Enquete: imago ebikes onder consumenten <65

Beste fietsfans!

Ik zal mij even kort voorstellen: Daniel van Dijk, student bewegingstechnologie en van jongs af aan al fan van elektromotoren. Nu heb ik op school de kans gekregen mij één blok te focussen op het ondernemerschap. Daarbij hoort een enquete naar de geschiktheid van het concept.

Daarom vraag ik jullie, fietsfanaten, mij kort te helpen met deze enquete. Alles word daar verder uitgelegd. Alvast bedankt!

http://goo.gl/forms/vLBA3uBTCd

Daniel van Dijk

p.s. excuses als dit ongepast is. Mocht er interesse zijn wil ik de resultaten best openbaar maken
Weer een enquête waarvan ik het invullen na enkele vragen heb stopgezet vanwege het gebrek aan kwaliteit van de vraagstelling. Eén van de basisregels van een goede enquête is dat de vragen (en antwoorden) dusdanig zijn opgesteld dat er geen onduidelijkheid kan ontstaan over de interpretatie. Dat is hier duidelijk mislukt.

Is er geen docent of iemand anders met kennis van zaken over goede enquêtes die de vragen heeft mogen nalezen?

Renaat
Tja, dit is er weer eentje van twijfelachtige kwaliteit...
Revanho schreef:Weer een enquête waarvan ik het invullen na enkele vragen heb stopgezet vanwege het gebrek aan kwaliteit van de vraagstelling. Eén van de basisregels van een goede enquête is dat de vragen (en antwoorden) dusdanig zijn opgesteld dat er geen onduidelijkheid kan ontstaan over de interpretatie. Dat is hier duidelijk mislukt.

Is er geen docent of iemand anders met kennis van zaken over goede enquêtes die de vragen heeft mogen nalezen?
Bedankt voor de poging. Door persoonlijke omstandigheden heb ik de vragen niet kunnen terugkoppelen met de leraar maar wel met medestudenten besproken. Dit vakgebied ligt bijna haaks op mijn eigen studie (bewegingstechnologie) daarom vond ik het ook een lastige minor (ondernemerschap). Desalniettemin erg leerzaam en interresant!

Waar liep het precies mis met de interpretatie? Dan kan ik dat meenemen.

Bedankt voor de tijd allen!
boatfreak schreef: Bedankt voor de poging. Door persoonlijke omstandigheden heb ik de vragen niet kunnen terugkoppelen met de leraar maar wel met medestudenten besproken. Dit vakgebied ligt bijna haaks op mijn eigen studie (bewegingstechnologie) daarom vond ik het ook een lastige minor (ondernemerschap). Desalniettemin erg leerzaam en interresant!

Waar liep het precies mis met de interpretatie? Dan kan ik dat meenemen.

Bedankt voor de tijd allen!
Ik waardeer in ieder geval al dat u reageert. Ik heb dan ook getwijfeld om uit te leggen wat er mis is met de vragen. Maar toen ik op de tweede pagina moest vaststellen dat bijna alle vragen tot dan toe slecht waren opgesteld zou het me een uur typewerk kosten om je enquête te verbeteren.

Je wordt misschien een schitterend bewegingstechnoloog, maar voor enquêtes heb je duidelijk nog veel hulp nodig, hulp die je medestudenten blijkbaar niet kunnen bieden.

Toch nog veel succes met je enquête. Ik adviseer je om als je nog tijd hebt iemand te zoeken die wel weet hoe een goede enquête wordt opgesteld. Als je geen tijd meer hebt, wees je er in ieder geval bewust van dat de gevonden resultaten van geen echte waarde zullen zijn.

Renaat
De vraagstelling is erg sturend en veronderstellend, wat voorbeelden:

'Hoe zwaar wegen onderstaande nadelen', en dan als opties 'onderhoud plegen', 'onderhoudskosten', en 'snelheid',
Voor mij is onderhoud plegen geen nadeel maar een voordeel (ik vind dat leuk), kosten zijn een voordeel tov een auto, en de snelheid is op sommige momenten ook juist een voordeel - fietsvakantie bijvoorbeeld :)

Beter zou zijn: in hoeverre zijn deze aspecten een nadeel voor u (bijvoorbeeld). Misschien een beetje kniesoren, maar t stoorde me.

Daarna gaat de vraagstelling er sowieso erg van uit dat je een e-bike zou willen,terwijl ik dat zeker niet wil, en dan wordt het lastig beantwoorden. Probeer het zelf meer eens :)

Roef
Bij de vraag Hoe zwaar wegen deze nadelen van een snor-/ bromfiets volgens u? mis ik de antwoorden:
* Brom- en snorfietsen zijn gevaarlijk in die zin dat er vele malen meer ernstige en zeer ernstige ongevallen mee gebeuren.
* Brom- en snorfietsen zijn in de stedelijke omgeving erg milieu-onvriendelijk
Want dat zijn de nadelen waar ik als niet-eigenaar dagelijks mee te maken heb.

De rest van de vragen vond ik eigelijk best goed.
Bij de privévragen heb ik wel gelogen, want ik vind het niet nodig en niet leuk dat die op het einde dwingend kwamen..
Ik wil je toch wat kritiek en tips geven.

1. Voor een flink aantal 25-50 jarigen concurreert de E-bike met de auto en het OV. Kwestie van kosten tov de auto en het toch weer willen bewegen. Dit merk ik zowel op fora als bij collega's.
2. Je definitie over wat een E-Bike is klopt niet. Een E-Bike is gewoon de Engelse term voor electrische fiets (een andere is Pedelec). Al dan niet duimgas is geen onderscheid. Overigens is duimgas alleen op eigen-bouw fietsen te vinden. In de winkel worden die voor zover ik weet niet verkocht.
3. Wettelijk is er verdomd weinig geregeld (gaat veranderen). De rdv test alleen fietsen met duimgas en laten die nou net niet worden geleverd door de fabrikant (alleen zelfbouw). Het is overduidelijk dat de huidige wetgeving flink afwijkt van de realiteit. Vandaar ook de gezamenlijk actie vanuit de EU om het wel te regelen. Ik zal niet zeggen dat ik het overal mee eens ben, maar de nieuwe wetgeving heeft het nu eindelijk over het juiste product.

Dat was voor mij eigenlijk het moment om af te haken in je enquette. Je kent zowel de markt als het product duidelijk niet goed genoeg. Ik begrijp eigenlijk niet hoe je zo'n onderzoek wil doen als je toch blijk geeft eigenlijk het product en de markt niet helemaal te snappen.

Om te beginnen zou ik eens wat lezen bij de Gathering of Tweakers (forum Tweakers.net, subfora vervoer, draad electrische fiets). Dan heb je meteen de doelgroep te pakken en kunnen ze je uitleggen wat precies een electrische fiets is en hoe ze deze gebruiken. Ze kunnen je ook haarfijn uitleggen wat de huidige en komende regelgeving is en wat het voor de forens gaat betekenen... het leeft daar nogal.

Als kers op de taart zijn daar ook een aantal posters met gezondheidsklachten en die dus noodgedwongen zo'n fiets gebruiken. Al met al lijkt me dat een veel betere doelgroep dan de wereldfietsers, waar een e-bike nadelen biedt (actieradius/laadpunten) en de gemiddelde gebruiker behoorlijk fit is en zo'n fiets niet nodig heeft. Ik ben niet de enige wereldfietser die een E-bike heeft , maar ik ben zwaar in de minderheid ;)
@ Revanho: Juist de uitdaging vind ik leuk en ik leer graag iets nieuwd. Wat dat betreft is mijn eigen (technische) studie te weinig uitdagend helaas. Deze minor is dan weer te uitdagend in een te korte tijd. Ik zal het meenemen, bedankt.

@Rongyos: Bedankt voor het invullen! Hopelijk ben je over een paar jaar wel geinterreseerd als de efficientie van de accu's is vervijfvoudigd. Misschien was dit dan ook niet de juiste doelgroep voor deze enquete.

