Santos Travelmaster

Op Marktplaats biedt dhr.Kosters uit Limburg een Santos Travelmaster te koop aan.
Deze fiets heeft hij vorige week gekocht van mijn echtgenoot voor €1600,- en wil deze fiets met winst weer op Marktplaats verkopen. Daar is niets mis mee.
Maar in de tekst geeft hij aan dat de fiets 2 jaar jong is. Wij hebben de fiets zelf van iemand overgenomen en is minstens 6 jaar oud (wellicht nog ouder). Voor diegene die belangstelling heeft voor deze fiets toch wel handig te weten en om teleurstelling te voorkomen.
Die koopt door heel nederland en belgie alle " vakantie " fietsen op. En verkoopt ze dan weer voor het dubbele. Vindt zijn koga's ook altijd aardig aan de prijs. Maar blijkbaar verkoopt het wel.

Fietsen uit 2000 gaan nog voor 1000 euro weg zo ongeveer.

Is hij hem zelf op komen halen? Of moest je hem versturen?
Meestal laat hij alles ophalen door een transportbedrijf.
saartje schreef:Maar in de tekst geeft hij aan dat de fiets 2 jaar jong is.
Welke advertentie? Ik zie alleen overal staan "zo goed als nieuw" en nergens een bouwjaar !!
Dat is dan gewoon oplichting (als je zeker weet dat het die fiets van Saartjes echtgenoot is) !!
Tja. Hij zit zelf ook op dit forum. Dus misschien dat hij zelf nog reageert. Anders Els of zijn dochter misschien.
Het is zonder twijfel de fiets die hij heeft overgekocht van ons. Om met winst door te verkopen staat iedereen vrij. Maar om te vermelden of tel. door te geven dat een fiets twee jaar oud is terwijl deze fiets zeker ouder is als 6 jaar is inderdaad oplichting. De bezoekers van deze site zijn in ieder geval geïnformeerd en daar gaat het mij om.
Na wat vragen van mijn kant is, in plaats van de vragen te beantwoorden, de leeftijd van de fiets verwijderd en de zwarte rohloffnaaf vervangen door een zilveren (de chainglider is ook gelijk foetsie en het gras spontaan verkleurd).
saartje schreef:Het is zonder twijfel de fiets die hij heeft overgekocht van ons. Om met winst door te verkopen staat iedereen vrij. Maar om te vermelden of tel. door te geven dat een fiets twee jaar oud is terwijl deze fiets zeker ouder is als 6 jaar is inderdaad oplichting. De bezoekers van deze site zijn in ieder geval geïnformeerd en daar gaat het mij om.
als de foto's kloppen in de advertentie, is het niet zo dat serienummer en logo sinds 2007 worden gelaserd? ipv van de sticker zoals op de foto in de advertentie?
Yep (precies weet ik de datum niet) en daarom had ik wat info gevraagd en dus opgemerkt dat leeftijd van de fiets en naaf niet overeen komen.
Martin_123 schreef:Na wat vragen van mijn kant is, in plaats van de vragen te beantwoorden, de leeftijd van de fiets verwijderd en de zwarte rohloffnaaf vervangen door een zilveren (de chainglider is ook gelijk foetsie en het gras spontaan verkleurd).
Er staat anders nog steeds dat de fiets zo goed als nieuw is. Dat lijkt me wat overdreven als de fiets 6 jaar oud is....

@saartje als je zo zeker van je zaak bent dan ga ik ervan uit dat je ook aangifte/melding hebt gedaan bij de politie?

https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml
martie schreef:Er staat anders nog steeds dat de fiets zo goed als nieuw is. Dat lijkt me wat overdreven als de fiets 6 jaar oud is....

@saartje als je zo zeker van je zaak bent dan ga ik ervan uit dat je ook aangifte/melding hebt gedaan bij de politie?
Zo goed als nieuw is 'n vaag en erg rekbaar begrip, mijn oude Koga van 23 jaar is ook nog zo goed als nieuw; goed onderhouden, op tijd onderdelen vernieuwd etc etc.

25% winst maken op een gebruikte fiets is fors, maar niet strafbaar, dus de politie doet daar echt niets mee 8)
Ik heb geen aangifte gedaan. Ik ben zelf geen slachtoffer van oplichting.
Kijk eens naar het bericht van Martin123, hij vraagt info maar krijgt geen antwoorden op zijn gestelde vragen. Vervolgens wordt de advertentie aangepast. Dat is moeilijk aangifte doen. Hij zal zeggen dat de tekst een vergissing was en is aangepast. Hier is vast wel over nagedacht. Een ieder kan aangifte doen als dhr. Kosters daadwerkelijk terugmaild of tel. aangeeft dat deze fiets twee jaar oud is.
En wat moet je dan tegen de politie zeggen.
Hij zegt dat de fiets 2 jaar oud is terwijl dit eigenlijk 6 jaar is?
Daar gaat de politie helemaal niets mee doen hoor.
Kijk eens naar het bericht van Martin123, hij vraagt info maar krijgt geen antwoorden op zijn gestelde vragen. Vervolgens wordt de advertentie aangepast. Dat is moeilijk aangifte doen. Hij zal zeggen dat de tekst een vergissing was en is aangepast.
In iets andere woorden maar inderdaad dat was het geval.
saartje schreef:Ik heb geen aangifte gedaan. Ik ben zelf geen slachtoffer van oplichting.
Kijk eens naar het bericht van Martin123, hij vraagt info maar krijgt geen antwoorden op zijn gestelde vragen. Vervolgens wordt de advertentie aangepast. Dat is moeilijk aangifte doen. Hij zal zeggen dat de tekst een vergissing was en is aangepast. Hier is vast wel over nagedacht. Een ieder kan aangifte doen als dhr. Kosters daadwerkelijk terugmaild of tel. aangeeft dat deze fiets twee jaar oud is.
Je hebt gelijk. Maar heb je het dan wel doorgegeven aan marktplaats? Ik heb begrepen dat marktplaats dan een onderzoek gaat doen.
Ik ben ook erg benieuwd naar de 40 spaken in een Rohloff naaf.
Wim
Wim schreef:Ik ben ook erg benieuwd naar de 40 spaken in een Rohloff naaf.
Wim
Waarschijnlijk achteraf ook een typefout :wink:
jasmon schreef:
als de foto's kloppen in de advertentie, is het niet zo dat serienummer en logo sinds 2007 worden gelaserd? ipv van de sticker zoals op de foto in de advertentie?
het serienummer is volgens de Rohloff siteuit 2007
Die foto's van de rohloff naaf horen niet bij die santos.
Er staat 2 verschillende serienummers.
Plus dat er dacht ik een zwarte in de santos zit.