gestolen Santos aangeboden in Polen

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3483155 ... e-in-Polen

Dit artikel doet vermoeden dat hij niet terug is in NL.
Gaat over een andere fiets maar toch
Deze zaak kan zeer complex zijn. De Santos is in Nederland op "bestelling" gestolen. Zonder heler geen steler. De fiets zal dus vermoedelijk in Nederland geheeld zijn. Als de fiets rechtmatig in de derde of vierde hand is gekomen, kan de laatste koper rechtmatig eigenaar zijn geworden en de benadeelde is zijn of haar recht op die Santos kwijt. Het zelfs wegnemen van "jouw" gestolen fiets is strafbaar, omdat die fiets nu rechtmatig aan een ander toebehoord.

Als voorbeeld: http://direcht.nl/de-gestolen-fiets/

Dat kan uitlopen een tijdrovende en kostbare civiele procedure. Mede omdat die procedure in Polen gevoerd zal moeten worden.

Piet.
[moderator]
Bericht verwijderd. Zie forumregel 2a. Het is niet toegestaan om aan te zetten tot wettelijk verboden handelingen.

Ik begrijp het sentiment van dit bericht maar op het forum moeten we binnen de (wettelijke) lijntjes blijven kleuren.
[\moderator]
Revanho schreef: Ik denk dat heling ook in Polen illegaal is.
Renaat
Puntje. Aan de andere kant wordt het wel erg cynisch als de politie geen tijd heeft om achter je gestolen fiets aan te gaan maar wel tijd om achter jou aan te gaan ...
Beste Moderator,

Leuk dat je mijn bericht verwijderd, maar zou je dan ook alle berichten over bijvoorbeeld wildkamperen willen verwijderen. Is bijna overal verboden.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/350156 ... d-opgerold

Waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar het helpt wellicht iets.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3501568/Haags-crimineel-netwerk-van-fietsendieven-uit-Polen-en-Nederland-opgerold schreef:De politie was de dievenbende sinds juli op het spoor nadat bleek dat gestolen fietsen naar een woning aan de Nunspeetlaan in Den Haag werden gebracht. Regelmatig werd daar op grote schaal fietsen aangeleverd en verhandeld.
Schijnbaar enkele fietsen met GPS trackers o.i.d.
De Televaag van vandaag:

'De politie heeft vandaag op meerdere plekken in de regio Den Haag, Rotterdam en in Polen invallen gedaan en aanhoudingen verricht om een grootschalig crimineel netwerk van fietsendieven op te rollen.'

https://www.telegraaf.nl/nieuws/928029/ ... s-opgerold
En het Rotterdams Dagblad (helaas verdwenen in de moloch AD) pakt verder uit over werkwijze, achtergrond en internationale arrestaties. Altijd aangifte doen blijft het manco van veel gedupeerden.

https://www.ad.nl/rotterdam/bende-polen ... ~a8a783ce/
Als er weinig aan fietsendiefstal wordt gedaan omdat de politie en overheid het niet tot hun prioriteit rekenen, dan blijf je nog wel even last houden van fietsendiefstal en bijbehorende hoge verzekeringspremies. Geen idee of ze ook zo achter autodieven aanzitten, soms <sarcasme-modus aan> vraag ik me wel eens af wat ze nu eigenlijk wel doen want ze moeten wel ergens mee bezig zijn. <sarcasme-modus uit>
_Peter_ schreef:<sarcasme-modus aan> vraag ik me wel eens af wat ze nu eigenlijk wel doen want ze moeten wel ergens mee bezig zijn. <sarcasme-modus uit>
Als ze met vergelijkbare verplichtingen als in het onderwijs en bijvoorbeeld de zorg te maken hebben zijn ze vooral ook veel met administratieve handelingen bezig die maar zijdelings met de 'core business' te maken hebben.
Je kunt fietsen natuurlijk ook op slot zetten... Ik de winkel waar ik me vaak vergaap aan al het moois, zitten alle fietsen aan de kabel.
Een kabelslot knip je met een betonschaar zo open. Kost je nog geen 10 seconden. En om elke fiets te verankeren in de betonnen vloer met een kettingslot van 300€ is ook een flinke investering. Maar zo'n slot knip je niet open.
Dennis1987 schreef:
wo 24 jan, 2018 20:20
Een kabelslot knip je met een betonschaar zo open. Kost je nog geen 10 seconden. En om elke fiets te verankeren in de betonnen vloer met een kettingslot van 300€ is ook een flinke investering. Maar zo'n slot knip je niet open.
De duurste merken misschien in een aparte afdeling zetten (betonnen muren en een zware deur) en alleen op aanvraag te bezichtigen? Die fietsen zijn al zo duur als de sieraden in een juwelierszaak....
Er zijn al zaken die een rooksysteem installeren. Dat helpt, want je ziet helemaal niets meer.
Verzekeringen stellen ook steeds hogere eisen aan de beveiliging. Maar dan nog... in Zaltbommel zijn ze door het dak gekomen. Dan maakt het niet uit hoe goed de deuren en ramen beveiligd zijn.

Maar zo'n rookmachine was idd dikke pret geweest met al dat traplopen bij die laatste inbraak ;)
In Zaltbommel hebben ze fietsen naar boven gehengeld, dat was in dikke rook ook een stuk moeilijker geworden.
_Peter_ schreef:
ma 30 okt, 2017 20:07
...dan blijf je nog wel even last houden van fietsendiefstal en bijbehorende hoge verzekeringspremies.
Eerlijk gezegd vond ik de premies nog wel meevallen, ook voor dure fietsen... mits je op het platteland woont want in Amsterdam (en waarschijnlijk ook de andere grote steden) is de premie wel 2 keer zo hoog.

Had toch de premies ff uitgezocht omdat ik me toch wel zorgen maak over het diefstalrisico (van mijn toekomstige fiets). Neemt niet wel dat het zo licht mogelijke fietsje hoe dan ook met minstens 1,5 kilo extra beveiligingsstaal moet worden uitgerust (en soms misschien wel 2,5 kilo met een tweede slot).
Verzekering geeft wel een "veiliger" gevoel qua financiën maar voorkomen dat je je fiets niet meer aantreft na een korte pauze is toch net wat beter.