@ Ave Gone: Bedankt voor de addities. De stedelijke milieuonvriendelijkheid is iets wat ik in de nabije toekomst graag zie veranderen en ik mij ook aan erger. Ik zie (helaas) uit de resultaten dat de meesten zich weinig bezighouden met het milieu maar meer met de kosten. Daarom was het plan om E-bikes naar de massa te brengen door imagoverandering en lagere instapprijzen. Goed nieuws: http://www.duurzaamnieuws.nl/vervuilend ... deze-tijd/ Met een beetje fantasie rijden er over 25 jaar geen vervuilende herriescooters meer rond :) Verder leken het mij geen privé vragen maar persoonskenmerken... (Google en Facebook weten toch alles al :wink: )

@loknor: Dat zijn tips die ik mee ga nemen. Ik ben bekend met Tweakers en ga het zeker even doorlezen daar. De afscheiding E-Bike en elektrische fiets heb ik volgens mij gelezen op de site van BOVAG. Een kleine maand later is de hele website vernieuwd :roll: Het probleem met wetgeving is inderdaad duidelijk.
Omdat de huidige markt al goed voorzien is en veel concurrentie biedt, probeer ik juist een andere doelgroep te bereiken. Het is daarom ook een beetje tasten in het duister. De "tweakers" sluiten daar inderdaad wat beter bij aan. Bedankt!

Bedankt allen voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee!
Of ik dit werkelijk ga opzetten of niet... Ik hoop wel dat men in de nabije toekomst de E-bike waardeert voor wat het is, een beter imago krijgt en voor iedereen een bereikbaar(der) alternatief is voor de auto/ov!
@Rongyos: Bedankt voor het invullen! Hopelijk ben je over een paar jaar wel geinterreseerd als de efficientie van de accu's is vervijfvoudigd.
eh, verrassend, hoe kom je er bij dat de efficientie van de accu voor mij een een issue is?
Rongyos schreef:
@Rongyos: Bedankt voor het invullen! Hopelijk ben je over een paar jaar wel geinterreseerd als de efficientie van de accu's is vervijfvoudigd.
eh, verrassend, hoe kom je er bij dat de efficientie van de accu voor mij een een issue is?
Mensen kunnen zich vergissen, maar het doet wel vragen rijzen over de verdere interpretatie van de enquête als boatfreak zo zijn eigen invulling geeft aan wat mensen schrijven.

@Boatsman, waarom 'hoop' je dat. Wat is er slechter aan de keuze voor de niet ondersteunde fiets i.p.v. een elektrische fiets.

Renaat
Jullie zijn wel kritisch hoor :lol: maar een discussie is altijd goed.
Het is slechts een uiting van mijn enthousiasme. Ik zie in mijn stad een probleem met scooters en een overbezet autoverkeer. Toenemende uitlaatgassen. Ik kan smorgens niet naar school lopen zonder een flinke dosis uitlaatgassen te genieten.

Ik "hoop" dat men in de nabije toekomst mijn visie erkent en alle verbranding-aangedreven scooters, sparta-met, etc. verdwijnen en worden vervangen door elektrische aandrijving. Elektrische aandrijving is een prachtige innovatie. Indien de markt op deze manier sneller kan groeien, zal er meer in geïnvesteerd worden.
De massa krijgt de kans in te zien dat voordelen significant zijn mits zij de technologie accepteren. Mits het (mijn interpretatie) imago positief gemaakt kan worden.

De meeste reacties vinden het imago negatief en het maakt mijn insziens verkeerde emoties los (lui, voor bejaarden, gevaar in het verkeer), financieel een probleem (te duur, onderdelen moeilijk te krijgen, nieuwe accu) of gebrek aan kennis (accu slijtage bijv. is te beperken door simpel onderhoud, wat weer in de kosten scheelt)

Qua prijs denk ik dat het mogelijk is om de meesten versteld te laten staan. Kennis kan gevonden worden op een platform. Onderhoudstips en belangrijke kennis worden de klant meegegeven.

De elektro-aandrijving is krachtiger, efficienter, "slimmer" en past beter bij deze eeuw dan verbranding. Daarbij zal de olievoorraad een keer opraken. Het is "helaas" niet stoer, ronkend en vies. Zijn de E-bikes werkelijk gevaarlijker dan scooters?

Uiteraard is er niks mis met fietsen zonder elektrische aandrijving. Beter zelfs! Maar een grote groep mensen die E-bikers lui, gevaarlijk en de accu-industrie vervuilend noemt en vervolgens de auto pakt voor boodschappen terwijl het niet regent? Schelden op de file/OV met het beste fietspadensysteem van europa?

Ik zie er wel wat in!
We zijn inderdaad kritisch hier, maar volgens mij preek je ook voor de verkeerde parochie :)

E-bikes zijn een goede ontwikkeling als het mensen uit hun auto en van hun brommer krijgt, daarover zal denk ik niemand het hier met je oneens zijn. Van overstappen van de fiets naar e-bike, wordt ik beduidend minder enthousiast, en ik ben toch altijd een beetje bang als ik bijvoorbeeld scholieren op een e-bike zie, dat dat het geval is.

Je hoop dat ik over een paar jaar wel enthousiast zal zijn voor e-bikes vind ik dan ook allesbehalve positief. ik blijf liever fietsen. Enige reden dat ik me kan voorstellen de overstap te maken is vanwege lichamelijke beperking - en ik hoop toch echt dat dat nog wat langer dan een paar jaar duurt - of nooit het geval zal zijn.

Roef
boatfreak schreef:Jullie zijn wel kritisch hoor :lol: maar een discussie is altijd goed.
Het is slechts een uiting van mijn enthousiasme. Ik zie in mijn stad een probleem met scooters en een overbezet autoverkeer. Toenemende uitlaatgassen. Ik kan smorgens niet naar school lopen zonder een flinke dosis uitlaatgassen te genieten.
Ter vervanging van scooters, bromfietsen, autogebruik, ... kan ik het gebruik van een (al dan niet tweewielig) licht elektrisch voertuig alleen maar toejuichen. Wat mij betreft mag de verkoop van nieuwe bromfietsen met verbrandingsmotor op relatief korte termijn verboden worden (of bijna onmogelijk worden door strenge milieu-eisen). De technologie van de elektrisch ondersteunde fiets (of elektrisch aangedreven bromfiets) staat ondertussen zo ver dat ik geen reden zie om de verkoop van erg vervuilende verbrandingsmotoren nog toe te laten.
Ik zie ook een grote toekomst in de (snelle) elektrische fiets. Deze biedt heel veel potentieel om auto en bromfiets vervangend te zijn op afstanden tot een km of 30-45.

Maar ik heb ook wel schrik dat binnen een decennia of 2 bijna niemand meer niet ondersteund fiets. Dat zou dan immers weer ten koste gaan van het milieu (t.o.v. de gewone fiets) en zou een ramp zijn voor de gezondheid van de westerse burger die zichzelf vandaag de dag al ernstige gezondheidsgevolgen ondervindt van een groot gebrek aan beweging.

Overigens deel ik dezelfde relatieve positiviteit over de elektrische fiets (en andere lichtgewicht elektrische voertuigen) helemaal niet als het gaat om de elektrische wagen. Het vervangen van de huidige wagenpark door elektrische wagens is niet duurzaam en zal talloze problemen die veroorzaakt worden door het huidige overmatige autogebruik niet oplossen.

Meer hierover o.a. op http://www.lowtechmagazine.be.

Renaat
Het probleem is vooral de doelgroep. Voor een vakantiefietser kan een e-bike heel beperkend zijn.

De angst voor het niet genoeg bewegen is vooral gebaseerd op het niet begrijpen van hoe een e-bike werkt. Op een e-bike kan je flink doortrappen, je zal dan wel hard gaan, maar je bent echt nog wel actief bezig.
loknor schreef: De angst voor het niet genoeg bewegen is vooral gebaseerd op het niet begrijpen van hoe een e-bike werkt. Op een e-bike kan je flink doortrappen, je zal dan wel hard gaan, maar je bent echt nog wel actief bezig.
Nee hoor, ik begrijp de werking van een e-bike prima. Het hangt natuurlijk van iemands rijstijl af of de overstap op de elektrische fiets tot minder beweging leidt. Iemand die heel rustig de pedalen ronddraait aan 50 W zal op een elektrische fiets waarschijnlijk dezelfde inspanning leveren. Maar van de mensen die wel eens een tandje bijsteken, al is het maar om een helling op te fietsen of om tegenwind te overwinnen kan ik mij perfect voorstellen dat zij bij de overstap op een elektrische fiets minder inspanning zullen leveren.

