KLM fietsvervoer

Ervaringen met het meenemen van de fiets in het vliegtuig
peter de rijk
Forum Lid
x 15
Contacteer:

KLM fietsvervoer

Berichtdoor peter de rijk » wo 05 jul, 2017 14:00

Gevlogen traject: Boekarest - Amsterdam
Datum: juni 2017
Vervoerstarief fiets: € 55
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsen waren verpakt in stevige zakken (body bags van Ground Effect), kwetsbare delen fietsen verstevigd met bolletjesplastic van de bouwmarkt in Boekarest. Alles conform de voorwaarden van KLM ("fietsdoos of geschikte verpakking"). Géén limited releaseverklaring hoeven ondertekenen.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, na boeking ticket moet je fietsen telefonisch aanmelden, bevestiging kwam binnen een paar minuten. Betaling fietstarief op luchthaven.
Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt. Fietsen zonder de zakken te openen mee naar huis genomen, pas bij thuiskomst constateerden we forse schade: van de ene fiets het buitenste kettingblad vóór ingedeukt, bij de andere fiets grote slag in het achterwiel, nieuw wiel noodzakelijk. Schade gemeld bij KLM via formulier op website, compleet met foto's van verpakte fietsen en van de schade. Reparatiebonnen fietsenmaker ingediend (totale schade nieuw kettingblad en nieuw achterwiel € 241), KLM erkent aansprakelijkheid (drie weken na indienen claim) en vergoedt de schade, met excuses.
Prima opgelost door KLM dus, maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?
Laatst gewijzigd door peter de rijk op wo 05 jul, 2017 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

willem klein
Forum Lid
x 2

Re: KLM fietsvervoer

Berichtdoor willem klein » wo 05 jul, 2017 15:16

ik denk het laatste, ooit eens vanuit vliegtuigraam gezien hoe er met de bagage wordt omgesprongen.
Tranen springen in je ogen als je het ziet.
Onze koffer viel van een rijdende bagagekar af, werd gestopt, koffer werd bovenop de kar gekieperd, viel aan de andere kant er weer af, kortom, drama.
Ik zou mijn fiets in ieder geval niet zo gauw meegeven met het vliegtuig.
Mvg
Willem Klein
0 x

Jurr
Forum Lid
x 15

Berichtdoor Jurr » wo 05 jul, 2017 16:49

peter de rijk schreef:Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt.

Heb ik wel meegemaakt op Zaventem, vliegend met Vueling. Fiets in doos kwam ook binnen via de bagageband, maar na grondige inspectie bleek die gelukkig wel schadevrij.
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
x 35

Berichtdoor Bert van Sprang » wo 05 jul, 2017 21:30

Ook al meegemaakt dat de fietsen (op Corfu) zo op de band werden gegooid, terwijl de deur voor extra grote bagage er direct naast zat. Gelukkig bij niemand schade.
0 x

Casartelli
Forum Lid
x 3

Berichtdoor Casartelli » do 06 jul, 2017 10:10

peter de rijk schreef:maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?
Heb ik in Bologna ook meegemaakt. Ben toen zelfs op Schiphol nog apart gesommeerd fietsdozen voor onze fietsen aan te schaffen. In Bologna bleken ze daar dan weer uitgehaald omdat de fietsdoos niet in het vliegtuig (Cityhopper, ook KLM dus) paste. Er was wat kleine schade aan de fietsen waar ik verder niet meer achteraan gegaan ben. Na nog een soortgelijke ervaring heb ik echter definitief besloten mijn fiets niet meer in een vliegtuig mee te nemen.
0 x

dik5
Forum Lid
x 3

Berichtdoor dik5 » do 06 jul, 2017 16:55

Als gepensioneerd KLMer,moet ik me er toch even tegenaan bemoeien.
Ik heb samen met mijn vrouw mischien wel meer dan 100 vluchten met de fiets gemaakt, meestal met de KLM
Maar ook veel met andere Airlines
Heb op wat lichte schade nooit iets enrnstigs gehad aan onze fietsen :D
Fietsen gaan al jaren in een fiets hoes,een doos is erg onprakties en geeft alleen maar schijnveiligheid.
De afhandeling van de bagage gebeurt vrijwel altijd door speciale "afhandelaars" dus niet door de airline zelf,al blijven ze wel verantwoordelijk natuurlijk.
Het is erg belangrijk dat je zelf ook de nodige bescherming aanbrengt voor het transport.
Het is handig als je een printje meeneemt tijdens het inchecken waarin de eisen zijn beschreven van de airline tav het fietsvervoerdoor .
Mijn ervaring is dat de incheck mevrouwtjes meestal niet op de hoogte zijn van hun eigen eisen.
Bij de KLM is een doos niet verplicht
Ik hoop nog op vele fietsreizen over de hele wereld te maken en ja er zal wel eens wat schade zijn ,maar bedenk dat de fiets slechts een middel is ,fietsen en reizen is het doel :wink:

Dirk
0 x

Johannes vD
Forum Lid

Berichtdoor Johannes vD » do 06 jul, 2017 17:17

Door toedoen van het bagagepersoneel op de luchthaven Girona zijn vorige week nog onze fietsen beschadigd. Dit komt omdat de voorwielen uit de fietsen gehaald moesten worden vanwege "de veiligheidsscan". De fietsen passen met voorwiel niet in de scanner. Dit gebeurt wel vaker, vervolgens is het altijd mogelijk om na de scan de voorwielen terug te plaatsen. In dit geval was het echter niet voor de scan maar om de fiets via een bandje naar de bagageafhandeling te sturen. De fietsen zijn helemaal niet gescand.

Het gaat over transport over een stukje van 50cm, het mannetje achter de muur liet zelfs zijn gezicht nog zien. Fietsen diagonaal over het bandje door het luik had gekund, stukje omlopen en via een deur aanreiken had gekund, mij even binnenlaten en de voorwielen terugplaatsen had gekund, men was echter niet bereid mee te denken. Voorwielen moesten eruit en mochten niet worden teruggeplaatst. Wij hebben het personeel gewezen op de grote kans op beschadigen. Dit was aan dovemansoren gericht. Fietsen en voorwielen gingen apart het vliegveld in.

Bij aankomst bleken de fietsen zodanig beschadigd dat wij er niet volgens plan op naar huis konden fietsen. Van een fiets was het spatbord zodanig ontzet dat fietsen niet mogelijk was, van de andere fiets was de snelspanner van de as verbogen zodat het wiel niet meer in de fiets kon. Waarschijnlijk om de fietsen makkelijker te hanteren waren de beschermhoezen deels verwijderd (raar, want er wordt geëist dat ze erom zitten). Hierdoor is dan wel van een fietsslot de sleutel zodanig verbogen dat er nieuwe moest worden besteld, bij de andere is de sleutel in het slot afgebroken waardoor er een nieuw slot op de fiets moest.

Naar mijn mening is er uiterst ondeskundig cq onzorgvuldig met onze fietsen omgegaan. Vanwege veiligheidsredenen, vervoerstechnisch of uit het oogpunt van bagageafhandeling was er geen enkele praktische noodzaak om de voorwielen uit de fietsen te verwijderen cq ze niet terug te laten plaatsen. Ik zit nog te wachten op een inhoudelijke reactie van Transavia.

Hans van Dalen
0 x

peter de rijk
Forum Lid
x 15
Contacteer:

Berichtdoor peter de rijk » do 06 jul, 2017 18:00

dik5 schreef:De afhandeling van de bagage gebeurt vrijwel altijd door speciale "afhandelaars" dus niet door de airline zelf,al blijven ze wel verantwoordelijk natuurlijk.

Ik heb heel vaak mijn fiets in het vliegtuig vervoerd en vooral de laatste jaren, sinds de verpakkingseisen strenger zijn geworden, meer schade gehad dan me lief is. Merkwaardig genoeg meestal op de terugreis, dat is dan een geluk bij een ongeluk. De aard van de schade is soms zodanig dat deze alleen te wijten kan zijn aan een buitengewoon ruwe behandeling, om het zo maar te zeggen. Als je de schade goed documenteert met foto's en rapporten, krijg je die in mijn ervaring altijd wel zonder veel gedoe vergoed – wat dat betreft nemen in elk geval KLM en Transavia hun verantwoordelijkheid, maar ik zou toch liever zien dat er veel voorzichtiger met kwetsbare bagage werd omgegaan door de afhandelaars, dat zou een hoop ergernis schelen. Helaas onttrekken hun activiteiten zich grotendeels aan het zicht van de passagier en ook van de luchtvaartmaatschappijen.
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 13

Berichtdoor bert sitters » do 06 jul, 2017 20:55

Johannes vD schreef:Door toedoen van het bagagepersoneel op de luchthaven Girona zijn vorige week nog onze fietsen beschadigd. Dit komt omdat de voorwielen uit de fietsen gehaald moesten worden vanwege "de veiligheidsscan". De fietsen passen met voorwiel niet in de scanner. Dit gebeurt wel vaker, vervolgens is het altijd mogelijk om na de scan de voorwielen terug te plaatsen. In dit geval was het echter niet voor de scan maar om de fiets via een bandje naar de bagageafhandeling te sturen. De fietsen zijn helemaal niet gescand.

