Enquête: Koop jij je fiets online of in de winkel?

Hallo fietsers,

Ik lees als fanatiek fietser al een tijdje mee op dit forum. Op dit moment ben ik bezig met mijn fiets gerelateerd afstudeer onderzoek, hopelijk ben ik hier op het juiste adres en willen jullie helpen.

Het gaat over het koopgedrag bij een nieuwe fiets. Koop je die online of offline in de winkel? De enquête is gemakkelijk binnen 5 minuten in te vullen en je maakt ook nog eens kans op een VVV bon van €50. Vragen of opmerkingen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Hier de enquête: http://goo.gl/forms/V6GaETTVjp

Bedankt voor het invullen!

Roel
Ik heb een poging gedaan, maar ik vind de enquette wat te kort door de bocht.

Vaak staat er "kies maximaal 2 antwoorden" of 3 antwoorden terwijl ik toch vaak meerdere goede redenen wilde aanvinken.
De tweede vraag stelt me inderdaadal voor een fors probleem.
Mijn keuze is de optelsom van dingen waar ik op let. Als ik er daar maar twee van mag aankruisen mis ik meer dan de helft van het verhaal in mijn geval. Dat kan dus gemakkelijk tot onjuiste conclusies leiden.
Heb hem ook ingevuld. Neem toch aan dat je voor 'de twee voor jou belangrijkste' opties moet kiezen. Anders wordt het ook zo onoverzichtelijk (de een vult 1 item in, de ander 4, waardoor de uiteindelijke resultaten van 15/15/15/15 sterk beïnvloed raken door de mensen die 3 of meer opties hebben).
Ypuh schreef:Heb hem ook ingevuld. Neem toch aan dat je voor 'de twee voor jou belangrijkste' opties moet kiezen. Anders wordt het ook zo onoverzichtelijk (de een vult 1 item in, de ander 4, waardoor de uiteindelijke resultaten van 15/15/15/15 sterk beïnvloed raken door de mensen die 3 of meer opties hebben).
klopt maar als mensen niet hun verhaal kunnen vertellen dan heb je er ook niets aan, zoals Leon terecht opmerkt
Ypuh schreef:Heb hem ook ingevuld. Neem toch aan dat je voor 'de twee voor jou belangrijkste' opties moet kiezen. Anders wordt het ook zo onoverzichtelijk (de een vult 1 item in, de ander 4, waardoor de uiteindelijke resultaten van 15/15/15/15 sterk beïnvloed raken door de mensen die 3 of meer opties hebben).
Bedankt, het gaat inderdaad om de belangrijkste opties. Gezien alle opties voor iemand belangrijk kunnen zijn. Op deze manier kan er achterhaald worden wat het allerbelangrijkste is voor het gros van de mensen zodat dit in de communicatie mee kan worden genomen.
roeldj schreef:Bedankt, het gaat inderdaad om de belangrijkste opties. Gezien alle opties voor iemand belangrijk kunnen zijn. Op deze manier kan er achterhaald worden wat het allerbelangrijkste is voor het gros van de mensen zodat dit in de communicatie mee kan worden genomen.
Misschien is de optelsom belangrijker dan de afzonderlijke argumenten? Schrijf dat maar vast in je conclusies. :idea:

Ik vond de vragen na pagina 1 soms ook behoorlijk sturend.
Leon schreef: Ik vond de vragen na pagina 1 soms ook behoorlijk sturend.
Bedankt voor je feedback. Het klopt dat pagina 1 sturend is, dit is met voorbedachte rade gedaan om de vragenlijst aan te passen op basis van het antwoord op pagina 1.

Verder wil ik jullie ontzettend bedanken voor de hulp. Ik heb veel response gekregen, top! :)
Koop nooit zoiets per internet. Zelfs schoenen en kleding ook niet. Ik wil een nieuwe fiets eerst met mijn eigen ogen aanschouwen, voelen, uitproberen en een proefritje maken. Voor mij is online bestellen alleen goed voor boeken en Dvd's. Maar voor de rest: ga effe de luie stoel en de deur uit naar de winkel. Is ook nog gezelliger.
Martin E. van Doornik schreef:Koop nooit zoiets per internet. Zelfs schoenen en kleding ook niet. Ik wil een nieuwe fiets eerst met mijn eigen ogen aanschouwen, voelen, uitproberen en een proefritje maken. Voor mij is online bestellen alleen goed voor boeken en Dvd's. Maar voor de rest: ga effe de luie stoel en de deur uit naar de winkel. Is ook nog gezelliger.
Leuk dat elk mens anders is. Ik schaf namelijk altijd alles via het internet aan (racefiets, vakantiefiets, onderdelen, accessoires, gereedschap). Zo heb ik 2 linkerhanden, maar probeer ik het onderhoud allemaal zelf te doen aan de hand van instructievideos. Het hele uitzoeken, vergelijken, passen en meten vooraf, monteren etc. vind ik minstens even leuk als het fietsen zelf. Uiteraard doe je dan ook wel eens een miskoop (zoals deze week nog met schoenen die 2 maten kleiner vielen dan de gebruikelijke 1) maar dat heb ik dubbel en dwars terug verdiend door altijd de laagste prijs te betalen en de kennis die ik opgedaan heb tijdens het 'onderzoek'. De schoenen staan alweer op marktplaats (2e hands gekocht) en ik verwacht dat het verlies beperkt blijft.

Ik heb eigenlijk nul ervaring met fietsenmakers en er is een vrij hoge drempel om wel heen te gaan ('wat gaat mij dit kosten?', 'had ik dit niet zelf gekund?', 'is product A echt wel beter dan product B?', 'is dit wel echt de juiste maat/hoogte?'). Mocht ik door de jaren heen een vertrouwensband opgebouwd hebben dan was het misschien wel een ander verhaal.
Ypuh schreef:Ik heb eigenlijk nul ervaring met fietsenmakers en er is een vrij hoge drempel om wel heen te gaan.
Ik heb wel veel ervaring met fietsenmakers en dat heeft de drmepel om er naar toe te gaan flink hoger gemaakt.
Vanaf toen ik twaalf was ging ik voor fietsonderhoud van mijn semiracefiets naar de fietsenmaker op de hoek waar een wat oudere man in een blauwe stofjas en vettige vingers me af en toe uitlegde wat ik ook zelf kon doen aan mijn fiets. Toen had ik niets in de gaten maar vele jaren later besefte ik dat die man waarschijnlijk van mijn interesse genoten heeft.
Toen ik ging studeren kwam ik bij andere fietsenmakers terecht en die bleken een ietwat andere houding te hebben tegenover klanten. Het is nooit meer goed gekomen.