Het gegeven dat velen de elektrische fiets leuk vinden omdat ze dan niet meer zweten zegt iets over de inspanningen die dan geleverd worden.
Nogmaals, ik heb niets tegen de elektrische fiets, maar laten we de addertjes onder het gras niet uit het oog verliezen.

Renaat
Revanho schreef: Maar van de mensen die wel eens een tandje bijsteken, al is het maar om een helling op te fietsen of om tegenwind te overwinnen kan ik mij perfect voorstellen dat zij bij de overstap op een elektrische fiets minder inspanning zullen leveren.
Jawel, maar hoeveel mensen doen dat (op een gewone fiets)? Je vrees dat mensen dat niet meer gaan doen door een e-bike lijkt me echt nihil. Het gros van de mensen doet dat toch niet. Die pakken gewoon de auto als het een keertje hard waait.
Het gegeven dat velen de elektrische fiets leuk vinden omdat ze dan niet meer zweten zegt iets over de inspanningen die dan geleverd worden.
Die heb ik nog nooit gehoord en ik ben al jaren actief op e-bike fora. Er zijn wel mensen die vanwege forenzen niet teveel willen zweten, maar om dat een "plezier factor" te noemen heb ik nog niet meegemaakt. Ik raad je aan om eens op zo'n forum rond te snuffelen, je zal een genuanceerder beeld krijgen van de gemiddelde jongere e-bike gebruiker.
Nogmaals, ik heb niets tegen de elektrische fiets, maar laten we de addertjes onder het gras niet uit het oog verliezen.
Laten we juist vooral niet uit het oog verliezen dat de genoemde addertjes niet bestaan voor het gros van de mensen.

Als iemand die graag hard fiets op een E-bike springt zal hij minder inspannen. Maar dat geld niet voor de massa. Die stappen op een fiets... er is wind, komen niet vooruit en vinden bagage te zwaar. Dan maar met de auto/scooter.

Je zorg dat mensen door een e-bike minder gaan bewegen is in mijn ervaring precies tegenovergesteld aan wat je in de praktijk ziet (en wat ook uit onderzoek onder ouderen komt). Mensen maken juist meer en meer gebruik van een fiets. Het idee dat ze zonder de e-bike lekker zelf zouden trappen is helaas niet waar.

En betreft scholieren: alles beter dan een scooter (wat een gateway naar de toet-toet is).

Kijk in een ideale wereld had iedereen een gewone fiets en was de wereld daarop ingericht. Geen toet-toet, geen e-bike. Maar dat is gewoon niet reeel. Perfect should not be the enemy of the good.

Dat gezegd hebbende, dat de mensen hier niks zien in een e-bike voor gezonde mensen komt niet als een verassing. We stellen onszelf als de norm (doet iedereen, geen verwijt). Bovendien de focus van dit forum is sowieso iets waar e-bikes grotendeels geen plaats in hebben. 2-3 uur laden van een accu is superlastig voor een wereldfietser. Zelfs als je campings met stopcontacten afgaat zit je atijd met een stekker probleem. Het is alleen goed te doen voor mensen die hotels e.d. gebruiken.

E-bikes, leuk spul, maar echt een niche voor deze community.
Ik vind de enquete niet erg geslaagt;

Het voelt alsof de vrager alles al van mij weet, ongeacht wat ik antwoord.
En mij bekruipt het gevoel dat je weinig van het onderwerp E-Bikes weet. Zoals anderen al zeiden kloppen stukjes over regelgeving, De vermeende gashandel e.d niet.

Ook zitten er vreemde opvattingen in, Als dat de E-Bike goedkopere kilometers zou maken dan een gewone fiets, De E-Bike stiller zou zijn dan de gewone fiets.

Ik ben afgehaakt met het invullen omdat ik te vaak tegen vragen aanliep waar ik het gewoon niet mee eens werd.