Koga Prominence geschikt voor eerste korte fietsvakantie?

Hallo allemaal,

Na een paar jaar hiken willen we nu fietsvakanties proberen. Omdat de aanschaf van een mooie fiets niet gering is willen we graag een weekendje testfietsen om te kijken of we het überhaupt leuk vinden. Nu vroeg ik me af of een Koga Prominence (uit 2014?), die ik eventueel kan lenen, sterk genoeg is om te bepakken. Het is een damesframe in mijn maat, erg weinig gebruikt, in zeer goede staat, en heeft oogjes voor een lowrider maar natuurlijk is de geometrie niet zo sterk als een vakantiefiets. Ik wil deze luxe fiets, die dus niet van mijzelf is, natuurlijk niet overbelasten. Mijn gewicht is ca. 70kg, bagage ca. 20kg verdeeld over voor en achtertassen.

De huidige Koga promince heeft volgens de website deze specs:
- Frame: triple hardened en triple butted 7005 aluminium
- Voorvork: feather lightweight voorvork,
- Velgen: KM19-622 XLite alloy - Double wal and douchle eyeletten 36 holes - durable finished velgen
- Spaken: Sapin stainless - cold forged reinforced

> De specs van de betreffende weet ik niet exact, het is een model van vermoedelijk 2 jaar eerder, wel zeker dat ook deze grotendeel LX afgemonteerd is.

Denken jullie dat ik hier een weekendje op een mini fietsvakantie kan zonder het frame en de wielen te overbelasten?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Ja, ik denk dat dat wel kan, maar ik zou wel proberen om van die twintig kilogram bepakking nog zoveel mogelijk af te schaven.
Zoiets? http://www.fietsnet.nl/media/catalog/pr ... 267428.jpg

Met een eigen gewicht van 70 kilo en 20 kg bagage zijn de precieze specs van zo'n fiets irrelevant. Het kan gewoon.
Een beetje relevant is of de spaken in het achterwiel nog een beetje strak staan, al zou je wel domme pech hebben als de eigenaar dat wiel tot op het randje van brekende spaken heeft gebracht en het tijdens die paar dagen fout zou gaan. Dat kan dan niet te wijten zijn aan jou en je bagage.
Ook een beetje afwachten is of de fiets met voortassen wel stabiel fietst. Als je bij ruwweg 20 km/u niet met losse handen kunt fietsen moet je zoveel mogelijk gewicht achterop brengen.
Zoiets is het inderdaad! Goed om te horen!

De eigenaar is mijn moeder die er slechts een paar zaterdagfietstochtjes mee heeft gemaakt sinds de aankoop en hij staat altijd in een droge schuur dus ik verwacht niet dat de spaken ook maar enigszins hebben geleden.

Goede tip van de voor/achter bepakking.
Bedankt Leon!

Mocht iemand hier nog aanvulling op hebben of er anders over denken dan hoor ik het graag. Durf het nu in ieder geval te vragen :oops:
En Alien ook bedankt!
Er is vast nog wel wat gewicht vanaf te halen, zeker als we gewoon lekker uit eten gaan ipv zelf koken en de weersvoorspelling een beetje eenduidig en goed is.
Lot84 schreef:lekker uit eten gaan ipv zelf koken
Dat is een geweldig idee.
Zou geen probleem moeten zijn. Als je met voor- en achtertassen gaat rijden, probeer 1/3 voor en 2/3 achter te doen. En zware spullen zoveel mogelijk onderin.
En check wel nog even je banden (kijk of er in de wangen geen scheurtjes zitten door uitdroging en let op de juiste bandendruk)
Ik zal de banden checken! Bedankt Eric!
Als je met voor- en achtertassen gaat rijden doe dan 50% achter en 25% voor, de rest thuis laten. :wink:
:idea:
Lot84 schreef: Er is vast nog wel wat gewicht vanaf te halen, zeker als we gewoon lekker uit eten gaan ipv zelf koken en de weersvoorspelling een beetje eenduidig en goed is.
Als de kookgerei al niet mee hoeft wordt het al makkelijker om de voortassen en voordrager niet mee te nemen.

Ik heb nog wel een Trangia brander bij me, en complete kampeeruitrusting voor mij alleen. Past prima in twee Ortlieb Back Roller Classic tassen met plenty ruimte over, probeer maar 'ns :-)
Die voorvork met vering in/onder de balhoofdbuis is misschien wel het zwakste deel van de fiets. Het zal vast wel heel blijven, maar ik zou zelf het liefst zonder voortassen gaan. Mij lukt dat zelfs op langere solotochten met kouder weer. Een geveerd damesframe fietst ook stabieler zonder voortassen. Kijk hier voor inspiratie: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
En vooral: veel plezier.
Zonder voortassen heeft ook het voordeel dat we nu eerst geen lowrider hoeven te kopen dus denk dat ik dat gaan proberen. 10/15kg in de achtertassen.
Iedereen bedankt voor de tips!! En leuk document Wim!