Het gaat over transport over een stukje van 50cm, het mannetje achter de muur liet zelfs zijn gezicht nog zien. Fietsen diagonaal over het bandje door het luik had gekund, stukje omlopen en via een deur aanreiken had gekund, mij even binnenlaten en de voorwielen terugplaatsen had gekund, men was echter niet bereid mee te denken. Voorwielen moesten eruit en mochten niet worden teruggeplaatst. Wij hebben het personeel gewezen op de grote kans op beschadigen. Dit was aan dovemansoren gericht. Fietsen en voorwielen gingen apart het vliegveld in.

Bij aankomst bleken de fietsen zodanig beschadigd dat wij er niet volgens plan op naar huis konden fietsen. Van een fiets was het spatbord zodanig ontzet dat fietsen niet mogelijk was, van de andere fiets was de snelspanner van de as verbogen zodat het wiel niet meer in de fiets kon. Waarschijnlijk om de fietsen makkelijker te hanteren waren de beschermhoezen deels verwijderd (raar, want er wordt geëist dat ze erom zitten). Hierdoor is dan wel van een fietsslot de sleutel zodanig verbogen dat er nieuwe moest worden besteld, bij de andere is de sleutel in het slot afgebroken waardoor er een nieuw slot op de fiets moest.

Naar mijn mening is er uiterst ondeskundig cq onzorgvuldig met onze fietsen omgegaan. Vanwege veiligheidsredenen, vervoerstechnisch of uit het oogpunt van bagageafhandeling was er geen enkele praktische noodzaak om de voorwielen uit de fietsen te verwijderen cq ze niet terug te laten plaatsen. Ik zit nog te wachten op een inhoudelijke reactie van Transavia.

Hans van Dalen
KLM vliegt niet op Girona!
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

bert sitters
Forum Lid
x 13

Berichtdoor bert sitters » do 06 jul, 2017 21:04

peter de rijk schreef:Gevlogen traject: Boekarest - Amsterdam
Datum: juni 2017
Vervoerstarief fiets: € 55
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsen waren verpakt in stevige zakken (body bags van Ground Effect), kwetsbare delen fietsen verstevigd met bolletjesplastic van de bouwmarkt in Boekarest. Alles conform de voorwaarden van KLM ("fietsdoos of geschikte verpakking"). Géén limited releaseverklaring hoeven ondertekenen.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, na boeking ticket moet je fietsen telefonisch aanmelden, bevestiging kwam binnen een paar minuten. Betaling fietstarief op luchthaven.
Ervaringen: Bij aankomst op Schiphol kwamen de fietsen over de gewone bagageband binnen in plaats van bij Odd Size Baggage. Nog nooit meegemaakt. Fietsen zonder de zakken te openen mee naar huis genomen, pas bij thuiskomst constateerden we forse schade: van de ene fiets het buitenste kettingblad vóór ingedeukt, bij de andere fiets grote slag in het achterwiel, nieuw wiel noodzakelijk. Schade gemeld bij KLM via formulier op website, compleet met foto's van verpakte fietsen en van de schade. Reparatiebonnen fietsenmaker ingediend (totale schade nieuw kettingblad en nieuw achterwiel € 241), KLM erkent aansprakelijkheid (drie weken na indienen claim) en vergoedt de schade, met excuses.
Prima opgelost door KLM dus, maar sinds wanneer komen fietsen over de gewone band aan op Schiphol? En een dergelijke schade, aan beide fietsen nota bene, kan toch alleen door een forse val ontstaan? Van de bagagekar of lopende band gekieperd?

Wellicht hebben de afhandelaars de Body Bag voor gewone bagage aan gezien. Wel goed dat de KLM de aansprakelijkheid erkent. Dat doen lang niet alle Airlines.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

peter de rijk
Forum Lid
x 15
Contacteer:

Berichtdoor peter de rijk » do 06 jul, 2017 21:18

bert sitters schreef:Wellicht hebben de afhandelaars de Body Bag voor gewone bagage aan gezien. Wel goed dat de KLM de aansprakelijkheid erkent. Dat doen lang niet alle Airlines.

Dat is een goeie, Bert. Ik ga op zoek naar grote rode stickers met een fiets erop en het woord FRAGILE.
0 x

Terug naar “Fiets & Vliegtuig”