Welke zadels moet ik proberen?

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
Bert van Sprang
Forum Lid
x 14
De Swift is een heel mooi zadel, echter door de smalle zijwangen eerder onderhevig aan doorzakken als de Professional. Ik gebruik dit zadel op mijn semi-racefiets en heb het doorzakken ondervangen door de zijwangen met een veter naar elkaar te trekken.
0 x

koenie
Forum Lid
Contacteer:
Brooks blijkt samen met bv Gates (van de riemen) één van die firma's te zijn waar ik steeds over lees dat als er problemen met hun produkt zijn ze ofwel niet ofwel zonder uitzondering afwijzend reageren. NOOIT kan er een fout aan hun produkt zijn, of zullen ze een voorstel hebben om je uit de penarie te helpen.
En laat nu Brooks bij uitstek hét zadel zijn waar ik steeds problemen over hoor (akkoord, kan gedeeltelijk aan de populariteit ervan liggen).

Je vroeg "Welke zadels moet ik proberen ?".
Wel, ik ga richting de 100.000 kilometer op een San Marco Rolls.
Ben op al die kilometers aan mijn tweede exemplaar toe. Niet omdat het eerste het begeven heeft, maar omdat ik het op de fiets heb laten staan die ik verkocht heb.

Niet invetten, niet opspannen, geen piepende veren, geen probleem als het een nacht in de gietende regen heeft gestaan, gewoon een functioneel zadel wat al decennia lang gemaakt wordt.
Maar niets zo persoonlijk als een zadel natuurlijk; :)
0 x
Reaching the top is important only if you enjoy getting there.
Website: https://bike-a-way.com

Carl
Forum Lid
x 10

Re: Welke zadels moet ik proberen?

Berichtdoor Carl » do 18 mei, 2017 16:34

Coendert2017 schreef:@Cordaat, jij hebt zo mijn postuur, wat is de afstand tussen jouw zitbotjes?
Prima vraag als je wil weten bij welke afstand tussen de zitbeenknobbels de door Cor aangeraden zadels passen (als je ook weet hoe Cor op de bijbehorende fietsen zit). Om te weten te komen of wat Cor past, jou ook lekker zit, is deze vraag ongeveer even relevant als: "Jij weegt zo'n beetje hetzelfde als ik, wat is jouw schoenmaat?"

Succes met je zoektocht,

Carl
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
x 14
Ik vind de service van Brooks meer als afdoende. Normale garantieperiode is twee jaar, alles wat ze daarna doen is meegenomen. Bij mij hebben ze steeds de kapotte onderdelen (spanbout/stalen neus) gratis vervangen, monteren moest ik het dan zelf, wat bij de stalen neus niet meeviel.
0 x

jeroenh
Forum Lid
Misschien dat er op marktplaats zich nog een Brooks buitenkansje voordoet.

Van makrtplaats heb ik in relatief korte tijd 3 Brooks Professional zadel kunnen scoren :D, alledrie zo rond de 50 euro. Eentje niet gebruikt, en de twee andere heel weinig. Ik vind dat geweldige zadels, heel hard en dik leer, wel is het zaak om dan de goede (minst ingedeukte) te zoeken, maar ze komen dus redelijk vaak voor. Reken wel op een fikse inrij-tijd, kan oplopen tot meer dan 1000km :shock:, maar imo heb je dan ook wel wat... En als je het uiteindelijk toch niets vind, kun je hem vast weer kwijt met weinig tot geen financieel verlies. Het zijn wel zadels die het beste werken als je niet al te rechtop zit.
Jeroen
0 x

Adriaan 56
Forum Lid
ik heb 6 jaar geleden een B17 gekocht en daar zelf een imperial van gemaakt, gewoon met een scherp stanly mes
het zelfde gat erin gemaakt en met tyrip vast gezet aan de zijkant, heb er nu al 48000 km op gezeten en heb nog ruimte van de spanbout over.. zit nog prima.
Heb nu een nieuwe fiets met dit zadel, had nog een nieuw liggen, vorig jaar nieuw gekocht voor 75.- daar heb ik nu ook weer een gat in gemaakt en op mijn oude fiets gezet om alvast in te rijden.
Ik wil geen ander . ik zit trouwens licht gebogen en weeg 83 kg.
0 x

Coendert2017
Forum Lid
x 1
Een DHZ Imperial, waarom ook niet?!

Vorige week nog maar eens langs de fietsenmaker gegaan om maar eens met het experimenteren te beginnen en mij een vlakker zadel laten adviseren (een Bontrager Nebula). Gisteren heb ik daar de eerste tour van 80kM op gereden. Het was de eerste 20 km pielen met de zadelhoogte, setback en stuurpositie, maar uiteindelijk heb ik en standje gevonden dat echt goed zit. Wat lager en meer naar achteren dan ik gewend ben, dat was echt nodig om tintelende tenen te voorkomen; waarschijnlijk een gevolg van het vlakke design. Geen last gehad van de knieën en onderbenen dus de hoogte lijkt ok.

Ik zit er lekker op zonder gevoelige zitbotten, maar hij voelt na een uur wel wat branderig aan in de rijbroek. Een paar minuutjes afstappen en dan gaat het weer prima (voor een uur). Uren achterelkaar op de fiets gaat hem niet worden, maar dat is ook niet de bedoeling (wel veel kmrs, maar niet aan een stuk). Mijn theorietje is dat het ruwe oppervlak van het zadel de rijbroek vasthoudt en dat dan de broek tegen de billen gaat aanschuren.
Enig idee waar de branderigheid vandaan kan komen?

In ieder geval zit er ook nog een leren zadel in de bestelling. Die lijken gladder en beter afgerond, alleen zijn ze een stuk harder. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

gr, Coendert
0 x

Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”