Ciro-fietsroute (Kroatie, Bosnie)

Vragen, verhalen en adviezen over bestemmingen in Europa.
Peter Rodenburg
Forum Lid
x 1
Voor de Balkanfielen onder ons:
in de Volkskrant een stukje over een nieuwe fietsroute van Dubrovnic (Kroatie) naar Mostar (Bosnie).
http://www.volkskrant.nl/reizen/fiets-v ... ~a4494033/

Ziet er leuk uit en misschien een inspiratie voor potentiele Balkan-gangers.

Groet,

Peter
1 x
Gaandeweg wordt de weg gebaand

Benfietsen
Forum Lid
x 8
Peter Rodenburg schreef:Voor de Balkanfielen onder ons:
in de Volkskrant een stukje over een nieuwe fietsroute van Dubrovnic (Kroatie) naar Mostar (Bosnie).
http://www.volkskrant.nl/reizen/fiets-v ... ~a4494033/

Ziet er leuk uit en misschien een inspiratie voor potentiele Balkan-gangers.

Groet,

Peter

Ik hoop dat deze route een onderdeel gaat zijn van mijn reis de komende vakantie.
ik zal wel wat foto's maken!
0 x
LIVE YOUR LIFE

_Peter_
Forum Lid
x 23
Als je al wat vaker daar gefietst hebt heb je die oude spoorlijn daar wel zien liggen, net als restanten van de oude Jadranska. Mooi dat ze dit nieuw leven in hebben geblazen want je gaat nu op een hele andere manier door een toch best mooi stuk van 2 landen. Het kan daar in het stuk achter de berg die het binnenland van de zee scheidt overigens nog best hard waaien en dorpjes daar zijn als gevolg van de oorlog niet of nauwelijks bewoond dus zorg voor voldoende drinkwater. Campings zijn er alleen in Blagaj en de M1 op het eerste of laatste stuk bij Mostar is erg druk, misschien dat de route langs de andere kant van de rivier een stuk rustiger is. Je kan overigens ook wel binnendoor van Blagaj naar Pocitelj (zeker de moeite waard).
1 x

crofter
Forum Lid
Zijn er hier personen die deze nieuwe fietsroute al gereden hebben?
Denk eraan deze volgend jaar te doen, starten in Dubrovnik en doorrijden naar Bosnië en misschien stuk Montenegro.
0 x

_Peter_
Forum Lid
x 23
Ik heb net nog even op website gekeken en gezien dat ik het merendeel ervan al gereden heb nog voordat er sprake was van deze route. Recente informatie moet ik je dan ook schuldig blijven. Vanuit natuur en cultuurhistorisch oogpunt en niet te vergeten recente geschiedenis kan ik alleen maar zeggen doen. Zorg wel voor voldoende water en een beetje conditie, je zal daar af en toe flink moeten klimmen met weinig schaduw.
0 x

Ivo Miesen
Forum Lid
x 3
Contacteer:
Een zeer interesante ontwikkeling. Dat alhoewel het begrip 'verhard' toch wat merkwaardig is, het ziet eerder uit als een gravelweg die wel met een klassieke randonneur te befietsen is.

In die regio heb ik al een paar keer gefietst, in 2002 en 2008. Met name in 2008 merkte ik nog veel tekenen van sluipende etnische zuivering in de regio rond Mostar. Het mijnengevaar leek wat minder dan in een aantal andere regio's van Kroatië en Bosnië maar was nog wel aanwezig. Iets om je bewust van te zijn maar niet door laten af te schrikken.

Dit lijkt me vooral een mooie route voor het voor of najaar. Met name in Dubrovnik zijn in de zomer veel te veel toeristen en de temperaturen in de zomer kunnen erg heet zijn.
0 x

Terug naar “Europa”