Camino san tiago

Overige vragen en opmerkingen over fietsreizen.
Frans & Dieuwertje
Forum Lid
x 47

Re: Camino san tiago

Berichtdoor Frans & Dieuwertje » za 12 jan, 2019 17:19

Reigner schreef:
vr 11 jan, 2019 23:23

Voor nu nog een vraag over voeding.
Is het handig om bijvoorbeeld een potje met proteïne poeder mee te nemen?
Wat een onzin Reigner! Kom op vergeet niet dat je in Europa zit en niet ergens aan de rand van de wereld. En dan nog ... Wij zijn in Tibet over de Himalaya gefietst en het enige dat er te krijgen was op grote delen van die tocht, was instant noodles. Iets dat we ongelooflijk verafschuwen, zeker niet gezond is of toereikend is in caloriewaarde op die hoogtes. Maar waar we wel ettelijke pieken van 5000m op 'gedaan' hebben. Goed we waren wel wat afgevallen aan het eind. Dus wat nou proteïne mee voor Santiago de Compostela ?! :roll: :wink: En trouwens ook voor vegetariërs is proteïne poeder (zoals iemand anders in dit draadje, opperde) grote onzin, er zijn legio andere door-de-weekse-manieren om aan je proteïne te komen. Zoals peulvruchten, melkproducten, granen enzovoorts ...
0 x

oswald
Forum Lid
x 1

Berichtdoor oswald » za 12 jan, 2019 20:03

Reigner schreef:
ma 07 jan, 2019 15:24
Hallos nieuw hier!

Ik wil halverwege mei/begin juni op de fiets de camino san tiago gaan rijden.
ik fiets al een paar jaar (mountainbiken).
maar heb nog nooit eerder iets dergelijks als bikepacking gedaan.

Mijn vraag is of jullie tips hebben.
mijn bedoeling is om 3/4 weken te fietsen.
dus ik denk dat ik in frankrijk ergens moet beginnen.
en het liefst wil ik zo veel mogelijk buiten slapen/camperen.

Met vriendelijke groet.

Nigel
Ik deed reeds 5 caminos. De francés, de Portuges, ruta de la plata, camino del norte en de primitivo. Drie per fiets en twee te voet. In Spanje en Portugal sliepen we bijna steeds in de albergue's. Zo heb je een bed en een warme douche dit voor 6 a 10€. Hoef je geen tent en zo mee te zeulen, Wel heb je een slaapzak nodig.
Iemand schreef hier je kunt eten in de albergue's. Dat is meestal niet het geval. Wel is er een keuken waar je iets kunt klaar maken. Sommigen geven een eenvoudig ontbijt dat vaak inbegrepen is in de prijs.
Maar in de buurt kan je op diverse plaatsen een pelgrims menu krijgen. Dat is steeds zeer uitgebreid. Eten onderweg is nooit een probleem. Ook in iedere bar kan je iets eten.
De fiets, tweemaal reed ik met mijn eigen fiets. Stuurde die terug met Soetens fietsvervoer. Prima service. Dit jaar huurde ik bij http://www.bicigrino.com/camino-frances ... no-frances.
Die sturen op naar je startadres en je laat de fiets achter in een albergue in Santiago. Dit maakt heen en terugreis eenvoudig, Was een goede Specialized. De meegeleverde tassen waren voldoende voor mijn spullen.

Wat je afstanden betreft: fiets je de sendero? Het wandelpad? Of blijf je op de weg?
Op de norte of de primitivo zijn er zeer moeilijke stukken die nauwelijks te fietsen zijn. Fietsduwend, ben je trager dan de voetgangers. Ook de afdalingen gaan bij mij althans nauwelijks sneller op de smalle steile stukken. De richting is overal met gele pijlen aangeduid. Waar staat bici met een gele pijl, betekent dit dat het pad niet te doen is per fiets. Volg je dus best de bici richting.
Op de weg is 90 km/dag wel geen probleem.
Behalve op de Plata, gebruikte ik de app Buen Camino. Logies, winkels albergue's, de route, tel nrs, prijzen. Is zowel voor fietsers als voetgangers. Hoef je geen andere documentatie mee te nemen.
De Norte en de Primitivo vond ik de mooiste. De francés heeft enkele saaie stukken. Die zijn dan wel gemakkelijk te fietsen.
Veel succes en plezier onderweg.
0 x

math
Forum Lid
x 64

Berichtdoor math » za 12 jan, 2019 21:03

Reigner schreef:
ma 07 jan, 2019 21:01
Vraag 1: waar moet ik beginnen als ik 3/4 weken wil fietsen met als doel elke dag 70/90km fietsen.
Ik wil zowiezo de camino primitivo meepakken.
En is 70/90 km per dag een reële afstand?
....
Ik heb dus echt geen ervaring in in deze tak van fietsen.
Maar ik wil dit toch echt graag doen.
Ik heb zelf de Langs Oude Wegen route van Clemens Sweerman gereden, dus vrijwel overal op verharde wegen. Ik kan je die route door het midden van Frankrijk zéér aanbevelen. Ik fietste in 22 dagen van Eindhoven naar Santiago, inclusief één rustdag in Burgos. 3/4 Weken vanuit Nederland lijkt me dus doenbaar, maar dan moet je wel over het deel van Nederland tot de Spaanse grens minstens 100 km/dag doen, omdat je dat gemiddelde over de camino primitivo niet zult halen. Ik lees hier dat je op de camino primitivo met ongeveer 50 km/dag moet rekenen.
Reigner schreef:
Is het handig om een potje proteïne mee te nemen?
Als je je daar prettig bij voelt, waarom niet? Er wordt hierboven gereageerd alsof je doping wilt meenemen (en dan nog). Neem geen grote pot meet, want in Frankrijk en Spanje kun je bij de Decathlons en andere sportzaken nabij middelgrote steden ongetwijfeld je voorraad weer aanvullen.
0 x

Terug naar “Overige Vragen”