Liften?

Wat zijn hier de ervaringen met, en opvattingen over het accepteren van een lift van een (vracht)auto? Ik vermoed dat je ook op dit onderwerp de rekkelijken en de preciezen hebt: de rekkelijken die het niet zo ernstig vinden om een stukje te liften en de preciezen, die alles willen fietsen.
Ik behoor in ieder geval tot de rekkelijken. Ik heb - om uiteenlopende reden - wel eens een stuk gelift. Meestal had het te maken dat ik op tijd mijn einddoel moest bereiken. Maar hoewel ik liften niet zo leuk vind als fietsen is het soms een leuke reiservaring.
Materiaalpech (vastgeslagen ketting) maakte het accepteren van een lift op Sri Lanka vorig jaar gemakkelijk. De weg steeg, het was bijna donker, we moesten een drukke stad binnenrijden (Kandy) en het regende ook nog. De lift van het spontaan gestopte busje op de pechlocatie werd snel geaccepteerd. Uiteraard bracht de man ons rechtstreeks naar een hotel en betaalden we wat meer voor de overnachting wegens zijn commissie. We waren in elk geval blij met deze lift.
We hebben toch wel als principe: liften alleen bij ernstige materiaalpech of ziekte. In elk geval niet bij een zware helling, waar locals ook nog wel eens willen stoppen om hun laadbak aan te bieden. Als je daaraan begint, is de uitdaging een beetje weg, en dat is toch ook onderdeel van het fietsen.
Wij hebben veel gelift zonder fiets (ongeveer 17000 km en een 150-tal chauffeurs) en vinden het een heel leuke manier om te reizen. Ideaal in gebieden waar je grote afstanden moet afleggen en waar weinig variatie is. Met (een) kind(eren) is het echter niet meer evident.

Met de fiets hebben we wel al transport geregeld via een vrachtwagenchauffeur, maar dat is natuurlijk niet echt liften. Na een technisch probleem in NZ hebben we wel gelift, maar met een tandem en bob is dat zo onpraktisch dat ik het nooit zou overwegen uit gemakszucht. Ik ben het overigens eens met peter dat de fysieke inspanning nu eenmaal een belangrijk deel is van de fietservaring: een top bereiken voelt helemaal anders als je er iets hebt voor moeten doen.
Totaal geen bezwaar tegen liften! Fietsen is voor de leuk maar als het te gevaarlijk dreigt te worden door bijvoorbeeld verkeer of weersomstandigheden dan houden we graag een vrachtwagen aan. Niet vaak maar wel soms. Die enkele keren dat we het deden, lukte het eigenlijk bijzonder snel en goed. Zoals in het voormalige Tibet een jaar geleden tijdens onze wereldreis. Er lag een nogal hoge pas en het weer werd erg slecht - te slecht om naar nog grotere hoogte te gaan. Toen we eenmaal op de pas waren, was de hele weg km's opengebroken (tja de Chinezen kunnen daar wat van!) wegens werkzaamheden. Bovendien viel er natte sneeuw, was het een modderbende, erg druk en de weg relatief smal. Wij waren erg blij met onze lift toen we hoog en droog in de vrachtwagencabine dit alles achter het glas aanschouwde. En ondanks dat we niet dezelfde taal spraken als de chauffeurs was het wel erg gezellig. Zo ook voor bijvoorbeeld een erg lange tunnel met veel verkeer. Of de keer dat ik op een haar na geraakt werd door drie dronken mannen in een auto in Kirgizië en ze zelfs niets door hadden. Na een flinke angstige huilbui besloot ik die middag dat we ff een stuk zouden liften naar een rustigere off road route. En met succes!
Geen bezwaar bij ziekte, te gevaarlijke (door teveel verkeer en als gekken rijdende figuren...) route en materiaalpech wat niet op te lossen is. Of als locals aanraden stukken echt niet te fietsen (zoals de Noordelijke kust van Peru) ivm overvallen etc.

Wij fietsen om te genieten en afzien hoort voor ons bij genieten, vind ik helemaal niet erg en daarvoor zou ik niet zo snel een lift nemen.
Hoewel wij het nog nooit hebben gedaan of zelfs maar overwogen, is dat niet uit principe, meer uit gemakszucht. In West- en Midden-europa (en wij zijn Europa nog nooit uit geweest) kan ik me alleen bij pech voorstellen dat we het zouden willen. We hebben bij slecht weer wel een keer een stuk getreind.
Het is dus geen principiële keuze, het is er alleen nog nooit van gekomen.
Afbeelding
Afbeelding
Liften vanwege kapotte Rholoff-naaf in Oeganda..leuke ervaring met zo'n zwaar transport :D
Al heb ik de laatste jaren niet meer gelift bewaar ik er wel goede herinneringen aan.
Vooral aan m'n fietsvakantie in de USA bewaar ik goede lift herinneringen. Ik fietste toen alleen en heb toen een aantal keer gelift omdat ik problemen had met m'n knie of omdat de weg icm met de wind te gevaarlijk was. Ik had iedere keer binnen enkele minuten een lift, fiets met bagage was nooit een probleem met al die pick-ups en zo had ik tijdens de liften iedere keer hele leuke gesprekken, bv twee werklui die ontzettend konden roddelen over hun baas of een flinke discussie over vrije energie (?).
Ik vind liften altijd een leuke aanvulling op de vakantie en heb me gelukkig niet ongemakkelijk hoeven te voelen.
Soms is een lift een noodzakelijk kwaad, maar de lift die ik tijdens deze tocht kreeg (nu al weer 23 jaar geleden...) was geweldig!
Zowel in Cambodja als in Vietnam wel eens een stukje gelift om een paar lange, vervelende stukken te overbruggen. Fietsen bovenop de pickup, bagage en wijzelf erbovenop, samen met nog een hele hoop andere cambodjanen/vietnamezen. Geweldig. Volledig overhoop gehobbeld 200 kilometer verderop van de wagen afgeklauterd. Dikke pret, minstens zo vermoeiend als fietsen, maar wel een klein beetje sneller.