open vraag stelt naar ieders plannen voor 2012. Maar deze vraag gaat over jouw vakantie in IJsland. En je wil graag tips. Wellicht is het landengedeelte, Europa handiger voor meer respons?
0 x

DeFietsreiziger
Forum Lid
Contacteer:

Berichtdoor DeFietsreiziger » wo 21 dec, 2011 09:51

Geen idee wat ik allemaal ga doen in 2012. Ben nu aan het herstellen van een knie operatie (2 weken geleden). Door nog wat andere gezondheidsproblemen heb ik dit jaar amper kunnen fietsen. Ben 18 kg aangekomen sinds de wintertocht. Maar zodra mijn knie een beetje hersteld is zullen de kilo's er weer van af vliegen. Kan gelukkig al wel weer een beetje wat doen op de Tacx hometrainer. :)

Eind mei het rondje Noord Holland en een gemakkelijk tochtje door Europa. Twee opties. Richting het oosten Duitsland/Polen of naar het zuiden Frankrijk. Maar de vakantie is nog erg ver weg om al beslissingen te gaan nemen.
0 x
Leo van Lierop

jimvandenberg
Forum Lid
Contacteer:

Berichtdoor jimvandenberg » wo 21 dec, 2011 10:48

Ik ga sowieso in juni 3 weken fietsen in Canada, de buitenlandtocht dus.
Verder heb ik veel zin in West-Afrika (Gambia, Ghana) maar ook Suriname. Als er anderen zijn die ook deze landen op hun lijstje hebben staan en die wellicht samen willen reizen, laat maar weten.
0 x

Wit
Forum Lid
x 12

Berichtdoor Wit » wo 21 dec, 2011 16:12

0 x

Rutger
Forum Lid
Contacteer:

Berichtdoor Rutger » wo 21 dec, 2011 16:40

Hoi Gerd,

Ik ben een keer of vijf op IJsland geweest en daar zo'n 4000 km totaal gefietst. De route die je hebt gepland, ziet er goed uit. Ik heb alleen het Landmannalaugar gedeelte niet gefietst. Voor informatie kan je altijd met me overleggen. Met de kaart erbij spreekt dan toch wel een stuk makkelijker. Ik weet nog niet of ik op 8 januari op de Nieuwsjaarborrel ben. Jij wel? Ik vind dit wel een "cool' plan. Vooral het noordwesten (die klauw) vond ik heel erg ruig. Pittig fietsen daar met hellingen van rond de 10 - 12 procent en vaak onverhard. Vanaf Isafjordur tot Holmavik rij je langs de fjorden en na een plaatsje kom je 200 km geen winkel tegen. Nou ja, keep in touch.
Groeten,
Rutger
0 x

M.
Forum Lid

Berichtdoor M. » wo 21 dec, 2011 16:41

Ik ga volgend jaar twee keer een paar dagen warmdraaien in de Ardennen/Eifel met Hemelvaart, Pinksteren enzo en dan van augustus t/m oktober 3 maanden naar de USA. Ik ga (hoogst)waarschijnlijk de Great Divide befietsen, dat wordt wat :lol:
0 x

dik5
Forum Lid
x 19

Berichtdoor dik5 » wo 21 dec, 2011 17:40

Vertrekken oudejaarsdag om voor 5weken in Thailand te gaan fietsen. :D
Gaan de route doen die Bert Sitters juist heeft gedaan .
Hoop dat de wateroverlast nu helemaal verdwenen is. :?:

Mijn vrouw en ik zijn inmiddels pensionado,s en hebben alle tijd. :D :D
De rest van het jaar hebben we nog niet ingevuld :oops:
Dat heeft ook te maken met het feit dat we opa en oma zijn :D :D :D :D :D en wekelijks een dag oppassen :D :D :D
De komende periode zal blijken of we wel zolang zonder kunnen. :oops: :roll:

Dirk
0 x

cornelese
Forum Lid
Contacteer:

