Accuduur verlengen opladen

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Maysun
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 augustus 2017

Accuduur verlengen opladen

Berichtdoor Maysun » wo 30 aug, 2017 17:15

Ik heb een Batavus Stream N7 en altijd begrepen dat ik het beste pas kan opladen als de accu helemaal leeg is om te voorkomen dat ik vroegtijdig een nieuwe accu moet kopen. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat de accu eerder op is als je vaker op 'high' fietst i.p.v eco.

Dus wat is dan beter:
A. Tijdje fietsen op high om er voor te zorgen dat je kan laden als hij helemaal leeg is.
B. Gaan laden als accu nog niet helemaal leeg is.

BTW ander vraagje is of je normaal gesproken ook geacht wordt iets te consumeren bij café of restaurant waar ze oplaadpunt hebben. Vermoed van wel, maar hoop van niet.
0 x

loknor
Forum Lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 september 2014
x 25

Re: Accuduur verlengen opladen

Berichtdoor loknor » do 31 aug, 2017 21:22

Je moet een accu NIET leeg rijden! Diepte ontladen is de pest voor accus. Ook moet je hem niet uren vol aan de lader laten, LI-ION accu's worden daar lui van (NIMH kan daar veel beter tegen).

Op Tweakers wordt dit uitgebreid besproken door geeks die er alles van weten, maar ik zelf hou de volgende regels aan en dat werkt prima:

1. Ik laad eens per twee/drie dagen als ik zie dat ik de volgende dag tekort ga komen.
2.Ik haal hem ervan af als hij 90%+ is, al is het vaak ook 100%, zo vreselijk strak ben ik daar niet op.

Dat levert dus relatief weinig laadcycli op, zonder dat ik echt in de gevarenzone kom. Bij een Stream moet dit helemaal een eitje zijn, die heeft een bizarre actieradius.
0 x

Gebruikersavatar
stef.l
Forum Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 15 november 2013
x 7

Re: Accuduur verlengen opladen

Berichtdoor stef.l » vr 01 sep, 2017 19:17

loknor schreef:Op Tweakers wordt dit uitgebreid besproken door geeks die er alles van weten, maar ik zelf hou de volgende regels aan en dat werkt prima.


Nou nou, om de tweakers onder ons nu direct voor geeks uit te maken :p.

Overigens, een fraai overzicht van het effect verschil in ontladen kun je ook terugvinden op de volgende pagina:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Een volledige discharge moet je inderdaad voorkomen. Beter nog dan iedere 2 à 3 dagen opladen als je ziet dat je de volgende dag tekort gaat komen kun je het best de moderne lithium batterij gewoon aan het net hangen na gebruik en er weer vanaf halen nabij je de 100% haalt. Een slim stopcontact, of ouderwets analoog stopcontact met timer, is handig indien je er niet over na wilt denken om het na bijvoorbeeld een uurtje laden weer van het net te halen.

Het kan zijn dat er één keer een volledige discharge aanbevolen is bij een apparaat en hierna een volledige laadcyclus met het apparaat uit, staat veelal in de handleiding. Maar heeft niets met de batterij te maken, maar enkel en alleen met de kalibratie van het device. Het apparaat weet hierbij vervolgens wat het ware nulpunt en 100% status is van de batterij.
1 x

loknor
Forum Lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 september 2014
x 25

Re: Accuduur verlengen opladen

Berichtdoor loknor » za 02 sep, 2017 07:32

Dat is voor zover ik begrijp uit jouw link voor Li-ION niet het geval, die hebben geen geheugen, daar waar NIMH dus inderdaad af en toe leeg moet om kristal vorming te voorkomen. Het probleem is ook dat fietsenmakers zelf het ook niet weten en dus met slechte adviezen komen. Het verschil tussen het omgaan met NIMH en LI-ION is best groot.

Overigens zijn wij nu 2.5 jaar verder met 395 watt LI-ION accus (Yamaha) en hebben nog geen last van degradatie. Die is er wel (inherent aan het type), maar niet van dien aard dat ik de 100km niet haal (Uiteraard Eco). Ook andere signalen van anderen doen me denken dat het minder problematisch is dan 1=2 generaties e-bikes geleden.

Maar diepte ontladen? Niet doen!

Over de andere vragen: Eco/Standaard/High maken in directe zin niets uit voor je accu. Maar omdat je met high vaker zal laden is het natuurlijk onder de streep slechter (meer laadcycli)

Betreft consumptie als je laadt: Lijkt me een kwestie van fatsoen, niet van de kosten (dat is centjes werk). Overigens kan je met een Stream een ontzettend end fietsen, dus ik denk niet dat je vaak tussendoor zal moeten laden. Als je echt per dag 120+ door heuvels gaat afleggen en niet onderweg wil stoppen is een e-bike niet ideaal.
0 x


Terug naar “Reizen per elektrische fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten