Revanho schreef: Maar van de mensen die wel eens een tandje bijsteken, al is het maar om een helling op te fietsen of om tegenwind te overwinnen kan ik mij perfect voorstellen dat zij bij de overstap op een elektrische fiets minder inspanning zullen leveren.
Jawel, maar hoeveel mensen doen dat (op een gewone fiets)? Je vrees dat mensen dat niet meer gaan doen door een e-bike lijkt me echt nihil. Het gros van de mensen doet dat toch niet. Die pakken gewoon de auto als het een keertje hard waait.
Het gegeven dat velen de elektrische fiets leuk vinden omdat ze dan niet meer zweten zegt iets over de inspanningen die dan geleverd worden.
Die heb ik nog nooit gehoord en ik ben al jaren actief op e-bike fora. Er zijn wel mensen die vanwege forenzen niet teveel willen zweten, maar om dat een "plezier factor" te noemen heb ik nog niet meegemaakt. Ik raad je aan om eens op zo'n forum rond te snuffelen, je zal een genuanceerder beeld krijgen van de gemiddelde jongere e-bike gebruiker.
Nogmaals, ik heb niets tegen de elektrische fiets, maar laten we de addertjes onder het gras niet uit het oog verliezen.
Laten we juist vooral niet uit het oog verliezen dat de genoemde addertjes niet bestaan voor het gros van de mensen.
Als iemand die graag hard fiets op een E-bike springt zal hij minder inspannen. Maar dat geld niet voor de massa. Die stappen op een fiets... er is wind, komen niet vooruit en vinden bagage te zwaar. Dan maar met de auto/scooter.
Je zorg dat mensen door een e-bike minder gaan bewegen is in mijn ervaring precies tegenovergesteld aan wat je in de praktijk ziet (en wat ook uit onderzoek onder ouderen komt). Mensen maken juist meer en meer gebruik van een fiets. Het idee dat ze zonder de e-bike lekker zelf zouden trappen is helaas niet waar.
En betreft scholieren: alles beter dan een scooter (wat een gateway naar de toet-toet is).
Kijk in een ideale wereld had iedereen een gewone fiets en was de wereld daarop ingericht. Geen toet-toet, geen e-bike. Maar dat is gewoon niet reeel. Perfect should not be the enemy of the good.
Dat gezegd hebbende, dat de mensen hier niks zien in een e-bike voor gezonde mensen komt niet als een verassing. We stellen onszelf als de norm (doet iedereen, geen verwijt). Bovendien de focus van dit forum is sowieso iets waar e-bikes grotendeels geen plaats in hebben. 2-3 uur laden van een accu is superlastig voor een wereldfietser. Zelfs als je campings met stopcontacten afgaat zit je atijd met een stekker probleem. Het is alleen goed te doen voor mensen die hotels e.d. gebruiken.
E-bikes, leuk spul, maar echt een niche voor deze community.