Berichtdoor cornelese » wo 21 dec, 2011 17:45

Hoi Gerd,

Ik ben afgelopen zomer in IJsland geweest. Alhoewel zomer, toen ik aankwam op 16 juni was het amper lente. Omdat IJsland een erg koud voorjaar had heb ik mijn plannen moeten wijzigen. De Kjölur was nog afgesloten en in plaats daarvan ben ik uiteindelijk in de westfjorden terecht gekomen. Niet verkeerd, het was daar erg mooi maar ook zwaar fietsen.
Als je vijf weken tijd hebt zou je ook met de boot kunnen gaan. Heen en weer met trein en boot kost in totaal een week maar ik vond het een erg ontspannen manier van reizen en niet duurder dan vliegen.
De nachttrein kost als je op tijd boekt maar 59 euro enkele reis. De boot heeft mij in totaal 550 euro gekost, inclusief maaltijden.
In totaal ben ik vier weken in IJsland geweest en heb bijna het hele land rondgefietst. Als je 100km van Reykjavik vandaan bent is er niets mis met de rondweg, hoewel er een paar saaie stukken zijn. Er zijn gelukkig ook een paar leuke alternatieven. Zoals de 711, F208, de Landmannaleid en 54/56. Uiteraard heb ik lang niet alles kunnen zien. Zo was ik graag naar Geisir en Gullfoss gegaan maar door het weer en andere verplichtingen heb ik uiteindelijk vanuit Reykjavik over de rondweg moeten fietsen. Ook kwamen we aan het eind van de reis in tijdnood (door fietspech) en hebben vanuit Höfn een stuk per bus gedaan. In totaal heb ik slechts 19 dagen en 1600km gefietst, alle andere dagen gewandeld of in een zwembad gelegen. Dagafstanden tussen 12 en 133 km. Die 12 km was van Landmannahellir naar Landmannalaugar, gewoon omdat meer niet nodig was en het de dag daarvoor net iets te ver en te koud was.
De globale route, googlemaps kent niet alle wegen:
Afbeelding
De oplettende lezer heeft de wisseling van enkelvoud naar meervoud vast opgemerkt. Zoals ik al begon, het loopt niet altijd zoals gepland.
Laatst gewijzigd door cornelese op vr 30 dec, 2011 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Sabien
Forum Lid
x 4
Contacteer:

Berichtdoor Sabien » wo 21 dec, 2011 23:22

Hallo,

Wat ik je absoluut aanraad in de westfjorden is het volgende:
Na de Dynjandi watervallen kun je van Hrafnseyrije naar Pingeyri rijden langs de kust van het schiereiland (op een niet zo'n goede off-road route). Wij vonden het magnifiek. Wij reden het onder een stralend zonnetje. De vuurtoren op het uiterste puntje van het schiereiland is open en je zou er kunnen in overnachten -als je niet te lang bent :). We kwamen er maar één auto tegen.
Zie ook http://www.dromenvanreizen.be, reisimpressies, westfjorden (13 augustus) of bij 'route' kun je het ook terug vinden (het rode stukje bij het woord 'westfjorden').

De route naar Kerlingarfjoll is inderdaad ook wel heel mooi.

Wij hebben gewoon van de luchthaven naar Reykjavik gefietst langs de grote baan maar die was niet zo druk en er was een grote pechstrook.

Vriendelijke groeten,
Sabien
0 x

GerdC
Forum Lid
x 1
Contacteer:

Re: IJsland 2012

Berichtdoor GerdC » vr 30 dec, 2011 18:08

Willlem: Ik heb je website nog eens nagelezen. Ik blijf twijfelen. Het hoeft voor mij niet zo ruig. Het is vakantie en af en toe een dagje afzien vind ik leuk, maar voortdurend afzien.....? Bovendien hadden jullie tijdens de 3 dagen jeep-track behoorlijk weer. Desondanks had - met name - jouw fietsmaat het kennelijk behoorlijk zwaar gehad (na afloop: "Rudi kust zichtbaar geëmotioneerd het asfalt."). Dus ik zie wel en het hangt mede af van het weer en mijn beslissing op het moment dat ik op het kruispunt sta.

Sabien: Het alternatief langs de kust van Hrafnseyrije naar Pingeyri lijkt mij heel aantrekkelijk.

Gerd
0 x
Trek je fiets uit de modder en rij met dat ding. (Louise Korthals)

Rutger
Forum Lid
Contacteer:

Re: IJsland 2012

Berichtdoor Rutger » ma 02 jan, 2012 14:53

Hoi Gerd,
Ik kan helaas niet naar de Nieuwjaarsborrel komen, maar ben vanaf 17.00 uur wel op de Oudegracht in Utrecht en ga mee eten in de pizzeria. Wil je wat horen van een ervaren IJslandfietser dan kunnen we misschien even bijpraten. Dan neem ik een IJslandkaart mee. Ik verzorg je graag van tips.
Groeten, Rutger
(fietste meer dan 3500 km op IJsland)
0 x

Terug naar “Europa”